Guest joxxe Posted November 18, 2005 Report Posted November 18, 2005 ja, en heldag eller en helgs marsch skulle inte vara fel. Okej det låter ju väldigt imponerande! Du kommer säkert klara vattenfysen galant. Vilken klubb är det förresten? yepp. Kan ju kanske höras vid efter vintern typ. DK Putan heter klubben.. Quote
Vysotskij Posted November 18, 2005 Report Posted November 18, 2005 Är jäkligt imponerad över intensiteten i era individuella förberedelser. Kom bara ihåg att fallskärmsjägeri, liksom alla intressanta sporter, är ett lagspel. Patrullen blir inte bättre än vad medlemmarna hjälper varandra att bli. Quote
kilander Posted November 18, 2005 Report Posted November 18, 2005 joxxe. är interesserad av din vatten träning Ni har bara fenor på uppvärmningen eller? och när det gäller att att trampa vatten gör ni som det låter och trampar eller använder ni någon annan teknik. Simmar en gång i veckan nu under vintern och har inte riktigt fått kläm på den delen. Quote
Guest joxxe Posted November 18, 2005 Report Posted November 18, 2005 joxxe. är interesserad av din vatten träning Ni har bara fenor på uppvärmningen eller? och när det gäller att att trampa vatten gör ni som det låter och trampar eller använder ni någon annan teknik. Simmar en gång i veckan nu under vintern och har inte riktigt fått kläm på den delen. Uppvärmningen är ofta varierande, men oftast är det fenor cyklop och snorkel som gäller. Ibland utan utrustning. Trampa vatten brukar gå till på flera olika sätt men den mest effektiva är när man har som regel att armbågarna ska vara över vattenytan och så trampar man på i ca 15-20 min medan en person står på land och skriver tex 3 kullerbyttor, 3 nerdyk eller dubbletnerdyk (två nerdyk utan att ta luft imellan) eller något annat skoj man ska utföra. Detta kan bli ruskigt jävla jobbigt kan jag säga dig. Quote
Waldemar Posted November 23, 2005 Report Posted November 23, 2005 Fan vad misslyckad jag känner mig som inte får komma till FJS extramönstring. Sista hoppet ligger antagligen i att få omprövas om jag på KJ's extramönstring gör bra ifrån mig och av psykologen bedöms som värdig aspirant. Hursomhelst, är det frisim som gäller på extramönstringen eller ser de helst att man behärskar ett bra krol? Quote
SGT Jakobsson Posted November 24, 2005 Report Posted November 24, 2005 Fan vad misslyckad jag känner mig som inte får komma till FJS extramönstring. Sista hoppet ligger antagligen i att få omprövas om jag på KJ's extramönstring gör bra ifrån mig och av psykologen bedöms som värdig aspirant. Hursomhelst, är det frisim som gäller på extramönstringen eller ser de helst att man behärskar ett bra krol? som gammal simmare blev jag först förvånad över frågeställningen, då jag ser frisim och krol(crawl) som samma simsätt. Men vid närmare eftertanke så är det är riktigt frisim är faktiskt "vad man vill". Även på tävling får du simma tex bröstsim på frisimssträckorna. På de mönstringar jag har varit på är det valfritt simsätt. De ser nog om du är en duktig simmare/vattenvan och bedömmer dig utifrån mer än vilket simsätt du väljer.. /J Quote
Airborne_87 Posted November 24, 2005 Report Posted November 24, 2005 Fan vad misslyckad jag känner mig som inte får komma till FJS extramönstring. Sista hoppet ligger antagligen i att få omprövas om jag på KJ's extramönstring gör bra ifrån mig och av psykologen bedöms som värdig aspirant. Varför får du inte extramönstra på FJS? Quote
MastY Posted November 24, 2005 Report Posted November 24, 2005 Men hur blir det nu appropå http://www.mil.se/article.php?id=14493 ? Ska ni extramönstra ens? Läggs värnpliktsutbildningen ner där? Quote
Waldemar Posted November 24, 2005 Report Posted November 24, 2005 Jakobsson - Jag skrev fel, menade bröstsim. Sedan frågar jag mig varför jag alltid stavar fel på crawl, pinsamt. Airborne - fick sexa i befälslämplighet. Quote
resq Posted November 25, 2005 Report Posted November 25, 2005 har du fått besked om du får komma på extramönstringen än airborne_87? Quote
Airborne_87 Posted November 25, 2005 Report Posted November 25, 2005 har du fått besked om du får komma på extramönstringen än airborne_87? Nix, det har ingen än så länge.. Det är bara att hoppas att man blir uttagen! Har du sökt? Quote
resq Posted November 25, 2005 Report Posted November 25, 2005 japp när kommer beskedet tror ni? Quote
Airborne_87 Posted November 26, 2005 Report Posted November 26, 2005 japp när kommer beskedet tror ni? Enligt brevet man fick från fjs så är det senast 4 veckor innan, har jag för mig.. Så det är rätt lång tid kvar. Jag tycket man ska räkna lite kallt med att bli antagen för att hålla motivationen med träningen uppe. Risken är ju att man blir jäkligt besviken om man skulle bli nobbad. Det är ju trots allt bara 200 av ca 600 sökande som kommer dit! Vad hade du för mönstringsresultat? mvh A Quote
resq Posted November 26, 2005 Report Posted November 26, 2005 oj, okej. jag har inte ens fått svar från fjs. jag har bara skickat min ansökan via inskrivningsförrättaren, så jag kanske inte ska snacka för mycket! mina värden var: muskelstyrka: 8 cyckeln: 8 inskrivning: 6 psykolog: 8 befälslämpl.: 7 jägartest: JA hälsogrupp: A felfri syn, färgseende och hörsel Quote
kilander Posted November 27, 2005 Report Posted November 27, 2005 Men hur blir det nu appropå http://www.mil.se/article.php?id=14493 ? Ska ni extramönstra ens? Läggs värnpliktsutbildningen ner där? det står längre ner att dom ska göra om utbildningen och så kallar dom den grundutbildning så det verkar som det kommer vara kvar. hoppas i alla fall Quote
bartil Posted November 28, 2005 Report Posted November 28, 2005 Ingen som kan skriva en dagboksinspirerad novell om FJS extramönstring? Den är väl snart antar jag, v.49? Hade varit roligt att läsa. ;) Quote
Guest joxxe Posted November 28, 2005 Report Posted November 28, 2005 Ingen som kan skriva en dagboksinspirerad novell om FJS extramönstring? Den är väl snart antar jag, v.49? Hade varit roligt att läsa. ;) Här finns en: http://medlem.spray.se/rolfmarias/fjs/mons...g/Monstring.htm dock en jävligt risig snubbe som mönstrar Quote
Jonatan Posted November 28, 2005 Report Posted November 28, 2005 En polare till mig fick 9 i styrka, 9 kondition men bara 5 hos psykolog och 5 på inskrvningsprov tror jag, Men han blev uttagen till extra mönstringen, hur är det möjligt? Hur fota händer detta? Föresten, e det nått krav på vikt eller så för FJS, har hört nått om minst 70 kg, e det så? Quote
bartil Posted November 28, 2005 Report Posted November 28, 2005 (edited) extramönstringen är v.22 Aha, ok. Det står v.49 i topic iaf. :P Här finns en: http://medlem.spray.se/rolfmarias/fjs/mons...g/Monstring.htmdock en jävligt risig snubbe som mönstrar Hehe, den har jag faktiskt läst. Rätt rolig, men skulle varit nice med en till. Kanske av nån lite mer "seriös" snubbe då, även om humor inte behöver vara en bristvara bara för det. ;) Föresten, e det nått krav på vikt eller så för FJS, har hört nått om minst 70 kg, e det så Jag tror 70kg är ett viktkrav för alla jägare, om jag inte misstar mig. Edited November 28, 2005 by bartil Quote
Guest joxxe Posted November 29, 2005 Report Posted November 29, 2005 För att reda ut lite grejjer: * Det står v 49 i topic för att det VAR så, men nu har alla fått brev om att de är uppskjutet till v 22. * Det finns inga viktkrav, dock rekommenderas det att man bör väga mer än 70 kg, eftersom väger man mindre än det är man oftast spinkig och klen. Quote
resq Posted November 29, 2005 Report Posted November 29, 2005 joxxe har du fått bekräftat att du SKA dit eller har du fått ett brev i stil med att du får besked några veckor innan? Quote
Peter_PB Posted November 29, 2005 Report Posted November 29, 2005 Ang. att dokumentera / skriva om X-mönstringen så skulle jag själv tro att det INTE vore en så bra idé. Det FINNS faktiskt anledningar till att man inte får reda på all info om extramönstringarna, för att aspiranterna ska kunna möta "hinder", och lösa dem utan att direkt ha förberett sig på dem hemma. Bättre ni tränar mkt all-round fysisk exercis, marschträning, löpning med packning (mest prioriterat) och vattenvana. Meningen är att alla ska ha lika stor chans på testerna, och inte att en del har luskat ut vad exakt man gör i exakta minuter och perioder, då försvinner ju själva "osäkerheten". Förstår ni min poäng? Tillägg: Nu utgår jag ju även att ni kommer att få betydligt striktare order om det här på plats, om nu ngt befäl ser att ni publicerar moment och liknande, skulle ni nog få det extra jobbigt under GSU:n kan jag tänka mig. /Från en som själv diskuterat och velat ha samma information till X-mönstring. Quote
bartil Posted November 29, 2005 Report Posted November 29, 2005 Peter_PB: Ah, det är ju sant. Det var mest som lite trevlig läsning jag skulle vilja ha en sån beskrivning, inte för att få reda på exakt vilka prov som kommer dyka upp på provet. Quote
resq Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 japp när kommer beskedet tror ni? Enligt brevet man fick från fjs så är det senast 4 veckor innan, har jag för mig.. Så det är rätt lång tid kvar. Jag tycket man ska räkna lite kallt med att bli antagen för att hålla motivationen med träningen uppe. Risken är ju att man blir jäkligt besviken om man skulle bli nobbad. Det är ju trots allt bara 200 av ca 600 sökande som kommer dit! Vad hade du för mönstringsresultat? mvh A fick papper idag hoppas vi båda kommer med! det som skiljer oss är väl att jag har mer på psykologen och du på stången, inte sant? bara o börja springa då som pappret rekommenderade Quote
Waldemar Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 En polare till mig fick 9 i styrka, 9 kondition men bara 5 hos psykolog och 5 på inskrvningsprov tror jag, Men han blev uttagen till extra mönstringen, hur är det möjligt? Hur fota händer detta? Vad i helvete! När begav sig detta? Är det någon som vet när sista ansökningsdatumet för FJS är? För övrigt, är det någon av er som bor i stockholmstrakten och är intresserad av att ta något marschpass under jullovet? Tillbaka till hetspluggandet inför Fy-B-nationella nu =( Quote
resq Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 En polare till mig fick 9 i styrka, 9 kondition men bara 5 hos psykolog och 5 på inskrvningsprov tror jag, Men han blev uttagen till extra mönstringen, hur är det möjligt? Hur fota händer detta? Vad i helvete! När begav sig detta? Är det någon som vet när sista ansökningsdatumet för FJS är? För övrigt, är det någon av er som bor i stockholmstrakten och är intresserad av att ta något marschpass under jullovet? Tillbaka till hetspluggandet inför Fy-B-nationella nu =( ingen aning, men ring pliktverket/RKS så fort som möjligt o snacka med dem. personligen blir det väl inte så mycket mer än några snabba löppass och kanske ett enstaka pass på gymmet under jul-/mellan-/nyårsdagarna då det blir mycket mat, alkohol, festande och dyl. men gärna en sväng i januari kanske? Quote
kilander Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 Är det någon rutinerad som vet hur löpningen går till. Kj löper 5 av de 10km ihop. Enligt vad jag läst. Quote
Waldemar Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 personligen blir det väl inte så mycket mer än några snabba löppass och kanske ett enstaka pass på gymmet under jul-/mellan-/nyårsdagarna då det blir mycket mat, alkohol, festande och dyl. men gärna en sväng i januari kanske? Vad fan! =D Och jag som tänker vara nykterist fram till studenten till träningens förmån... Nejdå ;) Är iofs lite skraj för att alkoholintag ska ha alltför negativa effekter, men det är väl först frammåt våren som varsamhet bör iakttas. Januari, sure feang. Quote
resq Posted December 8, 2005 Report Posted December 8, 2005 personligen blir det väl inte så mycket mer än några snabba löppass och kanske ett enstaka pass på gymmet under jul-/mellan-/nyårsdagarna då det blir mycket mat, alkohol, festande och dyl. men gärna en sväng i januari kanske? Vad fan! =D Och jag som tänker vara nykterist fram till studenten till träningens förmån... Nejdå ;) Är iofs lite skraj för att alkoholintag ska ha alltför negativa effekter, men det är väl först frammåt våren som varsamhet bör iakttas. Januari, sure feang. ähh jag snackar inte om supande här utan det är ju festande o klubbande runt den här festtiden som det brukar bli lite extra av det goda. ska du ut nån gång under kommande tid? kan ju hooka up o röja på stan lite o snacka inför vad som (eventuellt) komma skall Quote
Recommended Posts