Guest J-Star Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 Vad-då patchar? Va é de? Virus-skydd? Nä för fan, det slöar ju bara ned min häftiga maskin. http://www.idg.se/ArticlePages/200411/25/2...1133_CS.dbp.asp http://microsoft.event.dreamhack.se/ Just nu (senaste timmen):Hittade virus: 18927st Antal virusinfekterade: 440st Sen starten: Hittade virus: 89501st Antal virusinfekterade: 1119st Säkerhets-klass: Smörjd & Framåtböjd Över Bordet. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tjalle Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 Min stundtals nästan överdrivet sardistiska person finner detta väldigt skrattretande. Följande utspelar sig ju mer eller mindre på varje lan: Gamer A: Va fan! Idiot! Varför har du en brandvägg och AVP?!? Din framerate suger JU!!! N00b! Gamer A (10 min senare): VA FAN!?! Varför laggar min dator så jävla mycket?!? Och vaffö rör sig min mus-pekare utan att jag jag rör musen??? Ibland kan man undra hur vissa personer ens överlevde lågstadiet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 Vad-då patchar? Va é de? Virus-skydd? Nä för fan, det slöar ju bara ned min häftiga maskin. http://www.idg.se/ArticlePages/200411/25/2...1133_CS.dbp.asp http://microsoft.event.dreamhack.se/ Just nu (senaste timmen):Hittade virus: 18927st Antal virusinfekterade: 440st Sen starten: Hittade virus: 89501st Antal virusinfekterade: 1119st Säkerhets-klass: Smörjd & Framåtböjd Över Bordet. /J Varför blir man förvånad? Det är väl vad man får räkna med om man kör en wintel maskin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pete Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 Varför blir man förvånad? Det är väl vad man får räkna med om man kör en wintel maskin Det är väl snarare kompetensen som brister och inte systemet. :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest J-Star Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 Varför blir man förvånad? Det är väl vad man får räkna med om man kör en wintel maskin nOOb! Windows-bashing är så 90-tal. :P Seriöst, det är inga problem att säkra en Windows-maskin bara man har det minsta mellan örsnibbarna. Det är bara att kolla statistiken: http://microsoft.event.dreamhack.se/defaul...=securitygraphs MS03-026_RPC_DCOM_EXPLOIT 56% MS04-011_LSASS_EXPLOIT 44% Båda dessa löses genom att köra WU. Hur enkelt som helst. /J Link to comment Share on other sites More sharing options...
JTS Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 Och jag förstår inte ett ord av vad ni skriver i denna tråden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest strvkomp Posted November 25, 2004 Report Share Posted November 25, 2004 Och jag förstår inte ett ord av vad ni skriver i denna tråden. Word! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Runqvist Posted November 26, 2004 Report Share Posted November 26, 2004 Men å andra sidan kan man ladda ner 3-månaders gratris anti-virus från m$ site så det är bara lat/dumhet som låter virusen löpa. Link to comment Share on other sites More sharing options...
imint Posted November 26, 2004 Report Share Posted November 26, 2004 Varför blir man förvånad? Det är väl vad man får räkna med om man kör en wintel maskin nOOb! Windows-bashing är så 90-tal. :P Det VAR bättre förr... :P Link to comment Share on other sites More sharing options...
eskil Posted November 26, 2004 Report Share Posted November 26, 2004 Och jag förstår inte ett ord av vad ni skriver i denna tråden. Word! Ett program från Microsoft, va? Link to comment Share on other sites More sharing options...
jed Posted November 29, 2004 Report Share Posted November 29, 2004 Och vi mätte inte virus på hela nätverket... Vi hade bara 3 virusskanners, så i princip så hade samtliga maskiner som vi mätte virus... ...efter ett tag iaf Exempel på mentaliteten hos ungarna som var där: Vi spårade en maskin som spydde ur sig blaster för allt vad den orkade, letade rätt på vart han satt och upplyste honom om det. Svaret? "Jag vet, och?!" Med den inställningen till virus och annat otrevligt är det inte svårt att lista ut varför det såg ut som det gjorde... Jag hade en lokal brandvägg, antivirus och kommer att installera om min maskin den här veckan. De första två timmarna hittade vi 4-5 okända virus... Link to comment Share on other sites More sharing options...
stene Posted November 30, 2004 Report Share Posted November 30, 2004 Lite info om ett alternativt operativ... Det finns inga virus till OS X eftersom dessa inte kan använda operativet för att automatiskt installera och sprida sig. Det finns heller inga möjligheter för ett virus att använda ett tillgängligt root-konto för att genomföra skadliga operationer på systemet utan att användaren varnas. Det maximala som kan hända är att användarens egna filer raderas (och kan återställas) - systemet och de övriga användarnas filer påverkas inte. Orsaken till detta är att OS X är byggt för säkerhet från början - detta beroende på flera saker: - Operativet är från början byggt på att hantera flera användare och fungera i nätverk eftersom operativsystemet baseras på FreeBSD (Unix) - Delar av operativets system som hanterar säkerhet är hämtade från OpenBSD och NetBSD. Att marknadsandelen skulle ha betydelse stämmer inte - Microsofts programsystem läcker som såll, detta inkluderar Windows. Apache har en avsevärt större användarbas ute på Internet än IIS från MS. Trots detta så har IIS ett avsevärt större antal säkerhetsluckor än Apache. Orsaken till detta är att Apache är bättre programmerad. Ett annat exempel är Notes som har nästan lika många installationer som kombinationen Exchange och OutLook. Trots detta så finns det knappt några virus som använder Notes fast den miljön används inom intressanta organisationer för crackare - militär t ex. Själv arbetar jag med plattformarna Windows, Linux och MacOS X. Allt jag programmerar körs på de plattformarna plus Solaris. Trots detta så är min främsta arbetsplats MacOS X. Varför? Sinnesfriden... Och jag kan fortfarande köra Windows-system och Linux-system genom att använda VPC. Jag rekommenderar er att titta närmare på Virtual PC från Microsoft även om ni använder Windows. Med den miljön så kan ni skapa olika virtuella datorer i er dator som kan användas för olika ändamål - er arbetsdator kan hållas ren från spel och er surfdator kan inte se era känsliga filer och dokument. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.