Grenadjär Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Vad är det den sittande killen har på ryggen ????? http://tietokannat.mil.fi/tuisku04/include...id=85&width=640 vad är det för modell ?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Det är en M 72 LAW - jänkarnas raketgevär modell 1960-någonting. http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m72.htm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
skinner Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Jänkarna har väll byt ut sin LAW mot AT4? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sytare Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 (edited) Visst har dom gjort det, men det betyder inte att Light Anti-tank Weapon inte används. Norrbaggarna har den där pansarpjäsen, amerikanska rangers använder den tydligen fortfarande och jag kan tänka mig att flera internationella förband använder den då den är lättare än AT4/M136/Pskott 86 för olika göromål som inte är allt för bepansrade. Edited February 18, 2005 by Sg Toll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Luno Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Det är en M 72 LAW - jänkarnas raketgevär modell 1960-någonting. http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m72.htm visst använde vi det där vapnet i Sverige en gång i tiden ? för jag tycker att det påminner väldigt mycket om gamla Pansarskott m68 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 http://www.mil.fi/maavoimat/kalustoesittely/00046_sv.dsp På den sidan nånstans i mitten står det lite om Lätta Pansarskottet(KES, Kevyt kErtaSinko). Används av de flesta vapenslag som närpansarvärn och för att öka eldkraften inom gruppen. 2 skyttar per grupp eller nåt motsvarande tror jag att är ganska standard. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Axial Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 (edited) Det är en M 72 LAW - jänkarnas raketgevär modell 1960-någonting. http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/m72.htm visst använde vi det där vapnet i Sverige en gång i tiden ? för jag tycker att det påminner väldigt mycket om gamla Pansarskott m68 Nej. Pskott m/68 skiljer sig utseendemässigt främst genom att det inte är utdragbart samt att det är lätt koniskt i bakkant (utblåset). Flera kort på pskott m/68 finns här:pskott m/68 EDIT:ändring. efter att ha läst igenom hela tråden jag länkade till så ser jag att det finns kort på pskott m/68 som inte är halvdana utan bra. Edited February 18, 2005 by Axial Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Pansarskottet på hans rygg är en 66 Kes 88. Jag har för mig att det är en M72A5 LAW. Det finns även en tidigare modell av M72 LAW i finsk tjänst heter 66 Kes 75. Man ser enklast skillnad på 66 Kes 88 och 66 Kes 75 genom det svarta locket i rörändan som finns på 66 Kes 88, men som inte finns på 66 Kes 75. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Används av de flesta vapenslag som närpansarvärn och för att öka eldkraften inom gruppen. 2 skyttar per grupp eller nåt motsvarande tror jag att är ganska standard. Det stämmer. Andra stridsparet i en normal sju man stark skyttegrupp är pansarvärnspar, och är utrustade med 66 Kes 88 eller 66 Kes 75. Vanligtvis så bär de två stycken per man. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 18, 2005 Report Share Posted February 18, 2005 Vad används den till? Om du åsyftar 66 Kes 88 och 66 Kes 75, så används de främst som lätta pansarvärnsvapen men även som allmäna förstärkningsvapen. De fungerar utmärkt för att exempelvis slå ut ryska pansarbilar och andra lättare pansrade fordon. Däremot så är de inte så roliga att använda mot tungt bepansrade stridsfordon i fronten eller mot moderna stridsvagnar, men det har man å andra sidan 112 RsKes APILAS och pansarvärnsrobotar till. En sak att tänka på när man jämför 66 Kes 88 och 66 Kes 75 verkan med Pskott 86 verkan, är att både 66 Kes 88 och 66 Kes 75 är mycket lättare vapen än Pskott 86. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 (edited) Å andra sidan är den vanligaste erfarenheten från Krig att det är verkan som är avgörande inte hur behagligt det är att bära omkring på vapnet. Edited February 20, 2005 by Darkwand Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Å andra sidan är den vanligaste erfarenheten från Krig att det är verkan som är avgörande inte hur behagligt det är att bära omkring på vapnet. Du kan bära två stycken 66 Kes 88 istället för ett Pskott 86. Om då verkan från 66 Kes 88 är tillräckligt bra för de mål du har i åtanke, så kan du med dem slå ut dubbelt så många mål som med Pskott 86. Om inte vikten spelade någon roll, så skulle förmodligen Pskott 86 ha en grövre kaliber än vad det har. 112 RsKes APILAS har ju exempelvis en kaliber på 112 mm, vilket har en direkt positiv inverkan på dess RSV jämfört med Pskott 86. Å andra sidan så är APILAS betydligt tyngre och osmidigare än både 66 Kes 88 och Pskott 86. Om inte vikten spelade någon roll, så skulle förmodligen inte heller svenska försvaret bytt handeldvapenkaliber från 7,62 NATO till 5,56 NATO, då den förstnämnda har avsevärt bättre räckvidd och verkan än den senare. Soldater är bara människor, och någonstans måste man kompromissa när man börjar lasta materiel på dem. I följande presentation framgår att SOCOM är intresserade av både nya varianter av M72 LAW och AT-4, just därför att de har olika fördelar respektive nackdelar. SOCOM Shoulder Fired Munitions Gary Pacella, ARDEC NDIA International Armaments Technology Symposium & Exhibition June 14 - 16, 2004 http://www.dtic.mil/ndia/2004armaments/Day...d_Munitions.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Darkwand Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Javisst 66:an kan vara bra för specifika förband men för ett generellt arméförband i brigadorganisation är 86:an överlägsen. Den klarar visserligen inte stridsvagn i front men klarar i sida äldre 66:an hade ju rykten om att inte klara en M113:a i sida. Steget över 86:an skulle ju vara frontpenetration men det blir som sagt fruktansvärt tungt och knappast lämpat för rörlig strid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 20, 2005 Report Share Posted February 20, 2005 Javisst 66:an kan vara bra för specifika förband men för ett generellt arméförband i brigadorganisation är 86:an överlägsen. Jag instämmer och skulle hellre bära ett eller två Pskott 86 än två 66 Kes 88. En vanligt förekommande kombination i finska försvaret är annars en 112 RsKes APILAS, en 66 Kes 88 och en Telamiina 65 77 (bandmina) per dedikerad pansarvärnare. Jägarbataljonernas pansarvärnsplutoner hade på min tid plutonsstabd samt fyra grupper om sex man vardera med just den beväpningen. Som pansarvärnare så är minorna i mina ögon extremt viktiga, då skott mot stillastående fordon är så extremt mycket enklare än skott mot rörliga fordon. Vi hade även tillgång till Pohjamiina 87 94 (bottenmina), som är avsedd för att med RSV penetrera botten i strv och strf. En kombination av Pskott 86 och SPIKE SR eller MBT LAW (NLAW) vore rätt så intressant i mina ögon. Jag skulle helt klart vilja ha ett rödpunktsikte eller liknande, samt bra förmåga att skjuta i mörker i form av laserpek eller ljusförstärkare, till Pskott 86:orna. Den klarar visserligen inte stridsvagn i front men klarar i sida äldre 66:an hade ju rykten om att inte klara en M113:a i sida. Steget över 86:an skulle ju vara frontpenetration men det blir som sagt fruktansvärt tungt och knappast lämpat för rörlig strid. Jag undrar hur bra Pskott 86 i praktiken fungerar mot moderna strf i front och moderna strv i sida? Jag tänker då på de verkliga halvsunkiga träffar som stressade soldater oftast får till, och inte de perfekta träffar som vapentillverkare brukar få till i sin propaganda. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BertilXerxes Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Jag undrar hur bra Pskott 86 i praktiken fungerar mot moderna strf i front och moderna strv i sida? Jag tänker då på de verkliga halvsunkiga träffar som stressade soldater oftast får till, och inte de perfekta träffar som vapentillverkare brukar få till i sin propaganda. Jo - det tål att funderas på. Dock påstår ju Bofors att man har 300+ mm i penetration på 86:an...så även en ganska sunkig träff borde ge resultat i stridsfordon, oavsett attityd. MTLB har väl typ 20mm pansar - BMP 3 har vaddå? 50-100 mm i front? Att som soldat alltid ha en mina med som reglementerad utrustning är fan ingen dum idé... Har ni dom i ryggsäcken eller är det "i handen bär" som gäller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Att som soldat alltid ha en mina med som reglementerad utrustning är fan ingen dum idé... Har ni dom i ryggsäcken eller är det "i handen bär" som gäller? På bröstet på stridsbälte m/85 så finns det två stycken hållare för rökhandgranater. På samma ställe finns även två metallkrokar (en på vardera "hängslet") avsedda för att bära bandminor. Det fungerar acceptabelt att hänga en bandmina i vardera kroken och väl att hänga en bandmina i båda krokarna. I det senare fallet så bärs (den enda) bandminan centrerad på bröstet och övre delen av magen. Tanken är att man ska ha händerna fria för att på så vis snabbt kunna öppna eld med sitt stormgevär. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Har du någon bild på bandminan? Mått och viktuppgifter? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattsson Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Någon bild på stridsbältet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 (edited) Har du någon bild på bandminan?Mått och viktuppgifter? Telamiina 65 77 (Bandmina 65 77) Totalvikt: 10 kg Mindel: 9,5 kg TNT Detonator: 60 g Hexatol Utlösningsmekanism: Trycktändning 77 Utlösningskraft: 1500 - 3000 N Minan består av följande delar: 1. Gängad plugg. 2. Trycktändning. 3. Detonator. 4. Tryckplatta. 5. Mindel. Bild: http://www.mil.fi/maavoimat/joukot/porpr/tela.jpg Den stora klumpen är mindelen. Den stora inre cirkeln är tryckplattan. I mitten på tryckplattan så ser man den gängade pluggen. Trycktändningen passar in i ett hål i toppen av detonatorn. Detonatorn med trycktändningen passar sedan in i ett hål i tryckplattan/mindelen under den gängade pluggen. Detonation sker genom att den gängade pluggen krossas och trycktändningen aktiveras genom ett tryck nedåt. Övningsminorna är gula. Edit: Källa för texten: Varusmiehen käsikirja 1994 Edited February 21, 2005 by A2Keltainen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Tack. Låter inte så bekvämt att springa runt med två såna på bröstet. ;) Kallas dom bandmina för att dom slår mot bandet på stridsfordon? The Swede Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Någon bild på stridsbältet? Stridsbälte m/85: http://www.mil.fi/laitokset/talv/equipment1_en.dsp De tidigare nämnda krokarna syns inte tydligt på bilden, men på det högra bältet så sitter de strax under rökhandgranathållarna som syns strax ovanför midjelåset. De två L-formade krokarna som syns tydligt i toppen på den vänstra bilden, är två andra krokar som är avsedda för att hålla fast stormgeväret vid stridsbältet när man har det hängandes vid sidan. Tillhörande persedelpåse: http://www.mil.fi/laitokset/talv/equipment3_en.dsp Tillhörande ryggsäck: http://www.mil.fi/laitokset/talv/equipment2_en.dsp Om du vill veta mer, så prova att söka här på SoldF med mig som angiven skribent och med; stridsbälte m/85 som söksträng. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Låter inte så bekvämt att springa runt med två såna på bröstet. ;) Två stycken är verkligen ingen höjdare varken vad gäller vikt eller allmän otymplighet, men en fungerar utmärkt. Kallas dom bandmina för att dom slår mot bandet på stridsfordon? Ja, de är konstruerade för att klippa av bandet på både strf och strv. Jag vill se det band som inte går sönder av att få 9,5 kg TNT sprängt direkt under sig. Det är ju dessutom inget som hindrar en från att lägga flera bandminor på varandra eller lägga ett standard 20 kg:s TNT-block direkt under en bandmina. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nubben Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Det är ju dessutom inget som hindrar en från att lägga flera bandminor på varandra eller lägga ett standard 20 kg:s TNT-block direkt under en bandmina. Vilket väl kallas "extra laddning" om jag inte minns helt fel. Effekten efter en bandmina och en dylik är iaf smått imponerande. Angående bärande av bandminor har jag också sett dem fastspända mot ryggen på stridsbältet, även med tillhörande persedelpåse. Med nya stridsbältet(kustjk-varianten) har man betydligt mindre möjligheter att bära med sig bandminor samt granater(81mm) vilket resulterat i att iaf lätta grk-plutonerna använt båda stridsbältena tillsammans(dock den nya utan flytmaterialet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stella-Polaris Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Som pansarvärnare så är minorna i mina ögon extremt viktiga, då skott mot stillastående fordon är så extremt mycket enklare än skott mot rörliga fordon. Eftersom KA inte hadde p-skott då jag gjorde lumpen fick vi öva lite på det här med minkrig. En grupp kunde ha upp till 10-12 minor. Vi satte ihop dem med remmar så att en hängde på magen och en på ryggen. Tändarna i fickan. Vi använde även minspröt på sommaren då det antogs att en BMP:a eller Mt-Lb var känslig även för detonationer under vagnen. Stridssättet skulle användas vid fördröjningsstrid och vid fi motanfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 det antogs att en BMP:a eller Mt-Lb var känslig även för detonationer under vagnen. Det kan vi nog UTGÅ ifrån!! (jag har åkt som skytt i Pbv 401 och känt stenar glida längs bottenpansaret när man kör i stenig terräng. Kändes ungefär som att få fotmassage) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fj Fjun Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Nu talat vi inte illa om Pbv401 här va B) Den är totalt okänslig för allt ju Seriöst så tror jag inte något fordon kör vidare om en strvmina smäller rakt under vagnen. Någon form av effekt får man. Frågan är bara hur mkt. Sen är det ingen brist på minor heller, har man tid så lägger man en "dubbelmacka" varvid den fientliga vagnen nog slår en volt. Fj Fjun, Farb:are Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
The Swede Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 En strvmina 5 med pålagd stålskiva blir nog en bra stans. (SoldF 2001 sidan 327) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A2Keltainen Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Seriöst så tror jag inte något fordon kör vidare om en strvmina smäller rakt under vagnen. Någon form av effekt får man. Frågan är bara hur mkt. Instämmer. Det finns strv-minor som inte använder sig av RSV och som inte väger mer än cirka 5 kg. Jag undrar hur stor verkan en sådan har vid detonation rakt under strv mot de strv som har bäst pansar i golvet? Om jag satt i en strv, så skulle jag för övrigt hellre se att en Telamiina 65 77 utlöstes under mig, än att en Pohjamiina 87 94 utlöstes under mig. Eller för att uttrycka sig i termer av svensk fältarbetsmateriel; om jag satt i en strv, så skulle jag hellre se att en Stridsvagnsmina 5 utlöstes under mig, än att en Stridsvagnsmina 6 utlöstes under mig. Alla lär suga hårt, men Pohjamiina 87 94/Stridsvagnsmina 6 lär suga hårdast. För de ej insatta, så är det senare ungefär som att få en träff av ett pansarskott rakt uppåt i golvet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 Om vi säger som så att jag tvivlar starkt på att man som pansargossarna ibland verkar tro, kan ta en 122:a, köra på en 10 kg stridsvagnsmina, hoppa ur, byta band, hoppa in och köra vidare... Det är en j*vla smäll. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeadHead Posted February 21, 2005 Report Share Posted February 21, 2005 För de ej insatta, så är det senare ungefär som att få en träff av ett pansarskott rakt uppåt i golvet. Nu vet jag inte exakt vad man kan jämföra strvmin 6 verkan med men man brukar ju säga att diametern är avgörande för en RSV-laddnings verkan. Alltså är det snarare d<84 mm vs. gud-vet-hur-stor... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts