spelkatt Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 Var på mönstring igår och blev placerad som Radiolänkman på P4 i Skövde och ska rycka in nu den 27 juni. Har letat runt lite på forumet men har inte hittat särskillt mycket av det jag sökte efter. Skulle uppskatta om någon här på forumet kunde dela med sig av eventuella erfarenheter som Radiolänkman och speciellt om hur det är att vara det på P4. Är det en bra utbildning? Vad exakt är det man gör? Mycket av den inormationen på lumpen.nu känns rätt generell och inte särskillt precis så det skulle vara intressant med lite mer konkret information om vad man som radiolänkman egentligen gör. Tacksam för svar. Quote
Tobias R Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 (edited) Du kommer förmodligen att syssla mycket med TeleSystem9000. Sen beror det lite på vad för slags förband/kompani du förläggs till och vilken funktion inom TS9000 du kommer att fylla. Hamnar du på en APN som jag så kommer du ha det ganska lugnt men få mest TS9000-utbildning av alla alla RL-män. Hamnar du på en KP så kommer du få omgruppera mycket (tråkigt) och inte få sådär jätte mycket utb. Jag skulle rekomndera APN om du får chansen att påverka. Du kan ju alltid ringa till regementet i fråga och höra vad för typ av kompani du ska tillhöra. Om det är bataljon-, brigad- eller rent av divisionsledning. MVH Tobias EDIT: Förövrigt så tror jag att du kommer att få ut mycket mar av en tjänst som RL-man jämnfört med närskydd. Oavsett om det gäller att söka utlanstjänst eller civilt jobb. Edited May 11, 2005 by Tobias R Quote
spelkatt Posted May 11, 2005 Author Report Posted May 11, 2005 Jag får helt enkelt ta och höra av mig till P4 och höra efter. Det ska bli intressant och säkert kul också. Jag skulle personligen se att jag har en mer fysisk tjänst och då låter det som om den mindre utbildninginriktade tjänsten låter mer intressant än den andra. Kan man påverka sådant? Är det möjligt att byta från det ena till det andra om man nu inte skulle trivas med det? Quote
C DK012 Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 Hamnar du på en KP så kommer du få omgruppera mycket (tråkigt) och inte få sådär jätte mycket utb. Jag skulle rekomndera APN om du får chansen att påverka. Hamnar du på KP kommer du inte få omgruppera särdeles mycket (även om det är mer än på en AP-nicklas), vilket är tråkigt. Att omgruppera är inte tråkigt. Dessutom är det roligare på KP för där är man oftast tillräckligt många för att spela lite fältfotboll! // Föredetta chef 2. KP-tropp. Quote
Tobias R Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 (edited) Hamnar du på en KP så kommer du få omgruppera mycket (tråkigt) och inte få sådär jätte mycket utb. Jag skulle rekomndera APN om du får chansen att påverka. Hamnar du på KP kommer du inte få omgruppera särdeles mycket (även om det är mer än på en AP-nicklas), vilket är tråkigt. Att omgruppera är inte tråkigt. Dessutom är det roligare på KP för där är man oftast tillräckligt många för att spela lite fältfotboll! // Föredetta chef 2. KP-tropp. Jag bedömmer att KP grupperar mycket. Den enda enhet som grupperar mer än KP är APF. Om man vill ha en mer fysisk tjänst så är nog APF att rekomendera. APN, APS och SLE grupperar minst. Så var det iaf på brigadledning. Att det inte skulle vara tråkigt att omgruppera har jag inte hört någon från vår TS-plut säga, snarare tvärt om. Kändes rätt skönt att sitta inne i värmen och snurra antennen några grader när en KP hade omgrupperat mitt i natten... Edited May 11, 2005 by Tobias R Quote
darkstar Posted May 11, 2005 Report Posted May 11, 2005 På P4 finns radiolänk på Lif kompaniet. Lif kompaniet. Jag jobbar för att informationen ska uppdateras i god tid innan inryck, under tiden kan du som ska rycka in ställa frågor på Knutpunkten (passande namn inte sant?) som är kompaniets forum. Quote
spelkatt Posted May 12, 2005 Author Report Posted May 12, 2005 Darkstar Hur är P4 som regemente? Man kommer ju att spendera en hel del av sitt kommande år där så det skulle vara kul att veta hur det är. Quote
darkstar Posted May 12, 2005 Report Posted May 12, 2005 Hur är P4 som regemente? Man kommer ju att spendera en hel del av sitt kommande år där så det skulle vara kul att veta hur det är. Tja, en svår fråga eftersom jag i stort sett inte känner till något annat. Det var också två år sedan jag slutade. Är det något speciellt du undrar över? Quote
Tobias R Posted May 12, 2005 Report Posted May 12, 2005 P4 ingår i Skövde garnison tillsammans med T2, markstridsskolan och lite annat lull-lull. Skövde garnison ligger mer eller mindre mitt inne i skövde stad så det finns alltid något att göra och nära till tågstationen när du ska hem. Quote
spelkatt Posted May 13, 2005 Author Report Posted May 13, 2005 Tja, vad brukar man göra på kvällarna när man inte håller på med övningern eller något annat liknande? Quote
darkstar Posted May 13, 2005 Report Posted May 13, 2005 Tja, vad brukar man göra på kvällarna när man inte håller på med övningern eller något annat liknande? Vårdar utrustningen såklart! Quote
spelkatt Posted May 13, 2005 Author Report Posted May 13, 2005 (edited) Herregud. Är det mycket tekniska grejer som man aldrig ens har haft möjlighet att närma sig i det civila? Jag menar, om man är hyfsat oteknisk av sig, kommer man att som radiolänkman få det jobbigt att lära sig hur all utrustning funkar osv? Edited May 13, 2005 by spelkatt Quote
darkstar Posted May 13, 2005 Report Posted May 13, 2005 (edited) Herregud. Är det mycket tekniska grejer som man aldrig ens har haft möjlighet att närma sig i det civila? Jag menar, om man är hyfsat oteknisk av sig, kommer man att som radiolänkman få det jobbigt att lära sig hur all utrustning funkar osv? Den viktigaste egenskapen, som jag ser det, är att man kan lösa problem. Dessa problem är ofta av teknisk natur, men inte särskilt svåra. Om man klarar av vardagssituationer på sin dator därhemma så blir det inga problem. OM det skulle vara så att du är överjävligt oteknisk så kommer antagligen din gruppchef tilldela dig andra uppgifter - Du kanske är bättre på att köra och vårda fordonet eller på att slå i stagpinnar. Nu har jag inte nästa års uppgifter så jag vet inte i vilket fordon eller på vilka plutoner du kan hamna. Sen måste jag säga det att bara för att det står en sak på dina papper så betyder det inte att det är så. Man tar ut personer för att det är lämpade för uppgiften, och visar det sig att befälen tror att du klarar uppgiften så får du tjänsten. Förhoppningsvis så kommer de att fråga dig vad du tycker också. Edited May 13, 2005 by darkstar Quote
Tobias R Posted May 13, 2005 Report Posted May 13, 2005 Om man är oteknisk så har man hamnat lite fel som RL-man om man frågar mig. Du kanske kan ansöka om förflyttning till närskydd när du väl är inne. Quote
spelkatt Posted May 15, 2005 Author Report Posted May 15, 2005 Om man är oteknisk så har man hamnat lite fel som RL-man om man frågar mig. Du kanske kan ansöka om förflyttning till närskydd när du väl är inne. Det ska jag absolut göra. Tror att jag kan passa mycket bättre som närskydd än radiolänk. Det verkar som man ändå har en del att säga till om ändå, och det känns skönt. Väntar bara på de slutgiltiga pappren från plikverket så jag få se var jag kommer att hamna. Quote
nina Posted May 15, 2005 Report Posted May 15, 2005 Nu ska ni inte vara så negativa. Har jag klarat av att utbilda mig inom TS kan vem sjutton som helst fixa det. Visst är det en del teknik men den är itne på något sätt omöjlig att lära sig. Quote
Hjelm Posted May 15, 2005 Report Posted May 15, 2005 (edited) Jag ska själv in som radiolänk (förmodligen, får pappren snart) på S1. Inskrivningsförettaren sa flera ggr att det inte alls är så himla knepiga tekniska prylar man ska hålla på med. Oteknisk eller inte, man kommer att lära sig alltid under sjävla utbildningen så det är nog lungt. Hur är S1 som regemente föresten? stort/litet? Edited May 15, 2005 by Hjelm Quote
nina Posted May 15, 2005 Report Posted May 15, 2005 TS-utbildningen är helt ok. Tycker man det är svårt får man plugga lite extra, inte mer med det. S1 är helt ok. Lite annorlunda byggt med små halvkompanikaserner istället för pampiga byggander. Quote
KP2 Posted May 15, 2005 Report Posted May 15, 2005 Mitt tillägg: Du kommer inte att hamna på någon KP eftersom alla dessa utbildas på S1 från i år, å andra sidan försvinner KP (i sin renaste form) konceptet iom den där nedrans stridsgruppen... Men det kan vi utveckla någon annan gång! Quote
C DK012 Posted May 15, 2005 Report Posted May 15, 2005 Herregud. Är det mycket tekniska grejer som man aldrig ens har haft möjlighet att närma sig i det civila? Jag menar, om man är hyfsat oteknisk av sig, kommer man att som radiolänkman få det jobbigt att lära sig hur all utrustning funkar osv? Se det som en mobiltelefon fast grön, mkt större och fler (mindre tryckvänliga) knappar. Har du problem med fjärrkontrollen när du vill powerzappa under reklampauser så kanske närskydd skulle vara en bättre idé. ;) å andra sidan försvinner KP (i sin renaste form) konceptet iom den där nedrans stridsgruppen... Men det kan vi utveckla någon annan gång! Nej, nu! Quote
Tobias R Posted May 16, 2005 Report Posted May 16, 2005 (edited) Absolut lär man sig allt amn 'behöver' under TS-utb även om man inte är teknisk/intreserad. Men jag tror inte att man lär sig så mycket mer än så. Är man intresserad så lär man sig förmodligen mycket mer och kan därmed mer TS och har större chans att lösa problem som uppstår. Detta är den erfarenhet jag har iaf. Edited May 16, 2005 by Tobias R Quote
Hjelm Posted May 16, 2005 Report Posted May 16, 2005 (edited) vad är det här närskydd man ev. kan byta till? och går det? Av min årskull är det 16% som får en tjänst.. 9000/550000. jag repeterar, 16%. Känns inte dirket som om du kan välja och vraka mellan tjänsterna.. varför ingen kp, om de nu utbildas på S1(där jag ska rycka in)...? Edited May 16, 2005 by Hjelm Quote
Tobias R Posted May 16, 2005 Report Posted May 16, 2005 vad är det här närskydd man ev. kan byta till? och går det? Av min årskull är det 16% som får en tjänst.. 9000/550000. jag repeterar, 16%. Känns inte dirket som om du kan välja och vraka mellan tjänsterna.. När jag låg på ett brigadledingkomoani fanns både TS-enehter och näskyddsehteter för att skydda TS. Därav kan det kanske vara möjligt att byta till närskydd om det är lämpligt. Quote
Hjelm Posted May 16, 2005 Report Posted May 16, 2005 ok, jag förstår.. men risken finns väl att de tjänsterna redan är uptagna hehe? aja får se sen Quote
Tobias R Posted May 16, 2005 Report Posted May 16, 2005 ok, jag förstår.. men risken finns väl att de tjänsterna redan är uptagna hehe? aja får se sen Ja, absolut. Men under min tid fanns det en massa avhopp. Quote
Hjelm Posted May 16, 2005 Report Posted May 16, 2005 ok, tror iofs inte det är lika mycket avhopp idag iom att så få rycker in. Men det är väl bara att hoppas. Men vad är närskydd för tjänst då? Quote
spelkatt Posted May 16, 2005 Author Report Posted May 16, 2005 Jag ska höra med P4 när jag väl får hem de slutgiltiga papprerna om det finns möjlighet att byta till närskydd. Var det någon under din tid som gjorde det, Tobias R? Quote
spelkatt Posted May 16, 2005 Author Report Posted May 16, 2005 Mitt tillägg: Du kommer inte att hamna på någon KP eftersom alla dessa utbildas på S1 från i år, å andra sidan försvinner KP (i sin renaste form) konceptet iom den där nedrans stridsgruppen... Men det kan vi utveckla någon annan gång! Ok, så du menar att på övriga regementen runt om i sverige kommer alla radiolänkmän hamna som APN? Quote
darkstar Posted May 16, 2005 Report Posted May 16, 2005 (edited) Ok, så du menar att på övriga regementen runt om i sverige kommer alla radiolänkmän hamna som APN? APN, det skulle se ut det. Du glömmer AP, APS och APF. Sen kanske det finns andra ställen som har radiolänkmän? Nu har jag dålig koll på AP i dess "renaste form". Jag tillhörde visserligen en sån men kelade med staben mest hela tiden. Hade dock inte en SYSKON. Har ännu inte fått årets lista från kompanichefen, så jag vet inte hur det ser ut på Lif kompaniet i år. EDIT: Växeln kan ha dålig koll, men om du skickar ett PM så får du namnet den du bör prata med. Edited May 16, 2005 by darkstar Quote
Recommended Posts