jofus Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 (edited) Satt och snurrade runt på mil och sprang på följande AMF 4. Någon måste ha varit med och kan ge oss bilder och upplysningar. Är väldigt intresserad av båten som dom hade med sig. All Fakta är av intresse. Soldf börja ryck i era kontaktnät nu. Johnsson Btr 80 utanför Älvsborg Edited June 30, 2005 by jofus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 För mig som gjorde GU i åttiotalets kalla krig ger en sån här bild kalla kårar.. Tur att det aldrig blev allvar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Jo jag var där och såg cirkeln, så att säga, slutas... Vad vill du veta lite mer specifikt? GMY Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Vad glad man blir när man ser sånt här och tänker på det hur säkerhetspolitiska läget var så sent som för 15 år sen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tgb1116 Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Vad glad man blir när man ser sånt här och tänker på det hur säkerhetspolitiska läget var så sent som för 15 år sen... Håller med! Stämmer verkligen detta? Det första ryska fordonet att nå land var en PTS-10, ett obeväpnat amfibiskt transportfordon med plats för 75 stridsutrustade soldater. Undrar, Pontus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 (edited) Vi pratade om det när vi stod och kollade på, och konstaterade att om så nu skulle vara fallet (det är ju ryssens egna uppgifter) så får man nog räkna med att våra goda vänner i österled inte tar samma hänsyn till soldaternas komfort samt ev. säk instruktioner motsv.. Någon mer bevandrad i larvfötter och tjock plåt kan säkert ge mer exakta uppgifter.. GMY Edited June 30, 2005 by Rokare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lt P Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Världsrekordet att få in folk i en Mini Cooper (s.k. hundkoja) är ju 18 personer, så varför inte? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 (edited) Nån mer än jag som reagerade på denna killens basker-märke? Edited June 30, 2005 by simon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 simon, varför det? ryska krigsmakten har ju fortfarande kvar röda stjärnan som märke.... eller du kanske tänker på skäran och hammaren? tja, det är väl tradition? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 eller platsen det är plaserat på mitt i pannan fan vad fult :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 eller platsen det är plaserat på mitt i pannan fan vad fult :P Riktmärke? /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Meteor Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Simon kanske syftade på det som ser ut att vara hammaren och skäran Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 bara jag som tycker killen ser helt förstörd ut? tycker mig tom se tendenser till tårar :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nestor Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 bara jag som tycker killen ser helt förstörd ut?tycker mig tom se tendenser till tårar :P "Varför verkar de flesta svenska soldaterna inte gilla mig? De verkar så...misstänksamma" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skuggan Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 typ nåt sånt ja :P Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hornet Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 men titta på baskern gör om gör rätt fan den stukningen skulle få en PC att gråta ju Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rokare Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 men titta på baskern gör om gör rätt fan den stukningen skulle få en PC att gråta ju Din PC, eller hans ryska PC? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Born Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Exemplariskt stuk jämfört med många man sett här hemma i svedala. ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Då lägger vi ner bildbashingen för den här gången. Inse att olika länder har olika preferenser vad gäller utrustningens bärande. The Swede BLÅGUL Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simon Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Är det ok för dig om min ursprungsfråga kvarstår, om jag förtydligar den lite? Förtydligande: Varför har det ryska marinfanteriet hammaren och skäran i sitt baskermärke? Är det inte lite väl magstarkt, med tanke på vad den representerar och vilka signaler den sänder ut? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GrodanBoll Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Nån som sitter inne med lite mer info om den där PTS-10an? Gärna lite bilder oxå! Hittade ingenting på Google eller Yahoo, konstigt nog... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Är det ok för dig om min ursprungsfråga kvarstår, om jag förtydligar den lite? Förtydligande: Varför har det ryska marinfanteriet hammaren och skäran i sitt baskermärke? Är det inte lite väl magstarkt, med tanke på vad den representerar och vilka signaler den sänder ut? Det är helt ok då det är en legitim fråga och inte en massa ovidkommande dravel om hur soldaten bär sin utrustning. The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Offtopic: Hammaren och skäran är ett innemärke i Ryssland. Och sedan kanske (är inte säker) så är det ingen symbol för kommunism utan för proletäriatet, vilket består av arbetare och bönder, och jag ser inget fult i det. Notera också att något som är fel här kan vara rätt någon annanstans, t.ex. solgudens tecken. On topic: Ingen som har några erfarenheter ni vill dela om BTR serien? Jag hade tyckt att en moderniserad variant hade varit bra i det gamla invationsförsvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fu Dahlberg Posted June 30, 2005 Report Share Posted June 30, 2005 Är det ok för dig om min ursprungsfråga kvarstår, om jag förtydligar den lite? Förtydligande: Varför har det ryska marinfanteriet hammaren och skäran i sitt baskermärke? Är det inte lite väl magstarkt, med tanke på vad den representerar och vilka signaler den sänder ut? hammaren och skäran är ganska vanlig, fortfarande idag inom de ryska väpnade styrkorna... dom har viktigare saker att lägga slantarna på än märken... Mao deras unirfm 1980 gäller fortfarande ;) sedan spelar det ingen roll vilka som sitter vid makten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Hammaren och skäran symboliserar i väst enbart kommunism. I f d Sovjet symboliserar det minst lika mycket landet Sovjetunionen och i någon mån dess arvtagare. Som liknelse kan man kanske ta de svenska tre kronorna (eller kronan på regementsofficerares gradbeteckningar), vilka nog skulle överleva även om Sverige blev republik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerle Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Det där med PTS-10s lastförmåga verkar stämma, tidigare modeller PTS-M (1965) och PTS-2 verkar ha ung samma kapacitet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flamdämpare Posted July 1, 2005 Report Share Posted July 1, 2005 Hammaren och skäran symboliserar i väst enbart kommunism. I f d Sovjet symboliserar det minst lika mycket landet Sovjetunionen och i någon mån dess arvtagare. Med risk för att dra tråden off topic frågar jag: Är inte den tvåhövade örnen Rysslands symbol sen 1993? Den gulkantade röda stjärnan var väl Röda Arméns symbol till sammanbrottet 1991? Duman har vad jag vet återställt den röda stjärnan som symbol för de väpnade styrkorna. Sergei Ivanov har ju sagt att den röda stjärnan är "helig för soldater". Ännu mer OT är att det Ryska förvarsministeriet dagstidning aldrig släppt namnet Krasnaya Zvezda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
GeBe Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Varför har det ryska marinfanteriet hammaren och skäran i sitt baskermärke? Är det inte lite väl magstarkt, med tanke på vad den representerar och vilka signaler den sänder ut? Symbolen går även att hitta på andra platser i det ryska samhället, exempelvis här. Det finns väl antagligen bättre saker att lägga pengar på än att tillverka miljontals nya baskermärken... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Ouch blev lite höjd stridsberedskap när man såg den där stjärnan. Men det vore ju intressant och veta vad ryssarna tycker om oss nu när dom är här om soldaterna kunde engelska skulle dom nog inte se så bistra ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
röjsop Posted July 2, 2005 Report Share Posted July 2, 2005 Jag misstänker att dom ryska soldaterna är grymt avundsjuka! Kanske tycker dom att vi svenskar är lite mesiga också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts