Jump to content

BTR-80 i Göteborg

jofus

Recommended Posts

Satt och snurrade runt på mil och sprang på följande AMF 4. Någon måste ha varit med och kan ge oss bilder och upplysningar. Är väldigt intresserad av båten som dom hade med sig. All Fakta är av intresse. Soldf börja ryck i era kontaktnät nu.

Johnsson

Btr 80 utanför Älvsborg

Edited by jofus

Vad glad man blir när man ser sånt här och tänker på det hur säkerhetspolitiska läget var så sent som för 15 år sen...  :o

Håller med!

Stämmer verkligen detta?

Det första ryska fordonet att nå land var en PTS-10, ett obeväpnat amfibiskt transportfordon med plats för 75 stridsutrustade soldater.

Undrar,

Pontus

Vi pratade om det när vi stod och kollade på, och konstaterade att om så nu skulle vara fallet (det är ju ryssens egna uppgifter) så får man nog räkna med att våra goda vänner i österled inte tar samma hänsyn till soldaternas komfort samt ev. säk instruktioner motsv.. :o Någon mer bevandrad i larvfötter och tjock plåt kan säkert ge mer exakta uppgifter..

GMY

Edited by Rokare

Är det ok för dig om min ursprungsfråga kvarstår, om jag förtydligar den lite?

Förtydligande:

Varför har det ryska marinfanteriet hammaren och skäran i sitt baskermärke? Är det inte lite väl magstarkt, med tanke på vad den representerar och vilka signaler den sänder ut?

Förtydligande:

Varför har det ryska marinfanteriet hammaren och skäran i sitt baskermärke? Är det inte lite väl magstarkt, med tanke på vad den representerar och vilka signaler den sänder ut?

Det är helt ok då det är en legitim fråga och inte en massa ovidkommande dravel om hur soldaten bär sin utrustning.

The Swede

Offtopic: Hammaren och skäran är ett innemärke i Ryssland. Och sedan kanske (är inte säker) så är det ingen symbol för kommunism utan för proletäriatet, vilket består av arbetare och bönder, och jag ser inget fult i det. Notera också att något som är fel här kan vara rätt någon annanstans, t.ex. solgudens tecken.

On topic: Ingen som har några erfarenheter ni vill dela om BTR serien? Jag hade tyckt att en moderniserad variant hade varit bra i det gamla invationsförsvaret.

Förtydligande:

hammaren och skäran är ganska vanlig, fortfarande idag inom de ryska väpnade styrkorna... dom har viktigare saker att lägga slantarna på än märken... Mao deras unirfm 1980 gäller fortfarande ;) sedan spelar det ingen roll vilka som sitter vid makten

Hammaren och skäran symboliserar i väst enbart kommunism. I f d Sovjet symboliserar det minst lika mycket landet Sovjetunionen och i någon mån dess arvtagare.

Som liknelse kan man kanske ta de svenska tre kronorna (eller kronan på regementsofficerares gradbeteckningar), vilka nog skulle överleva även om Sverige blev republik.

Hammaren och skäran symboliserar i väst enbart kommunism. I f d Sovjet symboliserar det minst lika mycket landet Sovjetunionen och i någon mån dess arvtagare.

Med risk för att dra tråden off topic frågar jag:

Är inte den tvåhövade örnen Rysslands symbol sen 1993?

Den gulkantade röda stjärnan var väl Röda Arméns symbol till sammanbrottet 1991?

Duman har vad jag vet återställt den röda stjärnan som symbol för de väpnade styrkorna. Sergei Ivanov har ju sagt att den röda stjärnan är "helig för soldater". Ännu mer OT är att det Ryska förvarsministeriet dagstidning aldrig släppt namnet Krasnaya Zvezda.

Symbolen går även att hitta på andra platser i det ryska samhället, exempelvis här.

Det finns väl antagligen bättre saker att lägga pengar på än att tillverka miljontals nya baskermärken...

Ouch blev lite höjd stridsberedskap när man såg den där stjärnan.

Men det vore ju intressant och veta vad ryssarna tycker om oss nu när dom är här om soldaterna kunde engelska skulle dom nog inte se så bistra ut.