danno Posted June 8, 2005 Report Posted June 8, 2005 Danno har väl varit mp i US? Liksom någon av löjtnanterna - Lt P, Lt S, Lt H, Lt Q eller vad de heter... ;) Har varit borta från forumet ett tag men feghet har inget med frånvaron av svar att göra. Kan berätta att jag faktiskt i detta nu är MP i utlandsstyrkan. Vad var det för frågor? Quote
Vysotskij Posted June 9, 2005 Report Posted June 9, 2005 (edited) Någon här på forumet som genomfört en internationell militärpolistjänst. Skulle vara kul att höra lite om antagningen och den internationella tjänsten överhuvudtaget. Söker nu som MP Liberia, Kosovo samt Afganistan. Även MP06 ;) EDIT: Välkommen tillbaka, Danno! Edited June 9, 2005 by Vysotskij Quote
danno Posted June 9, 2005 Report Posted June 9, 2005 Någon här på forumet som genomfört en internationell militärpolistjänst. Skulle vara kul att höra lite om antagningen och den internationella tjänsten överhuvudtaget. Söker nu som MP Liberia, Kosovo samt Afganistan. Även MP06 ;) EDIT: Välkommen tillbaka, Danno! Tack V... trots sarkasmen! B) Jo, jag såg ju det inlägget men det är i min mening en aning vaga frågor. Men jag skriver nåt kort och så får vi se om det blir några följdfrågor istället. Antagningen till MP i US går lite i ett sidospår då det är Dragonbat på LG som är ansvariga för den uttagningen oavsett vilket förband som sätter upp enheten. I övrigt är det ganska normalt, någon av de förhållandevis få officerarna som är MP eller en RO med PHS tas ut som chef och sen lämnas till den personen ett förslag på vilka som ska tas ut. Vilka som kommer på tal i förslaget beror lite på vilka som har sökt via de normala kanalerna. Det är alltså den elektroniska blanketten som gäller. I övrigt är det precis som vanligt, de ringer och kollar läget, du får antagningsblankett osv. Utbildningen är liknande den som alla får vad gäller rep GSU och sen är då självklart befattningsutb inriktad på tjänsten. Normalt förekommer utb på de olika hjälpmedel som finns samt lite blanketter/rapporter. Viss utbildning genomförs på PHS. Om man har tur blir man skickad till Danmark i tre veckor på UNMILPOC. Tjänsten i US beror på var man är och i vilket skede missionen befinner sig i. Ibland är man mest inriktad på att polisa lokalbefolkning och ibland mest mot egen trupp. Det är även en skillnad om man är RMP (regimental MP) och endast jobbar med svenskar eller om man ingår i en multinationell MP enhet. Frågor? Quote
Krook Posted June 21, 2005 Report Posted June 21, 2005 Jag har haft mycket med C MP06 att göra och gillar sättet han jobbar på. Han är hård, rättvis och omtänksam (även om man inte alltid uppfattar det sistnämnda).Det kan bli en spännande enhet. Grattis ni som blir antagna. /Krook Nu har min förre chef klivit av som C MP06 men den nye chefen lär vara en bra karl det också. /Krook Quote
danno Posted June 22, 2005 Report Posted June 22, 2005 Nu har min förre chef klivit av som C MP06 men den nye chefen lär vara en bra karl det också. /Krook Synd och skam... trakigt att han var "tvungen" att kliva av. Hade varit toppen med honom som C MP-Element. Quote
Fredin Posted August 25, 2005 Author Report Posted August 25, 2005 Japp. Då kom man med i MP06 i sista sekunden i alla fall. Tråkigt glad jag är då!! ses där!! Quote
[MPJ]Sgt.Ratchak Posted August 26, 2005 Report Posted August 26, 2005 Dom ringde mig i onsdags och undrade om jag kunde börja på måndag, tyvärr så var jag tvugen att tacka nej pga skola. :( Quote
Recommended Posts