Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Uniform på begravning

Guest Signalfänriken

Recommended Posts

Guest Signalfänriken
Posted

Hej

Min far har gått bort och jag önskar ha uniform M/87 på begravningen. Jag är varken yrkes eller reservofficer, men väl en trogen FBU´are sedan 15-års åldern. Eftersom Min far var major, och hans far var överste, och hans farfar var major, och div andra släktingar också är / har varit officerare anser jag det vara högst legitimt att bära uniform för att hedra min pappa.

Min mor är däremot av en annan åsikt; "man kan ju tro att du är militär" sa hon...

Det är ju det jag är svarade jag, iallafall på FBU övningarna :baskerKav:

Släkten är fylld av militärer, och det kommer säkert en del sådana gäster också. Visst skall jag ha uniform, eller vad är kutym egentligen?

Vad anser ni som är lite mer aktiva på detta forum?

SignFk

301 Milosbbat

Posted

Har du rätt en gängse regler och reglementen att bära en uniform så tycker jag att det är ok.

OM det är rätt enligt gängse regler och reglementen kan säkert någon annan kunnig besvara.

Guest Signalfänriken
Posted

Jaa, jag lusläste Uni R FM 2003 igår, och den ger mig rätt att bära uniformen vid begravning. Daglig dräkt är motsv mörk kostym i den civila världen. Eftersom jag som tidigare styrelsemedlem i FBU-föreningen har en gammal M/60, så ser jag inget hinder att kvittera ut en M/87. Det är ju en rättighet man har som FBU´are, eller som vilken annan frivilligförsvarare som helst...???

SignFk

Posted

Får man verkligen hämta ut en m/87 när man inte tillhör ett förband?

Guest Guest
Posted

>Får man verkligen hämta ut en m/87 när man inte tillhör ett förband?

Att kvittera ut en M/60 som FBU´are var ju inga problem. Att sedan kvittera ut en M/87... vad är skillnaden? M/60 har ju utgått helt nu tror jag. Som frivilligförsvarare har man ju rätt att kvittera ut uniformer och persedlar. Jag var t ex på SVOF´s jubiléumsbal på Karlberg för ett antal år sedan och att kvittera ut tillbehör till M/60 för att göra den till Högtidsdräkt var ju inga problem. För fanvaktstjänst på nationaldagen tillkommer vita persedlar. Vi i FBU får uppenbarligen göra mer än vad ni övriga tror :blink:

Kolla in www.fbu.se

Till övriga: jag tolkar era svar som att jag skall bära uniform, och det tänker jag också göra om ingen släkting kraftigt emotsätter sig detta, men det får isåfall vara goda skäl...Tack också för kondoleanser.

SignFk

Posted

Det är klart att du ska ha bära uniform. Det verkar var mycket lämpligt med tanke på din fars bakgrund.

Hv/Frivavdelningarna brukar inte vara ogina när det gäller lån av m/87 till vettiga ändamål.

Etikettsreglerna då: Daglig dräkt är det rätta. Till begravningar tycker nog en del äldre att man ska ha skärmmössa. Sorgband behövs inte längre, det anses gammalmodigt. Och utmärkelser bärs inte på begravningar.

:)

Guest yoff mj
Posted

1. Beklagar.

2. Enligt UniR FM 2003 1.3 får militär personal (tolkas yoff, resoff under tjg, anställd pers och inkallad personal under plikttjg) bära uniform utom tjänsten. Vidare får pensionsavgångna och icke tjg resoff bära uniform vid vissa tillfällen. Eftersom det blir oklart vad som avses med 1.9.7 föreslår jag att du anhåller om tillstånd att få bära uniform vid begravningen. Detta görs lämpligen vid HKV Protokollavdelning, förslagsvis genom att först ringa dem. Det är de som har tolkningsföreträde av reglementet, andra har åsikter.

3. Enligt min uppfattning bör du inte bära uniform då du inte är anställd eller under tjänstgöring - m.a.o., jag tycker att din mor har gjort en riktig analys.

Posted

@ yoff mj: Det var en väldigt snäv tolkning. Man kan t ex läsa nedanstående i Uni R FM:

---

1.9.7 Övrigt

Hemvärns- och frivilligpersonal tilldelas fria uniformer enligt särskilda

bestämmelser.

Tilldelade persedlar får ej nyttjas för privat bruk annat än vid ceremonier

som bröllop, begravningar m.m.

---

:o

Posted

Frågan är vad som ingår i ordalydelsen "enligt särskilda bestämmelser"?

Posted

@ Signalfänriken.

Först och främst låt mig beklaga sorgen.

Vad det gäller uniformens bärande eller ej så tycker jag att detta är mycket upp till dig. Givet att du har möjlighet att få ut uniform d.v.s Observera att jag här inte skriver "har rätt" utan endast "har möjlighet"..

Mina "upp till dig" tankar:

1. Hur gärna vill du har uniform, var lojal mot dig själv. Känner du väldigt starkt för att ha uniform på begravningen så skall du givetvis sträva efter detta.

2. Hur känner du för vad din mor tycker. Antar att detta inte är en vidare trevlig stund i livet för någon utav er, och då kanske inte en "tvist" om klädsel är 1.) Det allra viktigaste 2.) Det allra trevligast... Således, kanske gör du din mor ledsen?

3. Vad kommer dina fars släktingar och kollegor som är uniformerade säga. Kommer de tycka det är konstigt eller helt naturligt att du har uniform? Kommer de överhuvudtaget reflektera över att du har uniform. UniR FM är ju sällan något som är i fokus på en begravning. Helt andra, och tyvärr mycket tråkigare, känslor som finns där.

Som du ser går de ovan nämnda punkterna kanske lite stick i stäv med varandra. Med andra ord: Det är upp till dig att känna efter vad som känns "bäst" i denna tyvärr tråkiga situation.

Slutligen: Om du väljer att använda uniform och får ut en från förrådet så använd den. Det finns betydligt viktigare saker att fokusera på för dig än huruvida vi (landets samlade MÖP's) tycker det är godkänt bärande enligt UnIR FM.

Återigen, beklagar sorgen..

GMY Rokare

Guest Signalfänriken
Posted

Hej på er alla!

Tack för alla bra svar, synpunkter o funderingar. Det är en avvägning mellan vad man själv vill och samtidigt vad min mamma vill. Jag känner dock att Uniform är rätt, men man skall inte skapa konflikter när det är svårt som det är.

Jag tar alla era synpunkter i beaktande!

Mvh Johan Wockatz

Posted

Jo, jag förstår att det blir en och annan i uniform nu när jag såg ditt namn..

Skulle det vara så att det råkar vara en lt/kn från Amfibiekåren där så kan du ju diskret hälsa från en anonym Ro-Kn (Årgång 95-96) till honom.. givetvis om det känns lämpligt och om tillfälle ges..

GMY

Guest Signalfänriken
Posted
Jo, jag förstår att det blir en och annan i uniform nu när jag såg ditt namn..

Skulle det vara så att det råkar vara en lt/kn från Amfibiekåren där så kan du ju diskret hälsa från en anonym Ro-Kn (Årgång 95-96) till honom.. givetvis om det känns lämpligt och om tillfälle ges..

GMY

Jo, den Kn kommer med all säkerhet att närvara. Jag lovar att hälsa!

MYT

Posted

Vet du hur det komemr bli med andra uniforms bärare? Kommer ni vara fler som har uniformen? Lite synd om det komemr massa officerare och även dom har civilt. Så står du som FBUare där ensam i uniformen. Lite tråkigt kanske. Men absolut ska du ha den om du känner för det. Med tanke på släktens bakgrund tycker jag absolut att du ska ha uniform om du får. (vilket jag är ganska säker på att du får)

Guest Signalfänriken
Posted

Har tänkt den tanken också, men även om jag råkar stå där ensam i uniform, så gör jag det för min pappas skull, och det hoppas jag att övriga respekterar.

/JW

Posted

Om du tror att din pappa skulle gilla det, gör det, det är mellan honom och dig, vem har rätt att säga nåt om det?

Posted
Mvh Johan Wockatz

Jag beklagar sorgen. Är du möjligtvis släkt med Lennart Wockatz, som tillsammans med Bertil Stjernfelt skrev den inom kustjägar- och amfibiekretsar klassiska boken Svenska amfibieförband - lyx eller nödvändighet??

Guest Guest
Posted

Tack!

Ja, det är min far. Bertil kan tyvärr inte deltaga på begravningen då han befinner sig på annan ort.

Mvh JW

Posted
Ja, det är min far.

Den bild jag fått av din fars insatser för Sveriges försvar gör att jag är fylld av respekt för honom. Den ovan nämnda boken är en av de innehållsmässiga dyrgriparna i min bokhylla, och historien kring den visar i mina ögon tydligt vad initiativförmåga och viljestyrka kan åstadkomma.

Guest Signalfänriken
Posted

Tack!

Boken har givetvis också en hedersplats i min hylla.

En liten anekdot.

Jag var för några år sedan på en FBU-kurs i Tylösand; internationell signalering och stabstjänst och stötte där på en Kn Israelsson från Gbg. Han kände igen mitt namn och frågade hur det var med min pappa. Jaså, så du känner honom blev min motfråga. "Känner o känner" svarade Israelsson, det finns ju inte en försvarsintresserad människa på hela västkusten som inte vet vem Lennart Wockatz är!!

Och först då insåg jag hur mycket det berömda studiebesöket och utbildningenpå Royal Marines Amphibious school och Royal Commando school tillsammans med B. Stjernfeldt inneburit för amfibieförbandens tillkomst.. Dessutom hans engagemang för att rädda hemregementet I17, samt tjänstgöringen i skidlöparbataljonen under beredskapstiden vid riksgränsen och tiden som Finlandsfrivillig vid Salla-fronten. På detta FN-tjänst i Korea i början på 60-talet.

Jag kan inte annat än vara stolt över min pappa.

/JW

Posted

Johan

Kan inte annat än att instämma med Keltainen.

Även jag har ett exemplar på plats i bokhyllan som tas fram ibland, både för eftertanke och även leende.. Tidigare var det tre exemplar men jag har gett bort två ex till kollegor i "vapnet"

Återigen Johan, jag beklagar verkligen sorgen, jag hoppas verkligen att någon form av representant från "oss" i Amfibiekåren finns på plats vid begravningen. Du kan dock vara säker på att jag, och flera av mina kollegor, sänder en tanke till dig och din familj.

"To absent friends and ships at sea!"

GMY

Rokare/ Kn K-W

Posted
Dessutom hans engagemang för att rädda hemregementet I17, samt tjänstgöringen i skidlöparbataljonen under beredskapstiden vid riksgränsen och tiden som Finlandsfrivillig vid Salla-fronten.

Jag hade helt missat att din far var Finlandsfrivillig. Då jag är finländare, så gör det faktum att din far även ställde upp för mitt lands försvar att min respekt för honom blir ännu större.

Guest Signalfänriken
Posted

Oj

Tråden blir lång! Jag blir verkligen glad över alla värmande ord om min pappa. Stort tack till er alla!

Jag skall ta mig i kragen och delta i AMF FBU-övningen i början av Juni så jag kan få lite perspektiv på detta förband. Min tidigare erfarenhet av truppslaget sträcker sig endast till frivilligtjänstgöring på Amf 4 Stab / Grk under våren 1996.

Mvh JW

Posted

Ok!

Om alla anser att du har rätt att bära den (med tanke på eventuella befäl på plats) så tycker JAG att ett bra svar på frågan finns i Unir FM

Beklagar sorgen!

Heder åt din Far!!!

Posted
du måste vara fänrik till graden för att få ut en

Stackars alla andra officerare som får gå civilklädda då :sniper:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...