Jump to content

Recommended Posts

• Replies 481
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

jag är själv nyfiken på om man kommer bli antagen eller inte..

känner på mig att jag är på gränsen..

Inskrivning 6

Psykolog 7,7

kondis 8

Styrka 9

+ godkänd hörsel, syn jägartest osv.

vad tror ni??

Posted
jag är själv nyfiken på om man kommer bli antagen eller inte..

känner på mig att jag är på gränsen..

Inskrivning 6

Psykolog 7,7

kondis 8

Styrka 9

+ godkänd hörsel, syn jägartest osv.

vad tror ni??

inskrivning 6

Psykolog 8,7

Kondis 8

Styrka 8

Så vi ligger väll ganska jämt antar jag

,O:navy:

Posted

Gallringen går nog till så att de självklart kollar på era mönstringsvärden och ser om ni platsar. Men står det mellan två personer med väldigt jämna värden i syn, styrka, osv så kommer de kolla på hur det gick hos psykologen och vem som har bäst resultat där.

I helgen var jag på info dag på Amf 1 och där berättade de för oss att de sista 75 personerna som hamnade i reserven helt enkelt inte hade tillräckligt bra värden hos psykologen för att få stanna kvar.

Posted
Gallringen går nog till så att de självklart kollar på era mönstringsvärden och ser om ni platsar. Men står det mellan två personer med väldigt jämna värden i syn, styrka, osv så kommer de kolla på hur det gick hos psykologen och vem som har bäst resultat där.

I helgen var jag på info dag på Amf 1 och där berättade de för oss att de sista 75 personerna som hamnade i reserven helt enkelt inte hade tillräckligt bra värden hos psykologen för att få stanna kvar.

alltså de som fick bäst omdöme menar du? Förresten, är det helt omöjligt att överklaga beslutet om att få komma till extramönstringarna om man blir nekad? Eller finns det något sätt att påverka redan nu..?

tacksam för svar

Inskriv: 6

Psyk: 6,7

Kond:9

Styrk:7 för mycket ligga på stranden och för lite lyfta skrot :P

Har för mig att kravet var 7,7 psykologen. Fick du ansöka iaf?

Posted
Ja kraven var mycket lägre för kustjägare än vad jag hade. FJS var de ända som har en sjua på befälslämplighet som krav som jag saknade.

aha det hade jag ingen aning om. trodde det var samma för KJ som för FJS.. men man lär sig nya grejjor hela livet:)

Posted
Vad menas med X,X hos psykologen? Vill minnas att jag hade en annan skala :baskerPa:

det är vi som förenklar det hela. psykologen delar ut två värden. ett i befälslämplighet och ett i "psyket".. :clap:

Posted

Vad tränar alla inför extramönstringen för något?

Jag tränade fotboll men la av pga skada så nu kör jag löpning och styrketräning på gym och så har jag börjat gå med rygga också började med 10 kg och är på 15kg nu.. Tungt va :P Och så ska jag komma igång och simma i alla fall en gång i veckan.

Posted

Vad menas med X,X hos psykologen? Vill minnas att jag hade en annan skala :baskerPa:

det är vi som förenklar det hela. psykologen delar ut två värden. ett i befälslämplighet och ett i "psyket".. :clap:

Ena värdet är väl värn/civilpliktslämplighet överhuvudtaget, och det andra befälslämplighet?

Posted (edited)

Ena värdet är väl värn/civilpliktslämplighet överhuvudtaget, och det andra befälslämplighet?

ja, det var så jag menade med 8 och 7 iallafall. psyket först sedan befälslämplighet.. verkar troligast att man får högre värde på psyket än på befälslämpligheten eller vad säger ni?

Edited by resq
Posted
Jag tränade fotboll men la av pga skada så nu kör jag löpning och styrketräning på gym och så har jag börjat gå med rygga också började med 10 kg och är på 15kg nu.. Tungt va tongue.gif.webp Och så ska jag komma igång och simma i alla fall en gång i veckan.

Hur långt går du varje gång? Hur långt springer du och på vilken tid (ljug inte om det)

Simma är bra men lägg minst tid på gymandet. En snygg överkropp är bara bajs.

Jag är redan antagen som amfibiesoldat och jag springer varje dag 3 km och ska börja springa med packning snart. Samt marschar med 20-25 kg över milen. Det är bara som antagen amfibiesoldat och det är egentligen för lite. Så vill du bli KJ safta på med en 30 pannor i packningen minst och gå ut och gå. Ta med matsäck för du borde gå runt 2 mil minst varje marschpass.

Posted

Jag tror det är runt 8-9 km på en mycket kuperad skogsstig som jag går med 15 kg i säcken. Mer klarar inte den ryggsäcken av så en så länge får jag nöja mig med att gå med den varannan dag tills jag får en mycket bättre i julklapp. *glimt i ögat*

Sen springer jag 5 km 2-3 gånger i veckan och gymmar 2-3 gånger i veckan. Ett simpass om jag hinner med försöker jag också ta med i träningen.

Ska övergå till lite tyngre marchpass fast inte lika ofta och istället köra mycket mer kondition för den träningen har legat lite på sidan.

Posted

jag ska viserligen inte på kj extramönstring men förhoppningsviss fjs. :clap:

jag fokuserar mest på löpning och simning då den fysiska biten inte verkar så tung.

marsch träning kommer jag inte börja med föran någon månad innan mönstringen.

tror inte det är den biten som avgör om man kommer in eller inte.

Posted

Jag skulle lägga om så att det blev mycket mer marcshande med tyngre packning..8-9 km räcker inte. Som jag sa...2 mil minst åt gången, gärna mer!

Posted

Nä men jag har precis börjat, ska öka allt eftersom. Måste skaffa en ny rygga först också, den förra som skulle ha funkat för mer pannor än 15 har pajat.

Gick 1 mil på 1,24 med 15kg är det en bra marchtid??

Posted
Asså snabbmarch är det lite småjoggande eller går man bara jävligt snabbt? Jag tyckte att jag gick hyffsat snabbt men knappast något att jämnföra med 2 mil på 2 och 20

Snabbmarch är ett smidigt sätt att förflyta en hel pluton från A till B. Utbildningskravet är 6,5 km med 20 kg packning på 40 min. Och ha gott stridsvärde när man anlänt till sitt mål. Eftersom vissa förband använder sig av snabbmarch för att förflytat sig FRÅN ett hett område , så använder sig KJ av sabbmarch för att ta sig TILL ett hett område , blir så tokgit om man står och hostar blod för att man är lite trött när man kommit fram. Man springer gemensamt med sina plutonskamrater i takt och med rättning.

Det är fullt möjligt att man får springa lite längre under utbildnignen , vem vet...

:bash:

Posted (edited)

@Lord: vad Blue52 menade med 20 kilo packning är det som kallas för NU (normalutrustning) och där ingår vapen och stridsväst utöver stridssäcken. Att säga packning är lite missvisande och själv föredrar jag att säga 20 kilo utrustning om någon frågar. Och givetvis springer du snabbmarsch i kängor.

Edited by Amfibieslusken
Posted

Stridshinderbana 4,5 km med 20 kg packning 42 min

Vapentest Säkerhets- och skjutprov Godkänd

Snabbmarsch 6,5 km med 20 kg packning 40 min

Uthållighetsprov ca en vecka Godkänd

Distanspaddling 120 distansminuter Genomförd

Vilka av de här proven brukar vara de svåraste att klara för kustjägarna? De två sista eller hur?

Vad händer om man t ex inte klarar stridshinderbanan på första försöket? Får man göra om det någon annan gång?

Om man inte klarar Uthållighetsprovet då är det väl kört?