Jump to content

The Leatherman Story


Recommended Posts

Av en slump hamnade jag på Lethermans svenska hemsida och hittade den här storyn. http://www.leatherman.se/aboutleatherman/companyhistory.asp

 

Enligt vad jag fått mig berättat så är bakrunden till multiverktyget en tång som fanns med i en amerikansk ingenjörs satts för amröjare. De första hade ett runt uttag i tången för att kunna klämma sprängpatroner. Det ska iofs ha varit letherman som tillverkade dessa också men den här så kallade historien verkar nästan vara tillrättalagd för att passa konceptet.

 

Jag kan ju ha helt fel, inte helt ovanligt men någon kanske kan styrka min historia eller den som finns på hemsidan. Själv såg jag min första multitång 1991 då jag gjorde lumpen och det var en polare som hade just en Letherman. Alla var nog lite imponerade av det verktyget och det var rejält dyrt redan då.

Link to comment
Share on other sites

Den storyn du berättar har jag aldrig hört, givetvis fanns det multi-tänger innan leatherman, men den var väl den första som fick bredare spridning.

Kombinationen med storlek och funktion optimerades.

 

Urtaget för sprängpatroner är ett senare påfund på leathermans tänger, de första hade inte detta.

Link to comment
Share on other sites

Enligt vad jag fått mig berättat så är bakrunden till multiverktyget en tång som fanns med i en amerikansk ingenjörs satts för amröjare. De första hade ett runt uttag i tången för att kunna klämma sprängpatroner.

Liknande tänger hade många som jobbade med sprängmedel, jag har min morfars exemplar liggande i verktygslådan.

Link to comment
Share on other sites

Pratar vi om utfällbara tänger med apterfunktion eller bara aptertänger?

Leatherman historien är den jag har hört, han tröttnade på sin Victorinox och uppfann den utfällbara tången.

Apterfunktionen tillkom därför att armén ville ha den i multitången.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört en historia om att det var motorcykelknuttar som behövde ett litet multiverktyg för att pilla med sina hojar när de var ute och körde eftersom de inte kan ha med sig en hel verktygssats, därav namnet leatherman efter skinnställen.

 

den historien verkar i och för sig vara just en historia.

Link to comment
Share on other sites

Tim Leatherman (upphovsmannen) var väl och körde i Europa med en kärra som han köpt billigt och var i det skick som motsvarade köpeskillingen. Fick skruva en del och och ofta och kom väl på idén med ett multiverktyg då och satte igång och skissa. Det är den historien i stort jag har läst. /Gusten :)

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått så är det den historia som Sundman har länkat till som är den rätta (eller i alla fall den allmänt accepterade). Det Tim gjorde var att bygga ihop fällkniv och kombinationstång. Kombinationstänger har sett ut på samma sätt i minst femtio år; Avsmalnande plattång längst fram, tandat uttag (för att passa på muttrar i olika storlekar) och en avbitare (längst in för störst moment).

Link to comment
Share on other sites

Vad jag har förstått så är det den historia som Sundman har länkat till som är den rätta (eller i alla fall den allmänt accepterade). Det Tim gjorde var att bygga ihop fällkniv och kombinationstång. Kombinationstänger har sett ut på samma sätt i minst femtio år; Avsmalnande plattång längst fram, tandat uttag (för att passa på muttrar i olika storlekar) och en avbitare (längst in för störst moment).

"Messerschmittvarning"

Momentet är detsamma oavsett var avbitaren är placerad. Däremot ökar kraften ju närmare momentcentrum man placerar avbitaren. :banghead:

Link to comment
Share on other sites

... givetvis fanns det multi-tänger innan leatherman...

Här måste jag akta mig själv då jag går emot fak-kundskapet, men har du bevis för dit påstående?

 

Har intresserat mig för (ägg-)verktyg sen jag var 12 år gammel, men har aldrig set ett multiverktyg med utfällbar tång för Leatherman kom på marknaden.

 

Om du menar Wenger eller Victorinox är jag enig med dig, och ovanstående fråga kan ignoreras.

Om inte, vilket verktyg pratar du om då?

 

MVH

Troels, not in besserwisser-mode :o

Link to comment
Share on other sites

... givetvis fanns det multi-tänger innan leatherman...

Här måste jag akta mig själv då jag går emot fak-kundskapet, men har du bevis för dit påstående?

 

Har intresserat mig för (ägg-)verktyg sen jag var 12 år gammel, men har aldrig set ett multiverktyg med utfällbar tång för Leatherman kom på marknaden.

 

Om du menar Wenger eller Victorinox är jag enig med dig, och ovanstående fråga kan ignoreras.

Om inte, vilket verktyg pratar du om då?

 

MVH

Troels, not in besserwisser-mode :)

Slarvigt formulerat av mig, min tanke var wenger/victorinox etc.

 

Min uppfattning är att Leatherman var först med att kombinera det som vi idag ser som en multi-tång, dvs. fällbar/vikbar/teleskopiska käftar kombinerat med div. verktyg i handtagen.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Momentet är detsamma oavsett var avbitaren är placerad. Däremot ökar kraften ju närmare momentcentrum man placerar avbitaren. 8-/

Naturligtvis. Felet måste bero på hög "fredagsfaktor". ;)

Edited by eskil
Link to comment
Share on other sites

Det blir nästan till att utlysa en tävling, vem kan hitta den äldsta multitången. Kravet borde vara att den har tång, avbitare, kniv och mejselfunktion och ?

 

Jag har sett någon äldre avbitare med stjärnmejsel på ena handtaget och flatmejsel på det andra. Men då är den inte så multi som de vi har i dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...