AdamAdam Posted December 27, 2004 Report Posted December 27, 2004 Var det någon som såg treans serie "Rivalerna" häromveckan, där deltagarna reste till Kosovo? För den oinvigde är "rivalerna" en kopia på femmans "the apprentice", alltså en dokusåpa där deltagarna tävlar i att bedriva olika former av affärsverksamhet. I det här avsnittet var uppgiften alltså att marknadsföra öl och cider från ett lokalt kosovoalbanskt bryggeri. Eftersom jag inte följt serien hade jag lite svårt att hänga med i de såparelaterade händelserna, men det var kul att se bilder från Kosovo. Jag kan inte påstå att jag kände igen några stadsdelar, jag misstänker att serien var inspelad i de södra delarna av Kosovo. Seriemakarna hade valt att visa relativt "välstädade" delar av Kosovo, snarare än krigshärjade och fattiga delar (nåt KFOR-fordon skymtade förbi för syns skull, dock). Var det någon mer än jag som såg serien? Någon som har bättre koll på var avsnittet spelades in? Quote
APC-mannen Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 Ingen aning om var i Kosovo de var, men jag såg följande information om en av deltagarna: Främsta meriter: Uttagen till Internationella snabbinsatsstyrkan, SWERAP. Kanske någon medlem på detta forum? http://www.rivalerna.tv3.se/competitors_de...?id=2&type=comp Quote
FMV Posted December 28, 2004 Report Posted December 28, 2004 Var det någon som såg treans serie "Rivalerna" häromveckan, där deltagarna reste till Kosovo? För den oinvigde är "rivalerna" en kopia på femmans "the apprentice", alltså en dokusåpa där deltagarna tävlar i att bedriva olika former av affärsverksamhet. I det här avsnittet var uppgiften alltså att marknadsföra öl och cider från ett lokalt kosovoalbanskt bryggeri. Eftersom jag inte följt serien hade jag lite svårt att hänga med i de såparelaterade händelserna, men det var kul att se bilder från Kosovo. Jag kan inte påstå att jag kände igen några stadsdelar, jag misstänker att serien var inspelad i de södra delarna av Kosovo. Seriemakarna hade valt att visa relativt "välstädade" delar av Kosovo, snarare än krigshärjade och fattiga delar (nåt KFOR-fordon skymtade förbi för syns skull, dock). Var det någon mer än jag som såg serien? Någon som har bättre koll på var avsnittet spelades in? Det var från Birraria Hugo’s, ligger utanför Giljane, om jag inte är helt ute och cyklar. Birrria Hugo´s är ett dotterbolag inom Kinnevik, och de som varit i Kosovo kanske har sett en svenskregad bil med texten "Gamla stans bryggeri", och kanske druckit öl på Muddy, med namnet Hugo. Chefen på Hugos har bott i Sverige 10-talet år, och fick Jan Hugo Stenbeck att satsa i Kosovo, med utrustning från ett konkursat Gefle Borg bryggeri. Från Kinneviks årsberättelse 2002 OTHER SUBSIDIARIES Other subsidiaries include AirTime (AT) AB (now named Frevik AB), N.P. Birraria Hugo’s in Kosovo, Förvaltnings AB Eris & Co. and Bison Air AB. The business conducted by AirTime was sold to Modern Times Group as of October 1, 2002, after which the company became dormant. In 2001, N.P. Birraria Hugo’s started production of the only domestically produced lager beer in Kosovo. The net turnover of Other subsidiaries amounted to MSEK 56 (69) and the operating result was a loss of MSEK 6 (loss of 26). Quote
AdamAdam Posted December 28, 2004 Author Report Posted December 28, 2004 Nu när du säger det så har jag faktiskt för mig att någon visade mig en Hugo-öl och drog nån historia om Kinneviks tentakler i Kosovo. Kul att Stenbeck hade sina fingrar med i spelet överallt, även på Balkan. Sen kan man ju fundera på om mer ölförsäljning är vad Kosovo behöver. Ett mer hum-inriktat projekt hade väl varit smakligare, men jag antar att TV3 gick på det som låg närmast till hands. Quote
Recommended Posts