Jump to content

RCA:s baskermärke?

Recommended Posts

Någon som har koll på RCA:s fallskärmsjägar baskermärke?

Har en kamrat som var löjnant i RCA:s fallskärmsjägare, han hamnade av någon anledning i onåd hos presidenten där och flydde till vårt vackra Sverige. Jag skulle vilja ge honom en basker med rätt märke får att påminna honom om roligare tider.

Om jag tolkar dig rätt att RCA är Royal Canadian Army motsv. så kan du ju kika på dessa två länkar.

CAR

Even more...

Om jag massuppfittat din förkortning så är det nog enklast att bortse från detta.

BTW, var det han eller hela förbandet som föll i onåd. CAR i Canada verkar ha lagts ner...

GMY

Edit: Förtydligande

Edited by Rokare

Någon som har koll på RCA:s fallskärmsjägar baskermärke?

Har en kamrat som var löjnant i RCA:s fallskärmsjägare, han hamnade av någon anledning i onåd hos presidenten där och flydde till vårt vackra Sverige. Jag skulle vilja ge honom en basker med rätt märke får att påminna honom om roligare tider.

Centralafrikanska republiken?

Jag har inte hittat några bilder på något baskermärke och skulle tro att de inte är direkt vanliga i handeln.

Centralafrikanska republiken?

Jag har inte hittat några bilder på något baskermärke och skulle tro att de inte är direkt vanliga i handeln.

Jo det var Centralafrikanska republiken jag menade. Jag trodde i min enfald att RCA var en vedertagen förkortning, men ack så fel jag hade.

Tack för svaret trots att det var negativt.

BTW, var det han eller hela förbandet som föll i onåd. CAR i Canada verkar ha lagts ner...

GMY

Edit: Förtydligande

Canadian Airborne Regiment lades väl ner i samband med någon tortyrskandal för ett antal år sen om jag minns rätt. Soldater ur regementet hade medverkat i tortyr av fångar och när det kom fram så beslutade den politiska ledningen i Canada att Regementet skulle läggas ner och alla sparkades rätt och slät. Jävligt hårt om jag nu minns rätt. Men det är kanske också befogat då det handlar om tortyr. Kanske andra länder t.ex. USA :) kunde lära sig något av det exemplet?

edit

Snabb titt på länkarna från ovan så ser man att det var 95 och det hände i somalia, även om åsikterna verkar gå isär gällande rätt och fel, vem och hur osv..

Edited by Jända