Jump to content

Stridsväst


Bravo One

Recommended Posts

Satt och sökte efter BDU på google och hamnade på en sida som Soft Air Gun. Där säljer de en stridsväst från ett företag som heter fostex. Är det någon som känner till eller har använt västen? Den är löjligt billig så frågan är om det bara är skit...eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen direkt erfarenhet av västar men av bilden att döma så verkar ju fickorna bara tillförslutas med kardborre.

Det verkar inte så bra tycker jag. Visst är det bra att kunna öppna snabbt men jag tänkte mest på när man skall krypa och ha sig, finns ju en risk att fickorna åker upp.

 

En annan sak att tänka på är väl om fickorna rymmer ett/två mag utan att vara sladdrig/utspänd som ett korvskinn.

Och finns så många fickor som du behöver?, Är storleken på fickorna rätt eller fel?, man brukar väl ha lite olika format på grejer man har med sig?.

Knäppanordningen runt bröstet/magen ser ganska simpel ut, visst det är väl bra, men samtidigt dåligt kanske ?

 

Nåt positivt verkar vara axelbanden, ser vadderade ut. Gott ;)

 

Om inte annat så kan du ju köpa ett sånt här och sy fast på uniformen :) :withstupid

marke1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Västarna som säljs där är kopiar på den s.k  "sydafrikanska västen".  Använts en del i Utlandsstyrkan, som privata inköp.

Då den är en kopia så har den inte i närheten den hållfasthet som orginalet har...  därav det låga priset.

 

/ ägare av en styck sådan

Link to comment
Share on other sites

Jag har en sadf väst, inte en kopia, gillar den, hyfsat hållbar.

 

Oftast är det så att "you get what you pay for", kvalité kostar pengar, inte utan anledning.

 

Jag lägger hellre mer pengar för saker som jag "vet" håller, och har uppbackning av ett bra företag.

 

Skall du bara "leka" soft-air gun med den spelar det ju ingen roll dock.

Link to comment
Share on other sites

Amerikanska selarna passar till 304:an. Det är liknande hakar. Men jag kan inte rekommendera Y-selen, aldeles för instabil.

Satsa hellre på en H-sele.

För er som inte vet vad jag menar så kommer bilder här.

Y-sele

2577.jpg

 

H-sele

1156.jpg

 

Själv skulle jag satsa på något sådant här.

18349.jpg

Link to comment
Share on other sites

Strålande Klinken! Den verkar ju larvigt billig, och funkar den inte så får vi väl ha den till nått civil-terror-moment och packa mag-fickorna fulla med kronans gröna trolldeg! Självfallet utrustas du även med med matchande sjalett! För man föreslå en röd-vit? ;)

 

 

Ett bra sätt att fixa till 304:an är köra med Recons helt suveräna mag-fickor:

http://www.recon.se/stridsvast/magasinsficka_ak4_5.htm

 

Testade och godkända; 2 AK4-mag sitter som gjutna. Mycket bra lock med både tryckknappar och kardborre. Inget skrammel alls! Dessutom tar de rätt lite plats på bältet, så fyra fickor får plats utan problem. Fickorna sitter högre upp på bältet än 304:ans resväskor och tar därför inte i låren lika mycket när man hukar sig. Kombinera med Mag-drag från Militaryshop så blir livet mjölk och honung! :D

http://www.militaryshop.se/magpul.html

 

Ett bättre ok är helt klart britternas PLCE. Leta hos överskottsbolagen.

Link to comment
Share on other sites

Knekt: så du har hittat hit nu! Tackar för senast....mycket lyckad tillställning. Dock så hittar jag inte Dandelions musik på nätet!!!! Har du nåt tips på vart jag kan hitta dom?

 

Angående sjalen....så tackar jag vänligt men bestämt nej till sådana påfund! ;)

 

Fridens liljor // Fk Klinken

Link to comment
Share on other sites

Knekt: så du har hittat hit nu! Tackar för senast....mycket lyckad tillställning. Dock så hittar jag inte Dandelions musik på nätet!!!! Har du nåt tips på vart jag kan hitta dom?

 

Angående sjalen....så tackar jag vänligt men bestämt nej till sådana påfund! ;)

 

Fridens liljor // Fk Klinken

Yeps! Nu är man här! Tack själv! Sicket sjuhelsikes partaj det bidde.

 

Bandet hittar du på http://www.thedandelions.com.

 

Enda problemet nu är vad jag ska köpa för prylar till vår kommande Estniska Söndag i Vällinge. :D Kärt besvär!

Link to comment
Share on other sites

Goddagens!

 

 

Joda...västen var funkis! Kommer dock att göra en del justeringar på den....tex kommer jag att ta bort dom stora sidofickorna för att dom var helt värdelösa. Kommer även att modifiera en del av dom andra fickorna. Dom hade satt in en "mellanvägg" i den högra framfickan...den måste bort! Annars går inte AK4-maggen ner där. Hgr-fickorna skall också tas bort....dom var alldeles för små för svenska hgr. Ryggväskan blev perfekt efter att jag tagit bort membranet som delade den i två delar. Nu får en "Camelbak Storm" plats  i ryggväskan!

 

Den satt väldigt bra på kroppen....mycket bekväm och lätt att arbeta med. Jag tycker iofs inte att man kan begära så mycket för 500 kr. Om ni beställer en...tänk på att frakten går på ungefär 130 kr.

 

Tyvär får man ju inte använda den på vanliga övningar då den inte är "Reglementerad utrustning" , men jag är väldigt mycket på HVSS och hjälper till som B-styrka och till det ändamålet är den utmärkt.

 

Med lite symaskinsförändringar och kardborreband på en del ställen kommer den att bli hur bra som helst.

 

Slutsats: Jag är nöjd med västen och jag kommer att bli helnöjd efter att jag modifierat den!

 

Fridens liljor  // Fk Klinken

Link to comment
Share on other sites

Med lite symaskinsförändringar och kardborreband på en del ställen kommer den att bli hur bra som helst.

Så? Har du köpt egen maskin? ;)

 

 

Nå, för 500 bagis var västen ok. Jag tyckte dock att de övre fickorna satt lite väl högt upp på bröstet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...