Blademaster Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 fick syn på en granat som stod i ett skåp då jag var på en kurs idag. jag frågade en massa om den (den va mer intressant än lektionen) men ingen visste., den är ca 35 cm hög , 8,5 cm bred i botten. det gick och skruva loss toppen och den va tvådelad med nåt typ av urverk inuti + att det var stämplat & tryckt 20 på den. Vilken typ av granat är det ? Quote
Kanna Posted November 11, 2005 Report Posted November 11, 2005 Var det någon av de här (mest troligt en SGR m/58) i så fall: Tack till SoldF.com för lån av bilden. Quote
Blademaster Posted November 11, 2005 Author Report Posted November 11, 2005 ;fast Var det någon av de här (mest troligt en SGR m/58) i så fall: Tack till SoldF.com för lån av bilden. mest likt den sista,fast spetsigare. det var ingen hylsa till/på. det var hos Räddningsverket jag såg den,och dom hette ju civilförsvaret tidigare och hade nån form av skjutbana för länge sedan i Rosersberg. jag tror att det var ART. Nu snackar vi länge sedan Quote
uoff Posted November 12, 2005 Report Posted November 12, 2005 I 8,4 cm kaliber finns det i princip bara fyra olika familjer. Kanon m/81 och m/94 Kanon m/47 Grg m/48 Kanon till Strv 81 Om det är en äldre tingest så gissar jag på att det är en projektil till kanon m/81 eller m/94. Men det behövs en bättre beskrivning, som exakt kaliber och längd (med och utan tändrör), material, form, färg och märkning. Quote
Blademaster Posted November 12, 2005 Author Report Posted November 12, 2005 ;fast Var det någon av de här (mest troligt en SGR m/58) i så fall: Tack till SoldF.com för lån av bilden. mest likt den sista,fast spetsigare. det var ingen hylsa till/på. det var hos Räddningsverket jag såg den,och dom hette ju civilförsvaret tidigare och hade nån form av skjutbana för länge sedan i Rosersberg. jag tror att det var ART. Nu snackar vi länge sedan har varit & kikat på den igen, och det står 13.ng.2 43 20 20 det måste vara en äldre granat va ? mäter man diametern över ringarna i botten (5st) 85mm eller över mitten 80mm? Quote
C 2.a pjäs Posted November 14, 2005 Report Posted November 14, 2005 Min gissning faller helt klart på kanon m/1881, eftersom den fanns som värnkanon rätt länge, in på 50-talet, faktiskt. Men, det kan ju vara en granat till de tidigara varianterna på Centurion, som hade en 20-pundskanon med kalibern runt 81 mm. Men, mina ören går till kan m/81. Quote
Blademaster Posted November 18, 2005 Author Report Posted November 18, 2005 Min gissning faller helt klart på kanon m/1881, eftersom den fanns som värnkanon rätt länge, in på 50-talet, faktiskt. Men, det kan ju vara en granat till de tidigara varianterna på Centurion, som hade en 20-pundskanon med kalibern runt 81 mm. Men, mina ören går till kan m/81. @C2 tack för svaret. en följdfråga. sköt dom från Kungsängen då el? Området e ju inte så stort. Quote
Recommended Posts