martin Posted March 31, 2005 Report Posted March 31, 2005 Expressen Har detta hänt förut eller? Vekar vara lite "pinsamt" när de är statsbesök och allt //Martin Quote
Karin Posted March 31, 2005 Report Posted March 31, 2005 Det har säkerligen hänt tidigare. Det finns nämligen en miljard saker som kan gå åt helvete under en kortege, hästar är nämligen djur med flykt- och flock-instinkter och ibland väldigt lättskrämda. Det kan också vara väldigt halt på kullerstenar, spårvagnsräls och brunnslock. Hästen och ryttaren på bildet tillhör hovstallet. Hovstallets hästar är mkt välutbildade och trafiksäkra och ryttarna är väldigt skickliga och har en gedigen hästutbildning. Quote
Guest matte Posted March 31, 2005 Report Posted March 31, 2005 Är det Yoff som rider hästarna vid kortegen eller är det civilt? Quote
Lockwed Posted March 31, 2005 Report Posted March 31, 2005 Att hästar är oberäkneliga är ju bara förnamnet, dom är rent av mordiska! Var och hälsade på en tjejkompis i stallet hon brukar rida i och vände ryggen till en häst som stod i gången och blev ryktad,,, Den tog en rejäl tugga i min luva och lyfte upp mig i ett ondskefullt försök att hänga/strypa mig i min egen jacka. Försvaret borde sattsa på att ha ett fredligare och snällare djur i sina parader istället typ grizzlybjörnar eller lejon. ;) Quote
Jolle Posted March 31, 2005 Report Posted March 31, 2005 hahhaha...fan va rätt..det behövs lite nytänkande inom försvaret. Fan va impade folk hade blivit om den beridna högvakten red på grizzlybjörnar eller dyl. Har förresten för mig (mytvarning) att Kalle X eller XI hade planer på att använda älgar inom kavaleriet ist för hästar.. :P Quote
Meradan Posted March 31, 2005 Report Posted March 31, 2005 Det hade ju varit en hit.. tänk bara alla tyskar som hade stått och gapat när kavalleristerna kom dundrande över fälten Quote
Hensoldt Posted April 1, 2005 Report Posted April 1, 2005 Hästar ska inte ridas på kullersten. Å om man nu absolut måste göra det så får man fan se till å kolla skorna på hästen först. I slutet på kortegen så red två poliser, varav den enas häst tappade en sko. Med spikar å allt. Hästen fick ett par stegfel å höll på å nita en plutonskamrat med bakbenen. Kollar den ridande polisen sina hästar dagligen? Har för mig att en hästsko sitter ganska bra. Tänk nu om det hade varit de främre ridande poliserna som tappat hästskor med spikar uppåt. Tänk er själva va svinen i media skulle dräggla när kungen å presidentens droska skenar förbi slottet, å ner i plurret i höjd med Slussen, pga att deras draghästar trampat in spikar i mjukdelarna. Nåväl. Allt gick ju bra. Denna gång... Quote
Karin Posted April 1, 2005 Report Posted April 1, 2005 (edited) Är det Yoff som rider hästarna vid kortegen eller är det civilt? Hästen som gick omkull reds av en anställd vid hovstallet. Bara för att reda ut hur en kortege brukar se ut Längst fram: Chefen dragonbataljon 2 adjutanter + trumpetare Standar + standarvakt (yoff) 1. tropp (vpl med god ridvana) med troppchefer (yoff, vanligen skvch och stall/rid off) Vagn dragen av hästar från hovstallet med ridande poliser, vakthavande majorer och personal från hovstallet brevid. Skyddstropp (Vanligtvis 4 off och 4 vpl med mkt god ridvana) Vagn dragen av hästar från hovstallet med ridande poliser, vakthavande majorer och personal från hovstallet brevid. Skyddstropp (4off och 4 vpl med mkt god ridvana) +2. tropp (vpl med god ridvana) med troppchefer (yoff) Polisen har vanligtvis motorcyklar och ridande poliser framför kortegen och ridande poliser och bilar efter. Edited April 1, 2005 by Karin Quote
martinator Posted April 1, 2005 Report Posted April 1, 2005 Skor trillar av då och då. Även på nyskodda hästar. Nej, det ska inte vara så, men shit happens. Hur gick det med den gummisko som en svensk utvecklade? har inte hör eller sett mycket om den sedan den fanns med på telefonkatalogens framsida för ganska länge sedan. Den borde ju fungera rätt bra på gatsten och liknanden material. /Martinator Quote
Karin Posted April 1, 2005 Report Posted April 1, 2005 Hästar ska inte ridas på kullersten. Jasså? Å om man nu absolut måste göra det så får man fan se till å kolla skorna på hästen först. Att visitera broddar och skor på hästarna innan de tas ut är obligatoriskt, men även om du känner att det sitter fast kan den lossna under ridning. I slutet på kortegen så red två poliser, varav den enas häst tappade en sko. Med spikar å allt. Hästen fick ett par stegfel å höll på å nita en plutonskamrat med bakbenen. Kollar den ridande polisen sina hästar dagligen?Har för mig att en hästsko sitter ganska bra. Tänk nu om det hade varit de främre ridande poliserna som tappat hästskor med spikar uppåt. Tänk er själva va svinen i media skulle dräggla när kungen å presidentens droska skenar förbi slottet, å ner i plurret i höjd med Slussen, pga att deras draghästar trampat in spikar i mjukdelarna. Nåväl. Allt gick ju bra. Denna gång... Det är självklart olyckligt att hästen tappade skon, men sånt händer. För övrigt så heter det inte spikar utan sömmar och vipparna brukar åka i landåer eller sjuglasvagnen vid statsbesök. Quote
Fu Pedersen Posted April 6, 2005 Report Posted April 6, 2005 Att hästar är oberäkneliga är ju bara förnamnet, dom är rent av mordiska! Fel fel fel! En häst har alltid en anledning till varför den agerar som den gör. Hur långt tillbaka eller djupt ett beteende ligger är dock en annan sak. Däremot så finns det alltid alltid alltid en orsak till varför en häst gör som den gör. Om hästen accepterat människan i allmänhet och dig i synnerhet som ledare kommer de aldrig skada dig. En häst skadar aldrig sin ledare. Den gör istället precis allt du ber om utan att du ens behöver höja rösten.Det räcker att du "tänker"....låter som mambo jumbo men är det mest simpla logiska som finns. Quote
Fu Pedersen Posted April 6, 2005 Report Posted April 6, 2005 (edited) Tänk er själva va svinen i media skulle dräggla när kungen å presidentens droska skenar förbi slottet, å ner i plurret i höjd med Slussen, pga att deras draghästar trampat in spikar i mjukdelarna.vid statsbesök. En häst som trampat in sömmar i strålen springer inte, den haltar. Edited April 6, 2005 by Fu Pedersen Quote
Fu Pedersen Posted April 6, 2005 Report Posted April 6, 2005 Skor trillar av då och då. Även på nyskodda hästar. Nej, det ska inte vara så, men shit happens.Hur gick det med den gummisko som en svensk utvecklade? har inte hör eller sett mycket om den sedan den fanns med på telefonkatalogens framsida för ganska länge sedan. Den borde ju fungera rätt bra på gatsten och liknanden material. /Martinator Öllöv orginal är en gummisko. Den ska fungera stötdämpande men jag är kritisk till att rida med den på typ asfalt el liknande underlag. Då den är av gummi så minskar friktionen till obefintlig. Kan ju vara bra på blött underlag för att få mer fäste men beakta också att det tar tvärstopp för hästen när den sätter ner hoven. När jag hade häst provade jag dessa skor. Hon snubblade nästan över sig själv eftersom det "kortade in" hennes steg så mycket då skon inte ens gled milimeter på underlaget. Quote
Karin Posted April 6, 2005 Report Posted April 6, 2005 (edited) Tänk er själva va svinen i media skulle dräggla när kungen å presidentens droska skenar förbi slottet, å ner i plurret i höjd med Slussen, pga att deras draghästar trampat in spikar i mjukdelarna. vid statsbesök. En häst som trampat in sömmar i strålen springer inte, den haltar. Karin Fu Pedersen Försök att få dina citat lite mer rätt nästa gång, tror nämligen inte att du skulle gilla att folk la ord i munnen på dig! Edited April 6, 2005 by Karin Quote
Fu Pedersen Posted April 6, 2005 Report Posted April 6, 2005 Tänk er själva va svinen i media skulle dräggla när kungen å presidentens droska skenar förbi slottet, å ner i plurret i höjd med Slussen, pga att deras draghästar trampat in spikar i mjukdelarna. vid statsbesök. En häst som trampat in sömmar i strålen springer inte, den haltar. Karin Fu Pedersen Försök att få dina citat lite mer rätt nästa gång, tror nämligen inte att du skulle gilla att folk la ord i munnen på dig! Felåt! Fixat, missade helt att det blev quotat på dig Quote
martinator Posted April 8, 2005 Report Posted April 8, 2005 @Fu Pedersen Tycker du motsäger dig själv i ditt inlägg. "gummi...obefintligt friktion" och "tvärstopp för hästen när den sätter ner hoven". Det sistnämnda borde ju vara ett resultat av betydligt högre friktion än tex järn eller aluminiumskor. /martinator Quote
Fu Pedersen Posted April 8, 2005 Report Posted April 8, 2005 (edited) @Fu Pedersen Tycker du motsäger dig själv i ditt inlägg. "gummi...obefintligt friktion" och "tvärstopp för hästen när den sätter ner hoven". Det sistnämnda borde ju vara ett resultat av betydligt högre friktion än tex järn eller aluminiumskor. /martinator Möjligen har jag blandat ihop begreppen hög resp låg friktion. Men jag skrev ändå vad det jag menade skulle ge för konsekvens så tror jag folk förstod ändå. Edited April 8, 2005 by Fu Pedersen Quote
RU01 Posted April 8, 2005 Report Posted April 8, 2005 (edited) Det här med att hästskor åker av är inget alls ovanligt, det kan tom ske under tiden hästen står pall i en transport mellan stall och tävlingsplats exempelvis. Inte ovanligt att de helt enkelt trampar av sig framskorna, helt eller delvis. Är det nån som egentligen kommit fram till nåt i den här tråden, mer än att det kan hända saker med djur inblandade? Något som dessutom också kan inträffa med bilar, vapenlås, hundar, katter, JAS 39 Gripen, barnvagnar eller ubåten "Kursk" dessutom? Murphy är alltid där ute i väntan på ett lämpligt tillfälle att slå till. Så är det med det. Edited April 8, 2005 by c3grp Quote
Apila Posted April 16, 2005 Report Posted April 16, 2005 Skor trillar av då och då. Även på nyskodda hästar. Nej, det ska inte vara så, men shit happens.Hur gick det med den gummisko som en svensk utvecklade? har inte hör eller sett mycket om den sedan den fanns med på telefonkatalogens framsida för ganska länge sedan. Den borde ju fungera rätt bra på gatsten och liknanden material. /Martinator Polisrytteriet i Malmö prövade gummiskorna gick tillbaks till de vanliga eftersom det visade sig att gummiskorna slets ner alldeles för snabbt, så de fick sko om hästarna hela tiden. Däremot används de på hästdragen sop"kärra", nånstans i landet (minns ej var), nått miljöprojekt. Enligt en gammal hv-gubbe, så har försvaret prövat att hålla både älgar och renar. Älgarna ska ha varit för aggressiva och renarna för dumma. Han påstod även att dessa försök skulle ha skett i utanför Kiruna i Kalixfors men sanningshalten i hans påståenden kanske inte är 100%. Quote
Power King Posted April 17, 2005 Report Posted April 17, 2005 Apropå det där med älgarna så har jag också läst det i någon av Heramn Lindqvist böcker. Tror det var Karl XI som beordrade det. Men fösöken var inte så lyckade då älgarna var svåra att träna och väldigt aggresiva. Sammtidigt som dom också skulle gått väldigt dåligt ihopp med hästarna. Quote
Recommended Posts