Jump to content

Mönstrade idag.

Recommended Posts

Mönstrade idag, fick sjuor rakt igenom.

Min mönstringsförrättare satte upp mig på tre olika tjänster.

1. Ledningsplutonsbefäl på ett fartyg, utbildningsplats karlskrona/Berga.

2. Sambandsplutonbefäl I enköping

3. Ammunitionsröjningsplutonbefäl.

Enda bristen på mönstringen är min taskiga syn.

Av det jag har läst verkar inte Ledningssystemplutonbefäl särskilt lockande.

Han satte upp det som förstahandsval ändå.

Kan ingen med erfarenhet berätta lite om vad man kommer pyssla med inom dom olika befattningarna. Får svar i november, så har ingen aning vad jag får, om jag ens får någon plats.

Amröj verkar ju klart roligast, men han satte upp det i tredje hand tyvärr pga synen :rocketl:

Antar att ledningsplutonsbefälet är på ytfartyg och inte på ubåt som jag hade.

Vill du göra utlandstjänst eller bli befäl inom armen så rekommenderar jag amröj.

När det gäller ledningsplutonstjänsten så, kan du tänka dig att trivas på båt så kan jag absolut rekommendera den tjänsten. Du har klara möjligheter att bli befäl inom flottan. Huvuduppgiften du kommer ha är ansvarig för sambandet ombord dvs radiotrafiken till och från båten. Eftersom du är en av de värnpliktiga med högst rang är det även troligt att du kommer ha ett visst befälsansvar i kaj när det gäller ex vaktgång.

Tjänsten skiljer sig också en hel del beroende på vilken båt du tillhör, det är dessutom troligen inte helt omöjligt att hamna på ubåt om du nu vill detta men då lär du ta upp det med pliktverket nu alt ta chansen och prata med ubåtsflotiljens värnpliktsansvarig när du ryckt in (bäst är givetvis att ta det med pliktverket nu)

Antar att ledningsplutonsbefälet är på ytfartyg och inte på ubåt som jag hade.

Vill du göra utlandstjänst eller bli befäl inom armen så rekommenderar jag amröj.

När det gäller ledningsplutonstjänsten så, kan du tänka dig att trivas på båt så kan jag absolut rekommendera den tjänsten. Du har klara möjligheter att bli befäl inom flottan. Huvuduppgiften du kommer ha är ansvarig för sambandet ombord dvs radiotrafiken till och från båten. Eftersom du är en av de värnpliktiga med högst rang är det även troligt att du kommer ha ett visst befälsansvar i kaj när det gäller ex vaktgång.

Tjänsten skiljer sig också en hel del beroende på vilken båt du tillhör, det är dessutom troligen inte helt omöjligt att hamna på ubåt om du nu vill detta men då lär du ta upp det med pliktverket nu alt ta chansen och prata med ubåtsflotiljens värnpliktsansvarig när du ryckt in (bäst är givetvis att ta det med pliktverket nu)

hur är det med officershögskolan osv om man gör ledningstjänsten?

sökte till ubåt, men enligt inskrivningsförrättaren fick jag varken göra på amfibie eller ubåt pga synen.

kan man ändra rangordningen i efterhand? amröj är antagligen svårare att komma in på, och kommer jag inte in där kanske jag inte kommer in alls...?

fattar fortfarande itne vad ledningstjänsten går ut på, sitter man i ett mörkt rum och snackar med i radio med andra nissar eller? :rocketl:

ska jag ringa pliktverket och kolla vad dom kan göra? vad ska man i såna fall säga? skulle jag komma in på amröj plutonbefäl med mina värden från mönstringen + kass syn?

Edited by wiek

wiek Som ledsyst på ytfartyg så bör du ha ganska lätt att komma in på Yop för att sedan bli exempelvis RAB (radiobefäl) alt SLB (StridsledningsBefäl) och därefter klättra uppåt.

När det gäller Yop efter att ha legat som ledsyst på ubåt är det lite svårare men långt ifrån omöjligt att komma in, lättast är det som sonarPB eller SytePB

När det gäller synen så blir jag lite förvånad att det skulle vara ett problem, jag ser inte mycket när jag inte har glasögon och jag hamnade på ubåt.

När det handlar om sambandstjänsten så handlar det om att ha hand om dvs radiosystem både datoriserade och talbaserade system, du kommer troligen även att ha hand om kryptoutrustningen ombord

Edited by fogel02

wiek Som ledsyst på ytfartyg så bör du ha ganska lätt att komma in på Yop för att sedan bli exempelvis RAB (radiobefäl) alt SLB (StridsledningsBefäl) och därefter klättra uppåt.

När det gäller Yop efter att ha legat som ledsyst på ubåt är det lite svårare men långt ifrån omöjligt att komma in, lättast är det som sonarPB eller SytePB

När det gäller synen så blir jag lite förvånad att det skulle vara ett problem, jag ser inte mycket när jag inte har glasögon och jag hamnade på ubåt.

När det handlar om sambandstjänsten så handlar det om att ha hand om dvs radiosystem både datoriserade och talbaserade system, du kommer troligen även att ha hand om kryptoutrustningen ombord

Är det en rolig tjänst då? Mkt plugga? Fysiskt krävande? Stimulerande?

Har en ganska god fysik som elitbasketspelare och går sista året på basketgymnasium.

Synen blev jag också förvånad över, ska ringa och dubbelkolla imorrn. Min förrättare var ganska skum. det första han sa var att han avrådde mig att göra lumpen, för att jag skulle vara underkvalificerad och inte bli stimulerad pga att jag skulle hamna på nån slapp tjänst pga att synen. Sen ritade han upp två staplar där den ena stod för synen och var väldigt kort och den andra för IQ, styrka etc och var mkt högre. Dom två staplarna ska vara jämna, tyckte han....

kryptoutrustning stod det på beskrivningen att man skulle pyssla med.

vad är SytePB? PB fattar jag, men resten... :P

Vill vara aktiv under mitt lumpande, men inskrivningsmannen var övertygad om att det här var typ det enda jag kunde göra med min dåliga syn. Och jag ser fullgott med linser/brillor. Aja..... tack för att du reder ut lite frågetecken, I need that :rocketl:

Det är en tjänst som blir lite vad du gör den till, vill du ha en slappartjänst så kan du låsa in dig i radiohytten och mer eller mindre pilla navel. Däremot så kan du se till så att "utöka" dina uppgifter lite så att det blir en riktigt stimulerande tjänst. Personligen trivdes jag väldigt bra men som alla andra tjänster i lumpen är det väldigt individuellt.

När det gäller fysiskt krävande så är svaret nej, men även där är det delvis upp till dig själv, det kommer ingå en del träning men med tanke på att du skriver att du är elitbasketspelare så kommer du nog få ta en del egna intiativ när det gäller tränandet vilket du också kommer ha tid att göra, åtminstone när ni ligger till kaj.

SytePB står för Systemtekniker Plutonsbefäl och det är den värnpliktig som hjälper teletekniskaofficeren/teletekniskabefälet med reparation/underhåll av de elektroniska delarna allt från headsets till radarutrustining osv

Som din inskrivningsförrättare sa så kräver de flesta fysiska tjänster fullgod syn men misströsta inte för det, du kommer att kunna ha en bra tid i försvaret ändå ev med extra träning under din fritid.

Det största rekommendation jag kan ge dig och som det verkar som att du redan insett är att ringa till pliktverket förklara din situation så löser de förhoppningsvis det.

Ska bli kul att höra vad de säger

FK Nordin jag bara svarar på hans frågor, håller fullstädning med dig om att Amröj är en grymt bra tjänst

Samtidigt känner jag att det är en skyldighet som nöjd flottist att informera honom varför jag trivdes och vilka för och nackdelar flottan har.

Sen vore det intressant att veta vad det är för civila möjligheter du pratar om som EOD.

Nästan alla PB elever i flottan tar civil Kustskepparexamen

Åtminstone samtliga LedningssystemsPB tar civilt VHF-certifikat

Sen finns det möjlighet för andra grupper att ta dessa certifikat om intresset finns, prata med era befäl

Sen vore det intressant att veta vad det är för civila möjligheter du pratar om som EOD.

Man kan söka till Räddningsverket som har EOD:are. Jobba för ex Danish Deminig Group mfl. Finns alltså en del (välbetalda) möjligheter.

Men även Amröjare måste plugga en hel del då man måste se/veta skillnad på en mängd granater, minor, ammunition, röjningstekniker mm.

Wiek den frågan kan bara pliktverket svara på, nen eftersom han tog upp det som tredje alternativ så verkar det ju som att dina betyg räckte

dom verkar inte vilja svara på det... ringde och snackade med dom idag iaf, och dom sa att om jag flyttar så att amröj är prio 1 och jag inte kommer in, så kommer jag inte komma in på det andra heller.

men han skulle skriva nån grej där det stod att jag ville göra på amröj trots att det var mitt 3ehands val, och om jag inte fick plats där skulle jag ändå komma in på mitt första hands, typ..... det var lite luddigt, men han lät övertygande.