Jump to content

Recommended Posts

är det vanligt att man flyttas runt mellan befattningar ?

jag var preliminärt placerad på K1 , men fick precis ett telefon samtal där de sa att jag blev förflyttad upp till boden (A9) . fick knappt bestämma själv.

får de göra så ?

Har du missat hela FB04-cirkusen eller har jag missförstått dig? :)

Inte för att det varit helt ovanligt att man inte får den tjänst man är inskriven på tidigare heller, även utan FB och nedläggningar.

Och ja, PV/FM försöker såvitt jag vet ta hänsyn till den enskildes önskningar men nog har de en hel del befogenheter att få sin vilja igenom med stöd av pliktlagen.

nej , inte det att jag fick jag inte ville till . ellerr tvärt om , jag vill nog dit :P .

men att när jag fått mina 3 preliminära val på mönstringen och sen bara ringa en dag och säga att alla dom 3 är skrotade och du får det här istället. utan att man har nåt att säga till om , så jag mena ungefär ;)

nej , inte det att jag fick jag inte ville till . ellerr tvärt om , jag vill nog dit :P .

men att när jag fått mina 3 preliminära val på mönstringen och sen bara ringa en dag och säga att alla dom 3 är skrotade och du får det här istället. utan att man har nåt att säga till om , så jag mena ungefär ;)

Pliktverket bestämmer var du ska göra värnplikten.

Går det att lösa brukar dom ta hänsyn till vad den värnpliktige själv vill men vill dom ha dig som kock så ger dom dig en sådan befattning och vill dom ha dig på en ubåt så ger dom dig den befattningen.

Det är pliktverket som beslutar. Alla andra kan bara tycka och ha åsikter.

nej ,  inte det att jag fick jag inte ville till . ellerr tvärt om  ,  jag vill nog dit  :P   .

men att när jag fått mina 3 preliminära val på mönstringen och sen bara ringa en dag och säga att alla dom 3 är skrotade och du får det här istället.   utan att man har nåt att säga till om  ,  så jag mena ungefär  ;)

Har väl inte skrivit något om att du inte skulle vilja ha den nya tjänsten? Hur som helst är din (och alla andra pliktigas) önskan som sagt av sekundär betydelse för FM även om det ändrats och fortfarande ändras mot ökande frivillighet och mer valmöjligheter för den enskilde.

Är inte det minsta förvånad över din situation, som situationen i FM i stort ser ut nu är jag mer förvånad över att folk fortfarande förvånas alls... :) ;)

Jag var å andra sidan förvånad att jag alls gled in på ett bananskal till vpl öht när det begav sig så jag ska kanske inte säga något... :P

Edit: Tillägg.

@Dajo: I sak stämmer det förstås men ubåt var väl inte det bästa exemplet då eget intresse och extramönstring krävs, bara ett förtydligande.

För övrigt står det en hel del om orsaker till omplaceringar (även av "vanliga" orsaker, omorganisationer etc) på forumet om man bara söker lite.

Edited by Andreas

nej ,  inte det att jag fick jag inte ville till . ellerr tvärt om  ,  jag vill nog dit  :P  .

men att när jag fått mina 3 preliminära val på mönstringen och sen bara ringa en dag och säga att alla dom 3 är skrotade och du får det här istället.  utan att man har nåt att säga till om  ,  så jag mena ungefär  ;)

Har väl inte skrivit något om att du inte skulle vilja ha den nya tjänsten? Hur som helst är din (och alla andra pliktigas) önskan som sagt av sekundär betydelse för FM även om det ändrats och fortfarande ändras mot ökande frivillighet och mer valmöjligheter för den enskilde.

Är inte det minsta förvånad över din situation, som situationen i FM i stort ser ut nu är jag mer förvånad över att folk fortfarande förvånas alls... :/ ;)

Jag var å andra sidan förvånad att jag alls gled in på ett bananskal till vpl öht när det begav sig så jag ska kanske inte säga något... :P

Edit: Tillägg.

@Dajo: I sak stämmer det förstås men ubåt var väl inte det bästa exemplet då eget intresse och extramönstring krävs, bara ett förtydligande.

För övrigt står det en hel del om orsaker till omplaceringar (även av "vanliga" orsaker, omorganisationer etc) på forumet om man bara söker lite.

Är värnplikt på ubåtarna frivilligt?

Jag hade för mig att dom enda värnpliktiga tjänsterna som var frivilliga är KJ och FJS.

Men jag har å andra sidan ingen järnkoll på flottan.

Hur som helst var jag ute efter två ytterligheter åt båda hållen.

Är värnplikt på ubåtarna frivilligt?

Jag hade för mig att dom enda värnpliktiga tjänsterna som var frivilliga är KJ och FJS.

Men jag har å andra sidan ingen järnkoll på flottan.

Hur som helst var jag ute efter två ytterligheter åt båda hållen.

Svar ja, man får vid mönstringen ansöka om extramönstring i Karlskrona vilken innefattar bl a läkarundersökning och uppstigning i tryckkammare, finns en del om det på forumet samt har åtminstone funnits lite info på 1.ubflj hemsida, bl a i deras Rekryteringsbroschyr (pdf).

Är inte alla jägartjänster mer eller mindre "frivilliga" förresten? Är ju inget tvång på att genomföra jägartestet t ex på mönstringen?

Poängen framgick i övrigt, bara detaljer. :/

Edit: Vet förstås inte hur länge det varit så men så fungerar det åtminstone nu och sen en tid tillbaka.

Edited by Andreas

Är inte alla jägartjänster mer eller mindre "frivilliga" förresten? Är ju inget tvång på att genomföra jägartestet t ex på mönstringen?

I praktiken är jägartjänsterna frivilliga eftersom tillgången på värnpliktiga som uppfyller minimikraven och väldigt gärna vill göra värnlikt där är betydligt fler än efterfrågan numera.

I teorin kan pliktverket helt ignorera dina mönstringsresultat och placera dig där dom anser att du passar bäst bland dom frivilliga befattningarna men så var det länge sedan det gick till.

Det var på den tiden då alla som inte var invalider eller liknande gjorde värnplikt.

Att en arbetsför person fick frisedel i början av 80-talet var helt otänkbart.

När jag mönstrade -91 var det bara dom med div småkrämpor såsom allergier, diabetes, hörselskador osv som hamnade i utbildningsreserven. Själv fick jag vänta i 3 år på att få den befattning jag ville ha eftersom dom redan var tillsatta för 2 årskullar framåt.

Numera är det ju inte alls säkert att man ÖHT måste mönstra.

I praktiken är jägartjänsterna frivilliga eftersom tillgången på värnpliktiga som uppfyller minimikraven och väldigt gärna vill göra värnlikt där är betydligt fler än efterfrågan numera.

Det var i praktiken jag syftade på, hur situationen med mönstring och tvång är idag är jag helt med på.

Flyttas mellan befattningar? Om tjänster tas bort så är det nog ganska vanligt. Är faktiskt överraskad att det inte händer oftare. T.ex. förra året så drogs 1200 tjänster in runt februari/mars. Allså fanns det gott om folk att sätta in på vakanta platser. Trots det så fanns det lediga platser kvar när jag ringde pliktverket några dagar senare. Ja, alla var i norrland...

Desto vanligare är det att folk får andra befattningar än vad de blivit utlovade/informerade om när de väl är på plats.

Desto vanligare är det att folk får andra befattningar än vad de blivit utlovade/informerade om när de väl är på plats.

Mer regel än undantag, enligt min erfarenhet. Rätt person på rätt plats. Solklart.

Edited by Lindeberg

Mer regel än undantag, enligt min erfarenhet. Rätt person på rätt plats. Solklart.

Om det ändå vore så väl. Jag menade på fall där vissa befattningar har helt felaktiga beskrivningar. 90% av de nyinryckta däcksbrosoldaterna trodde att de skulle ploga snö på helikopterbaser, för att ta ett exempel. Min erfarenhet är att nån person på en plats gäller snarare än rätt person. Sen om det blir rätt så är det ett lyckligt sammanträffande.

För övrigt så håller jag med dig, och skulle gärna se ett system där man inte tas ut till specifika befattningar under mönstringen, utan endast inställelseförband. Efter GSU:n så skulle det sedan avgöras vad som är rätt plats för en. Men det är en annan tråd.