Jump to content

Trimma upp Stridsbåt 90 vid behov ?


Guest anca

Recommended Posts

Någon mer än jag som tror att de tillsist kommer skjuta sig själva i sank?

:-( blir :(

<off_topic>

Nja, baserat på mina erfarenheter så tror jag inte risken att de skjuter sig själva i sank är stor. Däremot så kanske vi inte ska tala om risken att de sänker eller har sönder något annat, om båten har en besättning som enbart består av österbottniska fiskare och/eller bönder. De verkade åtminstone under min tid ha en tendens att bli "lite speciella" båtförare, i den bemärkelsen att jag vill åka med dem i krigstid, men SäkI-skribenterna förmodligen inte vill åka med dem i fredstid.

 

Samma sak gällde för österbottniska lastbilsförare. Jag visste exempelvis inte att man kunde framföra en tung sexhjulig terränglastbil i riktigt djup snö genom att "skutta" omväxlande snett framåt åt höger, och snett framåt åt vänster, innan en österbottnisk lastbilsförare i praktiken visade det för mig. Det såg "intressant" ut och jag misstänker att fjädringen fick sig en läxa som den sent glömmer.

 

Ett annat minne var när vi missade en öppning i skogen i vilken vi borde tagit luftskydd, och den österbottniske lastbilsföraren (en annan än den föregående) istället flyger ut med lastbilen i en istäckt sankmark, då han börjar bli oroligt att vi inte ska hitta något bättre ställe att köra in på, med resultatet att lastbilen blir sittande i vatten som når upp till hytten, och de som sitter på flaket inte klarar sig att ta sig ut själva, då bilen/flaket lutar så mycket framåt. Jag har ett fint foto hemma som är taget direkt efter att den föraren och hans kamrat satt på snökedjor iförda sina nya och väldigt rena snödräkter. Dräkterna var inte så vita eller rena längre, och alla, utom befälen, som såg dem brast spontant ut i gapskratt.

 

:blink:

</off_topic>

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Även jag har upplevt 12,7 montering enligt GP720Englunds modell, fördelen är att man fortfarande kan ha trupp i båten då de kan sitta på de för ändamålet avsedda platserna. fungerar bra för att understödja egna gruppens landstigning.

 

Personligen tycker jag att den ginska modellen inte ser lika stablil ut, plus att stittplatserna försvinner.

 

@Nubben Lavett används...

Link to comment
Share on other sites

Även jag har upplevt 12,7 montering enligt GP720Englunds modell, fördelen är att man fortfarande kan ha trupp i båten då de kan sitta på de för ändamålet avsedda platserna. fungerar bra för att understödja egna gruppens landstigning.

 

Personligen tycker jag att den ginska modellen inte ser lika stablil ut, plus att stittplatserna försvinner.

 

@Nubben Lavett används...

Jepp, kan vara att det fungerar alldeles utmärkt också så. Måste prova på det nästa gång jag slipper och ratta.

 

Annars så är det inte direkt den officiella finska modellen utan mera än grej vi prövade en gång. Använde sedan g-båtarna som konvojskydd och hade dom att skydda landstigningsområdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...