Jump to content

Testa coola vapen


johan

Recommended Posts

Har vid nagra tillfallen testat nya vapen pa skjutbanor utomlands. Hitills sa har det bara varit i USA och begransat sig till bla UZI, CAR-15, MP5. Idag befinner jag mig dock i Kambodias huvudstad Phnom Penh och har ar lagarna lite mer liberala. Jag provskjot idag en "anti-aircraft gun" typ i stil med

 

anti-aircraft-gun.jpg

 

vilket kostade $65 (50 skott) vilket var samma pris som for att skjuta M60. Annat pa menyn var:

 

Blandade karbiner (AK47, M16 mfl): $30

Pistoler: $13

Kasta en handgranat i vattenpol: $30

Skjuta en granat med M79: $50

Skjuta en granat med raketgevar: $200

 

Nagra andra som har testat intressanta vapen utomlands tillgangliga for allmanheten?

Link to comment
Share on other sites

Kan du ge info om hur man hittar dessa "cirkusar"?

Är de vanliga?

Finns de i Thailand?

 

Vad finns annat att göra i Kambodia förutom Angkor Wat?

Prisläget?

 

30USD tycker jag låter lite väl mycket för att panga en sketen M16...för att inte nämna 200USD för en rpg(?)..!!

Link to comment
Share on other sites

Israel har ju (iaf -92) lite skjutbanor här och där, som allmänheten kan hyra in sig på lite olika vapen... dock var det automatvapen samt pistoler/revolvar som jag såg och provade.

 

Netanya och Haifa (bägge inomhusbanor) hade sådana ställen i alla fall. Kommer dock inte ihåg vad det kostade, men det var minsann inte billigt precis, å andra sidan var det vansinnigt kul.

I Netanya kunde man dessutom få testa automatvapen om man hyrde stället privat, men vad det kostade vet jag inte. :lol:

 

:rodna:

Link to comment
Share on other sites

@johan: Var i Phnom Penh sköt du? Var det den legitima varianten eller hysch-hysch? Mig veterligen är styret i Kambodja inte överlyckligt att sånt här försigkommer (även om det inte är kor man skjuter på numera). Jag såg lite sånt i Phnom Penh, men såvitt jag förstod är det inte alls av samma magnitud som tidigare.

 

@Apone: Prisläget i Kambodja är generellt sett skitbilligt.

För priset av ett skott med RPG får du ett schysst dubbelrum i en månad i kuststaden Sihanoukville. En redig middag kostar en dollar eller två, en flaska Mekongwhiskey 80 cent (sic) och en Mekong/Colashot kostar en dollar, om du nu får för dig att må dåligt.

Dagtid är strandtid; några hundra meter ner till stranden, och har du tur hittar du Absolut Bar som av och till spelar Cecilia Vennerstenlåtar i panflöjtsarrangemang. Och det slår väl pangandet med marginal? :unsure:

 

Edit: Dumt stavfel.

Edited by LT
Link to comment
Share on other sites

@Apone

>Kan du ge info om hur man hittar dessa "cirkusar"?

Alla "guesthouse" ar mer an villiga att ta dig pa sina mopeder dit for ca $3 sa det ar latt att komma dit men de ar annars diskreta sa man hittar dem inte sjalv. Har GPS position till den jag drog till om nagon ar intresserad.

 

>Är de vanliga?

I Kambodia verkar det finnas nagra runt Phnom Penh. I USA sa beror det pa stat men Nevada har tex liberala lagar sa runt Las Vegas finns nagra stallen som gor reklam pa alla hotell.

 

>Finns de i Thailand?

Har inte sett dem dar.

 

>Vad finns annat att göra i Kambodia förutom Angkor Wat?

Forutom att kolla in Buddist tempel sa aker nog manga dit for, som denna bok antyder, guns, girls och ganja. Sen kan man kolla pa Roda Khmer vidrigheter som tortyr museum (Toul Sleng) och Killing Fields of Choeung Ek. Valdigt makabert att ha turistattraktioner dar man visar upp tex trad dar de krossade skallen pa barn.

 

Personligen sa ar jag pa vag med en cross bage fran Bangkok till Laos till Cambodia och tillbaka till Bangkok sa jag ar mest har for de katastrofalt daliga vagarnas skull. Motsvarande svensk riksvag ar har i stil med orienterings stig och det finns bara asfalterad vag runt Phnom Penh.

 

>Prisläget?

Det ar billigt i svenska matt matt och medel manads inkomsten ar $20. Letar man efter billiga stallen ar dock Laos billigare. Generellt sett sa ar Kambodia 50% dyrare an Laos. Ar man snal sa klarar man sig pa $15 om dan i Kambodia och $10 om dan i Laos.

 

 

@LT

>Var i Phnom Penh skjöt du?

Nan kilometer bortom Choeung Ek ca 10km sydvast om Phnom Penh.

 

>Var det den legitima varianten eller hysch-hysch?

Det var hysch-hysch dar de hade "menyn" gomd tills de sett att man var turist.

 

>Mig veterligen är styret i Kambodja inte överlyckligt att sånt här försigkommer (även om det inte är kor man skjuter på numera).

Nja, jag blev faktiskt erbjuden att bli tagen till ett stalle dar man kunde skjuta djur men avbojde.

Link to comment
Share on other sites

@johan:

>Det var hysch-hysch dar de hade "menyn" gomd tills de sett att man var turist.

Inte Thunder Ranch Shooting Range, således? Googlade lite i natt och kom fram till att det var den jag sett utannonserad på hotell och busshållplatser.

 

>Personligen sa ar jag pa vag med en cross bage fran Bangkok till Laos till Cambodia och tillbaka till Bangkok sa jag ar mest har for de katastrofalt daliga vagarnas skull. Motsvarande svensk riksvag ar har i stil med orienterings stig och det finns bara asfalterad vag runt Phnom Penh.

Kört Hell Road från Poipet till Siem Reap? På bussen satt jag bakom en tjej som spydde ut genom fönstret mest hela tiden - kul resa! :tveka:

 

Hur är det förresten med MC-hyra i Kambodja nu? Fortfarande förbjudet för utlänningar?

 

Om du inte redan varit där, åk till Sihanoukville! Du lär behöva skölja bort vägdammet med lite havsbad, och vägen mellan kusten och Phnom Penh lär vara den bästa i Kambodja. För $15 har du definitivt dagen (och natten) säkrad på MASH/The Melting Pot.

 

@Apone: Killings Fields; Makabert var ordet, benrester som sticker upp ur marken, och trädet johan nämner är självförklarande - stammen är söndernött på ett ställe. I mina ögon är det väl inte så mycket en turistattraktion som ett minnesmärke, och jag tycker inte att man bör undvika den delen av Kambodja. Dessutom är det skitskoj att åka dit tre pers på en scooter.

 

S-21, Tuol Sleng, tyckte jag var värre - kanske var det för att det är en gammal skola mitt i stan, och stället har inte på något sätt förlorat sin aura av lidande och död, trots att några barn när jag var där sparkade boll på gräsmattan intill husen. Planera inte in något festande samma dag som du varit där, sup dig möjligen dyngrak och begråt mänsklighetens ondska eller något liknande, S-21 försvinner inte ur tankarna så snabbt.

Link to comment
Share on other sites

@LT

> Kört Hell Road från Poipet till Siem Reap?

Nej, jag tankte ta den tillbaka fran Siem Reap till Thailand. Horde att Thai airways betalar Kambodja for att inte forbattra vagen sa de kan salja fler biljetter. Idag korde jag pa ganska dalig vag upp och ner fran spokstaden Bokor. Pa vagen ner flog jag av hojen tva ganger, brot av frambromsen och stukade handen. Har dock sjysst MX klader sa finns skydd for kna, armbagar, axlar och rygg sa resten av kroppen klarade sig bra.

 

> Hur är det förresten med MC-hyra i Kambodja nu? Fortfarande förbjudet för utlänningar?

Det verkara endast vara forbjudet att kora runt templen vid Angkor Wat. Forovrigt ar det ok aven om jag brukar gomma mig bakom stora bilar sa polisen inte ser mig vid check points da det ar forbjudet att ha framlyset tant pa dagen och pa min hoj kan jag inte stanga av det.

 

> Om du inte redan varit där, åk till Sihanoukville!

Lustigt nog sa kom jag dit idag :D Ska spendera kvallen och morgondagen (ifall inte handen aterhamtat sig) har tankte jag.

 

Nedan ar nagra bilder fran Kambodias riksvag 72 (fran Kratie till Kampong Cham) som visar hur standarden ar pa vagar. Ursakta storleken, Kambodias datorer har inte sa avancerad photo mjukvara dar jag ar nu.

 

Som vagen ser ut pa min GPS:

gps.jpg

 

Undrar om bron haller for mina ca 250kg (inkl hoj)

Hmm_will_this_work_for_my_250_kg.sized.jpg

 

Lite gupp i vagen

Cambodian_roads.sized.jpg

 

Nagra bristfalliga broar

When_the_bridge_collapsed_there_is_always_another_way.sized.jpg

 

Omfall for ovanstaende bro

This_is_the_other_way.sized.jpg

 

Sista delen av kustvagen ungefar dar den svarta pilen ar pa GPS bilden

The_final_part_down_to_Kompong_Cham.sized.jpg

Link to comment
Share on other sites

@johan: Ang. motorcyklar, jag såg flera utlänningar som körde runt på crosshojar och så, men vi fick inte hyra i Kambodja, tydligen hade det varit några dödsolyckor med utlänningar inblandade eller något liknande. Schyssta vägar. :D

 

Åk upp till Victory Hill och MASH/The Melting Pot, de brukar servera lite annorlunda käk på helgerna om du vill ha lite omväxling. Dessutom bor Elvis där, Kambodjas fulsötaste hund.

Och, som sagt, Mekongen kostar ju 80 cent flaskan... ;)

Link to comment
Share on other sites

@LT

> Åk upp till Victory Hill och MASH/The Melting Pot

Spenderade gardags kvallen dar. Skriver detta fran internet cafeet pa andra sidan vagen 10m fran MASH/The Melting Pot. Sihanoukville verkar vara lite av ett backpacker stalle i typ med Vangvieng i Laos dar man blir erbjuden en literstor pase gras for $5 ca 10 ggr per kvall ;) Inte min grej men kan se att det lockar turister. Sihanoukville ar forovrigt det sjysstaste stalle jag sett i Kambodja hittills om man inte ar intresserad att leka runt i leran forstas.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...