Tobias R Posted May 29, 2002 Report Share Posted May 29, 2002 Om dryga två veckor är det dags för inryck för min del och enligt SoldF.com's lumpentips är ett par ordentliga sulor oumbärliga att ha med sig. Men vilka ska man välja? Enligt SoldF.com så ska Action Insoles "Hike" för ca 200:- vara bra men finns det fler tips? Var säljs dem? Stadium? /Tobias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 29, 2002 Report Share Posted May 29, 2002 Har själv ett par Action Insoles "Hike". Fungerar bra men jag har bara ett par kängor utan inläggs att jämföra med.... Köpte mina på Stadium men jag tror att du kan få tag på det i vilket sportaffär som helst. EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted May 29, 2002 Author Report Share Posted May 29, 2002 Har själv ett par Action Insoles "Hike". Fungerar bra men jag har bara ett par kängor utan inläggs att jämföra med.... Köpte mina på Stadium men jag tror att du kan få tag på det i vilket sportaffär som helst. EOD Ok! Tycker du att det är ett bra köp innan inryck? /Tobias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
EOD Posted May 30, 2002 Report Share Posted May 30, 2002 Hmm, ja du. Låg själv 15 månader utan att ha inläggssulor och då gick vi en strappats på 12,5 mil. Har inte kunnat testa dem under liknande förhållande men fötterna brukar vara det som ger sig. Har inte haft dem så länge (inläggssulorna), det var när jag stod upp ett tag på ett betonggolv och fick så jä#la ont i fötterna som jag tänkte att jag skulle ta och testa inläggsulor innan jag börjar jobba på Ing2. Med tanke på hur ont i fötterna man kunde ha så visst, 200kr kan vara värt att lägga ner för att lindra det. Hur de kommer fungera i långa loppet kan jag tyvärr inte svara på så där är vi lika villrådiga Tobias Lycka till EOD Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted June 1, 2002 Author Report Share Posted June 1, 2002 Hmm, ja du. Låg själv 15 månader utan att ha inläggssulor och då gick vi en strappats på 12,5 mil. Har inte kunnat testa dem under liknande förhållande men fötterna brukar vara det som ger sig. Har inte haft dem så länge (inläggssulorna), det var när jag stod upp ett tag på ett betonggolv och fick så jä#la ont i fötterna som jag tänkte att jag skulle ta och testa inläggsulor innan jag börjar jobba på Ing2. Med tanke på hur ont i fötterna man kunde ha så visst, 200kr kan vara värt att lägga ner för att lindra det. Hur de kommer fungera i långa loppet kan jag tyvärr inte svara på så där är vi lika villrådiga Tobias Lycka till EOD Tack ska du ha för infon! Tror jag går o köper mig ett par nu i veckan. Sen ska man bara få tag på ett sykit också, tror du de säljer det i sytillbehörsaffärer? Annars får jag fråga morsan. /Tobias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted June 7, 2002 Report Share Posted June 7, 2002 Jodå! Tjacka ett par nya inläggssulor med gel under hälen. Perfekt på hårt underlag. Har dock dåliga erfarenheter när det är kallt. Dessa sulor isolerar dåligt vilket kan få tråkiga konsekvenser. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 Skakar lite liv i denna gamla tråd.... Någon som har testat dessa sulor? Sole Ultra Ser ut att vara riktigt trevliga då man kan värma upp dom och formpassa in dom efter ens fot? Var inte hutlöst dyrt, 355kr inkl frakt hos närmsta butik (iofs i norge men verkar sälja till sverige) Eller ska man söka efter andra funktioner? Såg någon som hade en förstärkning i sulan så den blev lite styv och fjädrande? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mazon Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 Personligen föreslår jag att du tar kontakt med antingen sjukhus, seriös sportbutik eller annan liknande inrättning där du kan få sulor gjutna efter dina egna fötter, lite dyrare, lite bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 Personligen föreslår jag att du tar kontakt med antingen sjukhus, seriös sportbutik eller annan liknande inrättning där du kan få sulor gjutna efter dina egna fötter, lite dyrare, lite bättre. Hur mycket dyrare???? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
x006 Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 Personligen föreslår jag att du tar kontakt med antingen sjukhus, seriös sportbutik eller annan liknande inrättning där du kan få sulor gjutna efter dina egna fötter, lite dyrare, lite bättre. Hur mycket dyrare???? Tror att det kostar runt 1200kr att få ett par avgjutna sulor hos en ortoped. Rätta mig om jag har fel, då jag själv inte har några gjutna sulor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mazon Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 (edited) Fick mina betalda när jag behövde sådana sist, vill minnas att det skulle ha kostat runt 500kr. Dett gjorde på Sunderby sjukhus. Är det någon grön verksamhet som ska bedrivas kan du ju försöka smyga in en förfrågan. Edited June 26, 2006 by mazon Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gislemark Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 Behöver man remiss eller liknande för att få formgjutna sulor eller är det "bara" att knalla in och be om ett par? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
krysspejlat_mål Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 1300:- för första paret sulor. Man får då behålla gipsavgjutningarna som man kan göra fler formgjutna sulor med, i princip över dagen. Efter första paret kostar sulorna ca 650:-. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tinhead Posted June 26, 2006 Report Share Posted June 26, 2006 Me dom priserna så tror jag att jag chansar på den komersiella varianten för 350kr...och felar dom för mycket så får man väl lista ut hur man ska få sig "ortopediska" sulor..till ett rimligare pris än 1300kr.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aquila Posted June 27, 2006 Report Share Posted June 27, 2006 Köpte själv ett par sulor på Intersport för 1,5 år sedan. Gick till så att man fick stå med hela kroppens tyngd på ett ben, med den uppvärmda sulan underst, därefter lät man sulan svalna och vips så hade du ett avvtryck av foten. Har använt dem i alla skor jag har i stort sett. Vanliga, löparskor, vandrarkängor. Det har gåtts ett antal mil med dem och jag har inga som helst negativa erfarenheter av dem. Pris: Runt 500-600 :- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Speedster Posted July 4, 2006 Report Share Posted July 4, 2006 På F21 får alla vpl ut Action insoles från sjukan, men jag har slutat använde dessa då dom inte tar upp fukten/svetten från fötterna så du blir väldigt mycket fuktigare om fötterna ( jag blev det i alla fall) än om du använder filtsulorna vilket bara leder till mer skavsår och blåsor om man går mycket. Av samma anledning ska man inte använda dessa alls vintertid då fukten kommer göra att du fryser om fötterna. Enda tillfällena jag kan tänka mig att dom är bra är vid drillande av excersis eller motsv. då man kanske står stilla mycket i givakt eller nåt, då kan det vara skönt med mjuka sulor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sleipner Posted July 4, 2006 Report Share Posted July 4, 2006 Har ett par sulor köpta på Intersport, några blåa med gel i. Har enligt min mening varit guld värda och har fått hänga med i både marschkängor som arbetsskor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vysotskij Posted July 5, 2006 Report Share Posted July 5, 2006 Någon som testat de hårda SuperFeet-sulorna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wide Posted July 5, 2006 Report Share Posted July 5, 2006 Japp,har ett par i mina Lundhags kängor. Hade också ett par typ action insoles i mina m/90 innan. Super feet sulorna funkar bra, inga super mirakel grejer men jag tycker dom är sköna och ger bra stöd och stabilitet åt fötterna. Trots att dom är hårda så upplevs dom inte som det, så deras grund ide med att använda fotens egna stödämpare funkar. Gick övning Amfibie med dom sulorna och de funkade fint. Fötterna är fortfarnade d bort domnade på vissa ställen men de händer nog oavsett vad man har för sulor. Polarn som har motsvarande action insoles i sina M/90 har också känningar av borddomningar fortfarande. Min personliga uppfattning är nog att super feet sulorna är snäppet bättre än Action insoles. Men om man tar med priset i beräkninge som är dom likvärdiga med tanke på att du får två par Action insoles på ett par Super feet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias R Posted July 5, 2006 Author Report Share Posted July 5, 2006 Såhär några år efter inryck så ka jag säga att vi fick ut dessa komersiella "hike"-sulor samma dag vi ryckte in. Förbannat bra men suger som sagt inte åt sig fukt, blir en smärre bassäng i kängorna efter ett tag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Brigadgeneralen Posted July 13, 2006 Report Share Posted July 13, 2006 Varför behöver man ens sulor om man har kostat på sig ett par Lundhags. Walk a mile... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wide Posted July 14, 2006 Report Share Posted July 14, 2006 Tyckte det var värt att kosta på sig ett par trevliga sulor. Efter som kungen mer eller mindre bjuder på kängorna..... Och allt kan bli bättre, till och med ett par lundhags pjucks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts