Jump to content

BTR-80 i Göteborg


jofus

Recommended Posts

PTS-M

 

PTS-M i Kina En bit ner på sidan.

 

PTS-10 "Osádka 2 osoby, dovolená zatížitelnost na souši 5000kg, na vodě 10 000kg. Max. rychlost na komunikacích 42km/h, na vodě 11,5 km/h; přepravní kapacita 72 osob," Besättning 2, last på land 5 ton, i vatten 10, hastighet 42 på land i vatten 11, 72 passagerare gissar jag.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått intrycket att det ryska marininfanteriet har gjort väldigt bra ifrån sig i Tjetjenien, eller åtminstone i jämförelse med de flesta andra ryska förband, och att de tillsammans med VDV utgör de klart bästa ryska infanteriförbanden.

Link to comment
Share on other sites

Som liknelse kan man kanske ta de svenska tre kronorna (eller kronan på regementsofficerares gradbeteckningar), vilka nog skulle överleva även om Sverige blev republik.

De tre kronorna har ju åtminstone, trots sin kristna innebörd, lyckats överleva separationen mellan stat och kyrka.

Link to comment
Share on other sites

Som liknelse kan man kanske ta de svenska tre kronorna (eller kronan på regementsofficerares gradbeteckningar), vilka nog skulle överleva även om Sverige blev republik.

De tre kronorna har ju åtminstone, trots sin kristna innebörd, lyckats överleva separationen mellan stat och kyrka.

När dom tre kronorna införders var vi visserligen kristnade och det var en pålagd religion (det var även en ganska ny symbol för treenigheten) men det var inte därför de Tre Kronorna kom att vara symbolen för Sverige. Västra - och östra Götaland samt Svealand kom att forma Sverige, under en kung som tyckte att de tre kronorna passade vårat rike. Men varken siffran tre eller kronan var då en ny symbol för kristendomen, den fanns sedan långt tidigare och hållos helig.

 

 

 

Så växla inte ihop det finska riksvapnet (som en är en total ripoff av det svenska- vilket är självklart eftersom Finland alltid kommer vara Öst-Sverige) med att det svenska Tre Kronor skulle vara ett sådant. Det är unikt och vi har krigat två blodiga krig med dansken för att dom skulle ge faen i vårat tre kronor i riksvapnet.

Link to comment
Share on other sites

När dom tre kronorna införders var vi visserligen kristnade och det var en pålagd religion (det var även en ganska ny symbol för treenigheten) men det var inte därför de Tre Kronorna kom att vara symbolen för Sverige. Västra - och östra Götaland samt Svealand kom att forma Sverige, under en kung som tyckte att de tre kronorna passade vårat rike. Men varken siffran tre eller kronan var då en ny symbol för kristendomen, den fanns sedan långt tidigare och hållos helig.

Riksvapnet tre kronor har ett helt annat ursprung, med rötter bl.a. i en allmäneuropeisk religiös idévärld. Ursprunget står att finna i den starkt ökande dyrkan av de tre vise männen/heliga tre konungar som skyddshelgon, och som tecken på detta användes helgonens attribut, tre kronor, i vapen och emblem. De heliga tre konungar vördades högt av nordborna, som gärna vallfärdade till deras grav i Köln. I Sverige finns de heliga tre konungars attribut första gången i Magnus Ladulås sigill på 1270-talet, men troligen är det först under kung Magnus Eriksson på 1330-talet som tre kronor används som symbol för kungen och riket. Några tiotal år senare, under Albrekt av Mecklenburg var tre kronor redan allmänt accepterat som det främsta kännemärket för Sverige, vilket det förblivit.

 

http://www.royalcourt.se/monarkinisverige/...a677fff790.html

 

Menar du att dyrkan av de tre vise männen inte är ett tecken på kristendom?

 

Det här stycket från samma sida är också rätt så intressant i sammanhanget:

 

Regalierna bär på en speciell symbolik, som finns nedtecknad från Erik XIV:s kröning. Kronan är tecken på konungslig ära och värdighet. Spiran står för kungens världsliga makt och Riksäpplet visar att Gud insatt honom som sin befullmäktigade regent över ett stort och kristet rike. Nyckeln betecknar kungens makt att utestänga det onda, innesluta det goda och öppna för nödställda, medan Svärdet slutligen syftar på kungens plikt att frimodigt och manligt beskydda det goda och straffa det onda.

 

(Min markering.)

Link to comment
Share on other sites

...I Sverige finns de heliga tre konungars attribut första gången i Magnus Ladulås sigill på 1270-talet, men troligen är det först under kung Magnus Eriksson på 1330-talet som tre kronor används som symbol för kungen och riket. Några tiotal år senare, under Albrekt av Mecklenburg var tre kronor redan allmänt accepterat som det främsta kännemärket för Sverige, vilket det förblivit.

 

http://www.royalcourt.se/monarkinisverige/...a677fff790.html

 

Menar du att dyrkan av de tre vise männen inte är ett tecken på kristendom?

Så du tror inte att enandet av tre självständiga kungadömmen ungefär samtidigt har något med saken att göra?

 

Själv tror jag att man helt enkelt slog två flugor i en smäll...

 

Att din källsida inte nämner något om enandet ser jag dessutom som uppseendeväckande.

Link to comment
Share on other sites

Så du tror inte att enandet av tre självständiga kungadömmen ungefär samtidigt har något med saken att göra?

Jag vet inte. Både mitt intresse för historia i allmänhet, och mitt intresse för svensk historia i synnerhet, ligger främst i tiden från och med VK2. Jag har extremt dålig koll på svensk historia före 1600-talet. Det fanns vikingar, några inhyrda typer slängde ut några skumma rövare från Gotland och tog över styret över ön, sen så slogs man i Skåne mot danskarna, ja, det är ungefär på den nivån det är. :Malaj:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...