Jump to content

Hjälmvikt

Guest Holger3D

Recommended Posts

Guest Holger3D

Vad väger en normal hjälm som man får använda i det militära??? Jag testade en gammal militärhjälm som jag har och den var ganska klumpig.

Man har dessutom kommit fram till att inredningen på Hjälm 90 är halvkass om man jämför med vad våra grannländer har, och ska därför ta fram en ny, men behålla själva para-aramidskalet. Poängen med en inredning modell grannländer är att hjälmen känns lättare att bära än vad den egentligen är, och blir mer komfortabel..

Man har dessutom kommit fram till att inredningen på Hjälm 90 är halvkass om man jämför med vad våra grannländer har, och ska därför ta fram en ny, men behålla själva para-aramidskalet. Poängen med en inredning modell grannländer är att hjälmen känns lättare att bära än vad den egentligen är, och blir mer komfortabel..

Jag tycker att 90-hjälmen är bra. Det gnälls för mycket bland pissväringen nu för tiden, men visst allt kan bli bättre.

Synd att man inte tillhör ett grannland istället, dom verkar verkligen kunna detta med materiel. Speciellt Finland med sin kvalitetsutrustad elitarmé.

Casca

:P

Du behöver inte oroa dig Casca, med den nya inredningen blir Hjälm 90 nästan jämnbördig med övriga grannländers, även om den fortfarande har lägre skyddsnivå än t.ex. nedanstående från http://www.fy-composites.com/ som stoppar 9 mm kula t.ex. som dessutom är lättare! Vete fan hur engelsmännen gör sin para-aramid. Men ja... För att återknyta till första inlägget i tråden så väger en Hjälm 90 1.4 kg i storlek M vilket är relativt mycket, nedanstående hjälm finns i modell K-96 som väger 1.3 men ändå ansågs för tung och K-99 som väger 1.1 kg togs fram, stoppar fortfarnade 9 mm kula dock.

S12kuva112.jpg

För övrigt så är man knappast gnällande pissbeväring för att man inte vill vara sämre rustad, än de man eventuellt kommer möta i ett krig. Speciellt med den allt mindre försvarsmakten så är det självklart att den ska bli allt vassare också.. vilket de "gnällande pissbeväringarna" snarare borde kräva än be snällt om.

Tja, både K-96 och K-99 har en skyddsnivå mot 9 mm, 7.5g FMJ på 420 m/s.

Med andra ord så stoppar den 39B (utgångshastighet 420 m/s skjuten från m/45 k-pist.) ifall skytten nu inte står på avrättningsavstånd. Att hjälmbäraren är satt ur strid och lär ligga däckad med hjärnskakning är förstås en annan sak.

Tja, både K-96 och K-99 har en skyddsnivå mot 9 mm, 7.5g FMJ på 420 m/s.

Med andra ord så stoppar den 39B (utgångshastighet 420 m/s skjuten från m/45 k-pist.) ifall skytten nu inte står på avrättningsavstånd. Att hjälmbäraren är satt ur strid och lär ligga däckad med hjärnskakning är förstås en annan sak.

Glöm inte att 39B har en hårdare mantel. Den håller kanske än då, men det skulle vara kul att prova. Oftast blir man förvånad över 39B genomslagskraft.

Vad gäller 90-hjälmen så funkar den bra tycker jag. Jag vet inte vad som skulle vara så dåligt med den, hakremmen kunde ju vara bättre, men annars sitter den som gjuten om den justeras rätt och dämparen tas bort från svålen. Dom som har kycklingnackar kan ju sorteras ut redan vid mönstringen med dagens urval. Det blir billigare.

Casca

Problemet med 90-inredningen är väl förutom hakremmen att hjälmen svajar sidleds.. blir ju lätt lite irriterande när man håller på och springer, och det går inte att justera ordentligt. på mig svajade den inte det längre sen jag justerat där bak, men på övervägande majoriteten av soldaterna gjorde den det definitivt.

alla som burit 90-hjälm vet nog vad jag snackar om.. men för att ge en bild av det hela:

http://www.ing2.mil.se/photo.php?id=20255&aid=4889&oid=

Ja, men han har ju inte hakremmen som han skall. Den skall vara runt hakan, inte under som han har :P

Jag har inte haft några större problem med 90-hjälmen, men alla dem som tycker att den är dålig kan ju ta och springa omkring med hjälm M/59 istället  :)

Kulan till m39B väger bara 6,75gram, men har som sagt tjockare mantel och slår igenom ca 50 lager kevlar, 20 cm trä eller 7cm tegel...

Kulan till m39B väger bara 6,75gram, men har som sagt tjockare mantel och slår igenom ca 50 lager kevlar, 20 cm trä eller 7cm tegel...

Så vid klockren träff i pannan på K-96/K-99 så bör den alltså gå igenom om nu bara skytten står tillräckligt nära så den inte tappat för mycket fart.

7 cm tegel. Förmodar att du menar massivt då, är utbildad byggare och kan ju säga att p.g.a. arbetsmiljöskäl så byggs det inte med massivt tegel längre (murarens rygg pajar). Så en 39b kula skulle alltså gå rakt igenom teglet, luftspalten, yttergipset, isoleringen, innergipsen och tapeten på ett vanligt svenskt hus? I såna fall kan jag förstå varför det finns folk som säger att de skulle föredra MP5 (med 39b) framför en AK5:a i SIB.

Det där om bättre och lättare hjälm gör mig förbannad!!!)(Lonely dwarf berättade om) jag antar att det inte skiljer många hundringar i pris.... och de förbannade ekonomerna vill inte unna os det bättre skyddet för att de kanske blir lite dyrt!! tja jag undrar hur många av de som bestämde den upphandlingen drar på sig den hjälmen och går ut och slåss när det blir krig???

Att: Braveheart

Gör oss alla en tjänst och försvinn härifrån. Du är välkommen tillbaka när du har läst på lite. För om du nu har missat det, så har FM fått banta vårat försvar de senaste 15 åren. Endast på grund av att dem får mindre och mindre budget.

Men det är klart dem kunde ha köpt in en dyrare/bättre hjälm, och fått spara in på något annat tex kängor.. jättebra :rolleyes:

Några tankar:

1) Läste en undersökning som visade att istort sett alla dödande skador mot huvudet i krig uppstått när bassen tagit av sig hjämen. Dessutom, täcker inte någon hjälm särskilt mycket av huvudet om man tänker efter...

2) Bravehart o alla ni andra som vill ha skottsäker hjälm! Håll med om att det är mycket bättre att alla bassar har skottsäkra hjälmar i fredstid o slarvar bort (läs: tar hem) än att våra fordon får drivmedel o ammunition! För vi krigar ju enbart för oss själva!? Vad har sverige (som oxå betalar) med detta att göra? Dom vill ju att vi alla skall dö så det blir billigare för dem!!

3) Telehjämen som pansar använder är en kevlarhjälm som visserligen inte vippar men helsike vad den klämmer efter några timmar i vagnen! Vore det kanske en idé att ge alla som har radiouppgift vid stridskontakt tillfälle att använda telehjälmen för att på så sätt kunna få en effektivare strid? En knapp på hjälmen är allt som behöver tryckas in så är man ute på nätet! Dessutom slipper signalisten gå med grisörat under marsch!

Inlägg 2 skall läsas med mycket ironi. Dock kan vissa här inne tänka över vad jag egentligen menar...

FM har bantat ja.... men det har inte med saken att göra, jag klagar inte direkt på svåra beslut vilka vissa måste men på statens snållhet......

Det där om att staten ville spara genom att vi dör är inte sant.... män tjänar ju i snitt mer än kvinnor vilket betyder en BNP förlust per capita per död man:)

Problemet med 90-inredningen är väl förutom hakremmen att hjälmen svajar sidleds.. blir ju lätt lite irriterande när man håller på och springer, och det går inte att justera ordentligt. på mig svajade den inte det längre sen jag justerat där bak, men på övervägande majoriteten av soldaterna gjorde den det definitivt.

Hoppas du läser vad du skriver LD. Fundera och återkom.

Casca

???

Casca.. uttagningen till din HV-enhet går kanske till genom antropologiska studier efter tysk 30-tals modell där man mäter huvudet? Endast de som har de rätta måtten antas? Kanske nåt sånt du menade att man ska ha på mönstringen med. Folk från andra folkggrupper, t.ex. albaner som gärna har platt bakhuvud ska sorteras bort illa kvickt?

En snabb titt på verkligheten visar dock mig att folk har olika huvudform. Har man ett smalt och avlångt huvud så har hjälmen en tendens att vaja sidleds, vilket inte hjälper om man justerar där bak. Konstruktören av hakremmen var uppenbart engelsman och passar inte oss, ingen orkar ha den där den ska vara p.g.a. dess otroliga obekväma konstruktion, engelsmännens huvudform inbegriper ofta spetsiga hakor tydligen.

Guest Greven

Jag har aldrig haft problem med nya hjälmen. Justerar man den på rätt sätt, använder hakremmen och tar bort de dämpande kuddarna så sitter den som gjuten. Känner ingen som skulle ha problem med svaj.

Jag måste bara hålla med Casca: jag har haft den gamla hjälmen under GU på rep och i HV - det var inga problem. När man sedan fick den nya tänkte man "kan en hjälm sitta så här bra" nuförtiden händer det att jag "glömmer" att jag har hjälmen på. Nog gnälls det för mycket bland ungdomen idag.

Visst blir jag glad över nya stridsvästen och visst föredrar jag nya hjälmen. Visst kan allt bli bättre men fick jag välja mellan en ny "ny hjälm" och tex nya kängor skulle valet vara lätt.

Tror dessutom inte att det är superutrustade high tech soldater som avgör utgången av ett slag. Gamla hederliga soldatdygder som mod, handlingskraft, hårdhet och initiativförmåga slår högre. Detta verkar det bli mindre och mindre av för varje år. Mönstringsresultaten visar att de blivande soldaterna blir fetare och fetare, svagare och svagare. Jag ser tydligt när man samverkar med GU förband att statusen på den enskilda soldaten blir lägre och lägre.

Så nog finns det viktigare saker än en ny "ny hjälm" att förbättra för att höja förmågan....