Jump to content

Kaninerna vid MHSK


Recommended Posts

Området vid MHS Karlberg är ju översållat med kaniner, även båtklubben bredvid är "drabbad", so far so good.

 

MEN, de små rackarna finns ju i stora mängder även på "fel" sida Klarastrandsleden - hur har de kommit dit genom trafiken (jojo, nattetid och när det inte är så mycket trafik osv..) - eller framförallt: varför vill de dit?? En liten gräsplätt/sluttning full av hål med massor av mördande (bokstavligen) trafik runtom.

 

Hur många brukar MHSK skjuta bort varje år ungefär? ("grillfest, grillfest, grillfest hela dan..")

 

Seriösa grubblingar en dag som denna... :dong:

Link to comment
Share on other sites

I fjol var det någon som byggde hus åt kaninerna och utfodrade dem dagligen. Sedan kom kommunen (?) dit och rev husen och tog bort maten.

Mig veterligen så var det ingen på MHS-K som bedrev jakt på dem i fjol.

 

Kaninerna är ett problem på andra sidan Karlbergssjön på Kungsholmen eftersom de gräver och underminerar marken där.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Ett mycket trevligt husdjur är en iller. De här små rackarna fungerar som turbomatning med kompessor och lustgasinsprutning på kaninerna. Om du nu släpper ner din iller i ett hål riskerar du de söta kaninernas liv. Detta eftersom de riskerar springa ut i trafiken och bli överkörda. Den höga hastigheten de håller när de lämnar sitt hål gör att bromssträckan blir lång och de riskerar därför att hamna på vägen.

 

Som den stora djurvän du är skall du därför lägga ett sk bromsnät över varje hål. Dessa bromsar upp kaninen och du kan då stoppa den i din ryggsäck för att minimera risken, att de springer ut på gatan, och lider trafikdöden. Kaninerna kan sedan flyttas till en annan plats med mindre trafik.

 

Kaniner är barnsligt förtjusta i att ligga i vitvinsbad över natten och inmundigar gärna lite rosmarin, vitlök, salt och peppar. De trivs mycket bra när de få ligga på en träkolsbädd en stund och sola sig så de får en gyllenbrun färg...

Link to comment
Share on other sites

Ett mycket trevligt husdjur är en iller. De här små rackarna fungerar som turbomatning med kompessor och lustgasinsprutning på kaninerna. Om du nu släpper ner din iller i ett hål riskerar du de söta kaninernas liv. Detta eftersom de riskerar springa ut i trafiken och bli överkörda. Den höga hastigheten de håller när de lämnar sitt hål gör att bromssträckan blir lång och de riskerar därför att hamna på vägen.

 

Som den stora djurvän du är skall du därför lägga ett sk bromsnät över varje hål. Dessa bromsar upp kaninen och du kan då stoppa den i din ryggsäck för att minimera risken, att de springer ut på gatan, och lider trafikdöden. Kaninerna kan sedan flyttas till en annan plats med mindre trafik.

 

Kaniner är barnsligt förtjusta i att ligga i vitvinsbad över natten och inmundigar gärna lite rosmarin, vitlök, salt och peppar. De trivs mycket bra när de få ligga på en träkolsbädd en stund och sola sig så de får en gyllenbrun färg...

Tack för receptet.

Dock så tror jag att kaninerna på Karlberg är så marinerade av avgaser och annat så att de självantänder vid hög värme.

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

har sett liknande saker bla vid norra infarten till Malmö och funderat på om det inte är så enkelt att vägen på ett enkelt sätt håller olika former av ("urbana") rovdjur (katter främst) borta..

Appropå Urbana rovdjur så hadde jag i morse en upplevelse jag alldrig sett eller hört talas om innan. Utanför fönstret i hyreshuset där jag bor, ligger en av fåglar välbesökt gräsmatta. Den normala sysslan är mask jakt. Bla kommer en Björktrast regelbundet dit. Så och denna morgon. När jag tittar ut konstaterar jag att björktrasten är där samt att två skator är på inflygning. Då inträffar det otroliga: SKATORNA slår björktrasten :camo: Jag menar med perfekt sammarbete har de ihjäl trasten och börjar äta upp den.

 

Jaktfalkar har man ju hört talas om men Jaktskator?????

Link to comment
Share on other sites

Förbannat OT, men är det bara jag som (inte helt rätt iofs) kom att tänka på kadetter när titeln på tråden lästes?

Har du varit på Mässdans på Karlberg, eller? :camo:

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

När jag tittar ut konstaterar jag att björktrasten är där samt att två skator är på inflygning. Då inträffar det otroliga: SKATORNA slår björktrasten :camo: Jag menar med perfekt sammarbete har de ihjäl trasten och börjar äta upp den.

Hur tror du den här mannen kände sig när han tittade ut genom fönstret?

 

The First Case of Homosexual Necrophilia in the Mallard Anas platyrhynchos (Aves: Anatidae)

C.W. Moeliker

Deinsea

Vol. 8, 2001, pp. 243-7.

 

http://www.nmr.nl/deins815.htm

 

:/

Link to comment
Share on other sites

När jag tittar ut konstaterar jag att björktrasten är där samt att två skator är på inflygning. Då inträffar det otroliga: SKATORNA slår björktrasten  :camo:   Jag menar med perfekt sammarbete har de ihjäl trasten och börjar äta upp den.

Hur tror du den här mannen kände sig när han tittade ut genom fönstret?

 

The First Case of Homosexual Necrophilia in the Mallard Anas platyrhynchos (Aves: Anatidae)

C.W. Moeliker

Deinsea

Vol. 8, 2001, pp. 243-7.

 

http://www.nmr.nl/deins815.htm

 

:)

Ja, han ser ju onekligen avslappnad ut :)

 

Men hur kinky var han som fotade det??? :/

Edited by Stella-Polaris
Link to comment
Share on other sites

Förbannat OT, men är det bara jag som (inte helt rätt iofs) kom att tänka på kadetter när titeln på tråden lästes?

Har du varit på Mässdans på Karlberg, eller? :camo:

 

/Krook

Krook, du har väl inte varit där som Bunny Girl hoppas jag... :)

Du skulle bara veta.

 

Hugh, here I come!

 

Öhh, nä riktigt så var det väl inte?!

Jag har varit mer :) än :/ om du förstår vad jag menar?

 

/Krook

Link to comment
Share on other sites

Förbannat OT, men är det bara jag som (inte helt rätt iofs) kom att tänka på kadetter när titeln på tråden lästes?

Har du varit på Mässdans på Karlberg, eller? :camo:

 

/Krook

Krook, du har väl inte varit där som Bunny Girl hoppas jag... :lol:

Du skulle bara veta.

 

Hugh, here I come!

 

Öhh, nä riktigt så var det väl inte?!

Jag har varit mer :) än :/ om du förstår vad jag menar?

 

/Krook

Visst vill man nysa när man får den lilla svansen i näsan. Skyddsmasken fungerar alldeles utmärkt om man har detta problem :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...