Solon Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Blev just precis uppringd av någon ifrån marknadsinstitutet markör, dem sa att dem gjorde en undersökning åt värnpliksnytt och ställde en massa frågor angående hur jag skulle reagera om jag eller någon annan blev felaktigt behandlade av befäl o.s.v. och avslutar utfrågningen med att fråga om mitt vapenslag samt befattning. Är det vanligt att sådant sker? Vad får dem uppgifterna ifrån? Hur sparas/redovisas uppgifterna? Varför skulledem behöva veta vad jag har för befattning? Någon som har koll? Quote
SISU Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Jag tror nog att jag hade vägrat svara på deras frågor ........ Quote
Lindeberg Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Varför skulledem behöva veta vad jag har för befattning? <{POST_SNAPBACK}> Antagligen för att eventuellt kunna se en trend i vilka befattningar/på vilken nivå trakasserier och liknande sker. Quote
Fk Satan Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Låter som att de är ute och fiskar efter nya skandaler där bef. är dumma, orättvisa, stressande och allmänt dumma i huvudet... Quote
cougar Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Fick också ett telefonsamtal från Värnpliktsrådet via "Markör". De mest odefinierade frågor jag hört den här veckan. "Om du skulle bli orättvist behandlad av ett befäl, skulle du anmäla det då?" Gav de ett lika flummigt svar tillbaka. Vete katten hur killen skrev ner det.. Men vad tusan är orättvis behandling? Om grupp 1 får 5 min kortare lunch än grupp 2 så är ju det orättvist. Men inte tusan går man och anmäler sånt. Det är ju också "orättvist" om befälet tar min AK5 och skjuter mig i benet... Det breda spektrat av "orättvisor" bekommer väl inte VPLR. Efter ett tag kom ju då fiskarfrågan: "Har du blivit orättvist behandlad någon gång i lumpen?" Dum som man är svarade jag "nej". Skulle självklart hittat på någon skitsak bara för att höra följdfrågorna... Sista frågan var i alla fall rak och tydlig. "Vilket truppslag tillhör du?" Fick lägga band på mig ordentligt för att inte skrika "PANSAR!!!! " i örat på killen. När jag ryckte in trodde jag faktiskt att Värnpliktsrådet fyllde en ganska viktig och relevant funktion. Ett telefonsamtal senare och förtroendet är raserat. Värnpliktsrådet har nu för mig, med dessa lågstadie-frågor, visat att de inte tar sin uppgift på allvar. Quote
Guest Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Det är väl så här den moderna värnplikten ska se ut. Allt ska vara roligt, mysigt och bekvämt. Quote
Nestor Posted August 13, 2005 Report Posted August 13, 2005 Det är väl så här den moderna värnplikten ska se ut. Allt ska vara roligt, mysigt och bekvämt. <{POST_SNAPBACK}> Roligt: G-båt i kuling och regn. Mysigt: Fjällmarch med tält. Bekvämt: En säng efter en hård dag. Quote
Recommended Posts