H0lK Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 Mönstrade idag och hade allt som krävdes för att bli jägare men hann inte göra jägartestet, ska tillbaks på torsdag och göra det. Hur som helst säg att jag klarar jägartestet, är det någon mening för mig att söka jägare eller kommer man bli utkonkurrerad av andra med bättre värden och istället hamna i utbildningsreserven? Känns ju rätt ovärt att söka jägare och sen bli utkonkurrerad och hamna i utb reserven. Är det då bättre att söka en mindre populär tjänst med mindre konkurrens och garanteras plats? Tror ni att jag med dessa värden har nån chans? MU:7 FA: 7 I-prov: 7 Psykolog: plikt 8 befäl 7 I övrigt A och fullt osv på de medcinska testerna. Kunde få en plats som GB Jägare på K3. Värt att ta den? Quote
B.A Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 Dina resultat ser ju riktigt bra ut. Jag skulle nog välja jägare som första val och något annat i andar hand,span kanske. Om du inte skulle komma in alls i lumpen så är det "bara" att överklaga. Lycka till! Quote
H0lK Posted August 29, 2005 Author Report Posted August 29, 2005 Jo, går det att överklaga så blir det väl jägare men på inskrivningsförättaren som drog infot på morgonen lät det som att om man hamnar i utb reservern så är det fett med kört ungefär ;P. Jag bör ju vara kvalificerad för några fler tjänster borde ju få bli dem om man nu blir utmobbad från jägeriet :P Quote
Kenny Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 Mönstrade idag och hade allt som krävdes för att bli jägare men hann inte göra jägartestet, ska tillbaks på torsdag och göra det. Hur som helst säg att jag klarar jägartestet, är det någon mening för mig att söka jägare eller kommer man bli utkonkurrerad av andra med bättre värden och istället hamna i utbildningsreserven? Känns ju rätt ovärt att söka jägare och sen bli utkonkurrerad och hamna i utb reserven. Är det då bättre att söka en mindre populär tjänst med mindre konkurrens och garanteras plats? Tror ni att jag med dessa värden har nån chans? MU:7 FA: 7 I-prov: 7 Psykolog: plikt 8 befäl 7 I övrigt A och fullt osv på de medcinska testerna. Kunde få en plats som GB Jägare på K3. Värt att ta den? <{POST_SNAPBACK}> Har vänner med sämre värden som fått samma tjänst, du har nog goda chanser! Quote
H0lK Posted August 29, 2005 Author Report Posted August 29, 2005 Ok, goda nyheter, men hur kommer det sig, trodde jag låg på minimikraven? Är in 7/7 på fystesterna krav? Eller har de lägre? Är det psykolog de har lägre? Quote
epan Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 (edited) Du får antagligen ditt andrahandsval om du inte kommer in som jägare på ditt förstahandsval. Så att du hamnar i utb.reserven händer nog ej. Dessa värden för jägartjänster: Befälslämplighet: 7 Psykologen: 7 Dataprovet: 6 Längd: 9-2 Styrka: 7 Cykling: 7 Syn: 8 Man kan vara färgblind Hörsel: A Tjänstbarhet: A Edited August 29, 2005 by epan Quote
Mr_Confused Posted August 29, 2005 Report Posted August 29, 2005 Jo, går det att överklaga så blir det väl jägare men på inskrivningsförättaren som drog infot på morgonen lät det som att om man hamnar i utb reservern så är det fett med kört ungefär Njah, utbildningsreserven är inget skoj men det är inte en återvändsgränd. Har hamnat där 2-3 gånger nu allt eftersom utbildningsplatser tagit bort och ändrats. Men jag är nu inskriven på en PB-befattning (inte den jag i första hand siktat på men jag är nöjd), efter att ha skickat brev till och pratat med Pliktverket i några omgångar. Så visst finns det hopp även där om man har schyssta värden, och dina ser ju bra ut. Och som folk här säger, om allting går som det ska så hamnar du ju på ditt andra- eller tredjehandsval om ditt första ryker. Har dock hört att folk har förlorat alla valen och hamnat i utb. reserv, och t.ex. jag har aldrig haft något andra- eller tredjehandsval. Lycka till! (<--- Jägare som härdar sitt tjocka pannben) Quote
Patron Posted August 30, 2005 Report Posted August 30, 2005 Jag har varit i utbildningsreserven 2 ggr, och jag ringde tillslut, var mycket trevlig och frågade han om det fanns några lediga tjänster alls kvar. Han sa att jag inte fick rycka in i juni 2006 men juni 2005 eller jan 2006 gick bra. Jag är lite färgblind så marinen fick jag inte komma in på. Men Flygvapnet och armen. Så han rabblade upp alla tjänster som fanns (jag vart tyvär av med min kb tjänst jag skulle in på först) så lät det mäst intressant att få börja i det nya systemet jan 2006 som skyttesoldat 11 månader på helikoppterflottiljen i Malmen. Värkar lovande för bergas helikoptrar flyttas dit så dom blir lite större i malmen. Så det finns hopp. Ring och ring i rätt tid, inte direkt innan lunch, kl 9 fikat, kl 2 fikat eller strax innan 16 tiden. Då brukar dom ha god tid om du låter mycket intresserad och motiverad. //Patron Quote
H0lK Posted August 30, 2005 Author Report Posted August 30, 2005 Tja, frågan var ju inte direkt hur jag skulle göra för att få en plats från utb reserven utan om det är värt för mig att söka jägarplatsen. Har jag åtminstånde 50% chans att få den(om man höftar sådär) eller är det mer eller mindre =0 chans att jag får komma in men dessa värden. Tack ändå, kan vara bra att veta om jag nu mot min förhoppning blir placerad i utb reserven Quote
Trash Posted August 30, 2005 Report Posted August 30, 2005 Du får antagligen ditt andrahandsval om du inte kommer in som jägare på ditt förstahandsval. Så att du hamnar i utb.reserven händer nog ej. Dessa värden för jägartjänster: Befälslämplighet: 7 Psykologen: 7 Dataprovet: 6 Längd: 9-2 Styrka: 7 Cykling: 7 Syn: 8 Man kan vara färgblind Hörsel: A Tjänstbarhet: A <{POST_SNAPBACK}> Epan: När jag mönstrade för ett halvår sen var snykravet 7. Det var det värdet jag hade och blev placerae med. H0|k: Jag hade "bättre" värden än dig(förutom synen då) och komm inte in som jägare på K4, dock fick jag plats på K3 med samma befattning. Quote
H0lK Posted August 30, 2005 Author Report Posted August 30, 2005 (edited) Okej men då tar jag det som att man hamnar på sitt andrahandsval om man inte kommer in på sitt första för så var det väl för dig trash om jag förstått det rätt. Hur mycket bättre hade du och hade du bättre i allt annat? Hjälper det nått i uttagningen hur man är byggd osv eller går de bara på värden. Sjuksköterskan skrev in välbyggd med god smidighet av någon anledning men det kanske bara var till läkaren, hon måste gillat mig. :P Låg allmänt rätt bra till på medicinska grejerna. Spelar det nån roll att man är rätt stabilt byggd(183 cm 78 kg) eller är det bara hälsogrupp A de bryr sig om? EDIT: Krävs jägartest för MPJ och FBJ? Om man misslyckas med jägartestet innebär detta väl bara att man blir utesluten från jägartjänster men får söka de andra? Edited August 30, 2005 by H0lK Quote
H0lK Posted September 1, 2005 Author Report Posted September 1, 2005 Wee, klarade jägartestet så då är det Jägargruppbefäl på K3 som gäller! Om man inte hamnar i utb reserven då(fick inte välja 2 och 3 val), får väl vänta med spänning på bekräftelsen. Quote
Mr_Confused Posted September 1, 2005 Report Posted September 1, 2005 Wee, klarade jägartestet så då är det Jägargruppbefäl på K3 som gäller! Om man inte hamnar i utb reserven då(fick inte välja 2 och 3 val), får väl vänta med spänning på bekräftelsen. <{POST_SNAPBACK}> Grattis! Bekräftelse eller inte, man kan inte vara helt säker på hur det går förrän man faktiskt står där vid förbandets grindar (om ens då). Så ett litet tips om du vill vara helt på den säkra sidan, särskilt om du får höra att något ska ändras, är att någon/några gånger innan inryck ringa till Pliktverket och fråga om det är säkert att din tjänst kvarstår. På så vis får du tid att förbereda en överklagelse och kanske kan t.ex. komma in på vakansplatser innan dessa går åt. Att få rycka in är som ett krig, det gäller att ha ett informationsövertag och att se till att ens insatser sätts in i god tid ;) Quote
epan Posted September 1, 2005 Report Posted September 1, 2005 Trash: Det är sant som du säger, men för att bli fallskärmsjägare behövs bättre syn än för jägarsoldater. En kompis fick inte komma till extramönstringen pga för dålig syn, men han fick göra värnplikten som jägarsoldat. Kanske därför värden jag skrev inte stämmer (värden var kopierade från någon av FM hemsidor). Quote
wiek Posted September 1, 2005 Report Posted September 1, 2005 jag hade bara sjuor, förutom synen, ville ha en fysisk tjänst och blev placerad samband i enköping. skoj! Quote
H0lK Posted September 1, 2005 Author Report Posted September 1, 2005 Hände en kompis till mig också, fast han valde samband trots 8or i allt typ. Konsitg kille =). Sambandspb på S1. Quote
Recommended Posts