Jump to content

12,7 Ukal

Kimster

Recommended Posts

• Super Administrators

Fick lite chans att ta några kort på en mycket intressant sak.

En HMG och 100 bandat sånna hära hade vart mycket mysigt och spännande.

Jag drömde om 7,62 ukal och Kulspruta 58 en gång.. men detta är ju bara för bra.. :D

12_7_ukal_3.jpg

Nån som har någon data om penetrationsförmågan på en sådan här ? förutom att den springer iväg i 1200m/s :D

Det där verkar sannerligen vara en hyfsat potent sak.

Jag tog mig en titt borta på fas.org och fann följande data:

Maximum effective range: 4921.5 feet (1500 meters) against 3/4" High Hard Armor (HHA)

Men nu är det kanske så att det inte är samma ammunition som jänkarnas men nåväl: http://fas.org/man/dod-101/sys/land/slap.htm

Efter att ha varit med och använt HMG i skarpt läge med ukal kan jag starkt avråda användning av denna ammo utom som första proj i bandet. En varm pipa orsakar nämligen att den röda plasthylsan smälter och fastnar. Kanske Unicorn kan bidra med mer detaljer om händelsen.

Efter att ha varit med och använt HMG i skarpt läge med ukal kan jag starkt avråda användning av denna ammo utom som första proj i bandet. En varm pipa orsakar nämligen att den röda plasthylsan smälter och fastnar. Kanske Unicorn kan bidra med mer detaljer om händelsen.

Menar du "skjutit skarpt" eller "skarpt läge" d v s som i att ha skjutit verkanseld?

Blev lite nyfiken...

Hur funkar den med AG90 då? Det är ju gränsfall till att ha genomslag på en pbv, så det borde vara schysst att ha möjlighet att kunna skjuta ut mindre pskf med den och spara pskott/grg/syftminor till strf istället.

Nu så öppnar jag ju käften utan att egentligen veta något om den fysikaliska biten... Men taktiken bakom AG90-eldöppnadne (1 magasin, sen dags att springa därifrån) borde göra 12,7mm UKAL till ett hyfsat effektivt ammunitionsval.

Som det är nu så har vi bara den norska tuttifrutti-ammunitionen (pansarbrandspräng) att tillgå, men det handlar fortfarande om 10-20 skott per eldöppnande. Då borde inte pipan hinna bli så varm att UKAL'en är verkningslös och det skulle inte vara dumt med ett verkligt anti-PVB-vapen...

Är det rimligt att anta att ett eller två genomslag i ett pansarskyttefordon med 12,7 ukal försätter fordonet ur stridbart skick?

Min gissning är att det beror på var det sker. En träff i bollhavet kommer nog att göra att fordonet utan vidare speedar ifrån platsen för att ta hand om de skadade, alternativt gör avsittning med åtminstone halva styrkan intakt (vem som nu är så smart att de hoppar ut då en TKSP skjuter på dem).

Om fordonet är utrusta med liner så borde sträff i bollhavet begränsa sig till noll eller en skadad.

En träff i motorrummet har nog god potential att skada motorn.

/J

Menar du "skjutit skarpt" eller "skarpt läge" d v s som i att ha skjutit verkanseld?

Blev lite nyfiken...

Jag menar skjuta verkanseld. Vid tillfället var dock inte jag skytt på HMG:n.

Är det rimligt att anta att ett eller två genomslag i ett pansarskyttefordon med 12,7 ukal försätter fordonet ur stridbart skick?

Knappast troligt då skiten är gjord för att överleva enklare punkteringar.

Nej, verkan av en enda UKAL från en AG 90 är nog inte helt optimal, utan det är snarare ett komplement till Tuttifruttin (pansarbrandspräng) där penetration i målet är det absoluta kravet för verkan. Man räknar nämligen med att den amerikanska UKAL-projektilen "M903 Caliber .50 Saboted Light Armor Penetrator (SLAP)" har 2-3 gånger bättre genomslag än fullkalibrig 12.7mm ammo.

Nu vet inte jag hur mycket Kimster och Unicorn kört med UKAL, men som jag sa tidigare så räknar man med 10-20 skott per eldöppnande med AG 90 (enligt jägeriets "handpåläggnings"-teori). AG 90 har ju ändå en hyfsad eldhastighet så överhettning kanske är ett bekymmer. (andra fördelar med UKAL, högre hastighet och flackare kulbana!)

Knappast troligt då skiten är gjord för att överleva enklare punkteringar.

Nej, verkan av en enda UKAL från en AG 90 är nog inte helt optimal, utan det är snarare ett komplement till Tuttifruttin (pansarbrandspräng) där penetration i målet är det absoluta kravet för verkan. Man räknar nämligen med att den amerikanska UKAL-projektilen "M903 Caliber .50 Saboted Light Armor Penetrator (SLAP)" har 2-3 gånger bättre genomslag än fullkalibrig 12.7mm ammo.

Nu vet inte jag hur mycket Kimster och Unicorn kört med UKAL, men som jag sa tidigare så räknar man med 10-20 skott per eldöppnande med AG 90 (enligt jägeriets "handpåläggnings"-teori). AG 90 har ju ändå en hyfsad eldhastighet så överhettning kanske är ett bekymmer. (andra fördelar med UKAL, högre hastighet och flackare kulbana!)

Kanske att en AG 90-pipa kan bli så varm att samma problem som vi erfor med HMG:n kan uppstå. Jag har dock aldrig varit med om de gånger jag har varit med och skjutit ukal med AG 90 och jag skulle tro att risken är liten under normala omständigheter.

Förstår inte detta med att UKAL skulle vara så bra. Snarare sämre, visst du får en flack kulbana tack vare den höga hastigheten men du får sämre precision bla. pga. att ju lättare kula du har desto mer lättpåverkad är den av yttre faktorer som vind osv. sedan får du sämre skottverkan och genomslagskraft i en lätt kula. Undelkalibrerad amunition är bara en halvdan lösning för försvaret att kunna skjuta på långa avstånd fast dom inte har rätt patron för det. Kan säga på en gång att en prickskyttegevär 90 i 338 Lapua Magnum gör garanterat ett bättre jobb än UKAL ammo.

Visst jag kommer säkert få någon som svarar att 7.62 NATO är standard i försvarsmatken osv. och att det finns massor i lager osv. men det hör inte hit.

Kan säga på en gång att en prickskyttegevär 90 i 338 Lapua Magnum gör garanterat ett bättre jobb än UKAL ammo.

Visst jag kommer säkert få någon som svarar att 7.62 NATO är standard i försvarsmatken osv. och att det finns massor i lager osv. men det hör inte hit.

Nej. Jag åtminstone tänker inte ge dig skit för det.

Använder man specialammunition till Psg,

så kan man lika gärna använda en särskilld kaliberstandard.

Ammunition till Psg lär knappast vara betungande för underhållskedjan.

Den enda anledningen att inte ha en särskilld Psg-ammunitionsstandard

är att kunna använda ammunition från andra vapen i förbandet.

Den nackdel som jag kan komma på med fullkalibrig .338,

jämfört med 7.62 ukal är rekylen.

Är det någon som sitter inne på projektilvikter (med och utan drivspegel)

och V0 på 7.62 ukal och .338 FJM?

Om jag inte missminner mig så funkar inte 7.62 ukal med PSG90:s mynningsbroms/flamdämpare.

Eftersom Haegg har skjutit ukal med Ag90,

så antar jag att Ag90:s mynningsbroms funkar bättre ihop med drivspeglar.

visst du får en flack kulbana tack vare den höga hastigheten men du får sämre precision bla. pga. att ju lättare kula du har desto mer lättpåverkad är den av yttre faktorer som vind osv.

skulle rekommendera att du läser FMVs sidor om dom tester dom gjort med 7,62 ukal. Kanske lägger till ett resonemang om dom krafter som påverkar kulan och hur dom inverkar på varandra senare under dagen.

edit:

@BJE

Nope det stämmer, drivspegeln trivs inte i mynningsbromsen.

Edited by fu. vikström

• Super Administrators
Förstår inte detta med att UKAL skulle vara så bra. Snarare sämre, visst du får en flack kulbana tack vare den höga hastigheten men du får sämre precision bla. pga. att ju lättare kula du har desto mer lättpåverkad är den av yttre faktorer som vind osv.  sedan får du sämre skottverkan och genomslagskraft i en lätt kula. Undelkalibrerad amunition är bara en halvdan lösning för försvaret att kunna skjuta på långa avstånd fast dom inte har rätt patron för det. Kan säga på en gång att en prickskyttegevär 90 i 338 Lapua Magnum gör garanterat ett bättre jobb än UKAL ammo.

öhm ? har du ens skjutit med UKAL ? vet du vad den presterar i praktiken ?

Till att börja med kan jag säga att den är grymt bra att använda på långa avstånd, då den påverkas MINDRE av vind och temperaur t.ex. Den flyger snabbare, och kulbanan är mycket flackare vilket gör att om du bedömmer avståndet fel har du en MYCKET stor chans att träffa ändå, beroende på hur mycket fel du bedömt givetvis. ..så redan där finns det ett antal STORA fördelar med den typ av ammo. Sen att den har bättre penetrationsförmåga än 7.62 AP är väll inte heller en direkt nackdel, och det talar väll ganska väl om vilken sorts anslagsenergi den frambringar vid träff.

Så vad du fått att den är sämre i vind och genomslagskraft vet jag inte. Den utklassar vilken vanlig 7.62 ammo som helst på avstånd över 500meter, och då har jag själv suttit och skjutit knästående med normalproj 7.62 spårljus på 800m och därefter skjutit ukal, och sett verkan och skillnad. Som fd. tävlingsskytt både bana o fält kan jag säga att ukal hade vart jevligt fint dom där dagarna när man låg på 625m och 8-10s/m sidvind.

Angående mynningsbromsen på PSG90 så tas den bort ju, dock skulle det med stor sannolikhet rent funka att skjuta ukal med mynningsbromsen på, men precisionen skulle påverkas då mynningsbromsen inte riktigt för plast-speglarna att flyga ut på så ostört sett som möjligt vilket påverkar kulan i dess bana.

Och som vi alla vet, så är ju kulan mest sårbar vid mynningen.

Guest strvkomp

[FRÅGA]Den röda plasthylsan är alltså motsvarande de styrspeglar som finns på 120mm pil? Dvs de är mer eller mindre till för att håla pilen rak i eldröret/pipan och flyger av när pilen lämnar eldröret.[/sLUT FRÅGA]

• Super Administrators

Precis, så kulans storlek är i detta fallet ungefär lika liten som en 7.62 normalproj.

Nu vet jag inte hur våra 12,7 ukal är av för matrial men 7.62 ukal är volfram. Den på bilden är inte volfram, är jag tämligen säker på.

Nu vet jag inte hur våra 12,7 ukal är av för matrial men 7.62 ukal är volfram. Den på bilden är inte volfram, är jag tämligen säker på.

Aj då Kimster, låt oss då hoppas att du aldrig hade nå'n av dom där bulorna i byxfickorna :banana :P ;)

Precis, så kulans storlek är i detta fallet ungefär lika liten som en 7.62 normalproj.

Nu vet jag inte hur våra 12,7 ukal är av för matrial men 7.62 ukal är volfram. Den på bilden är inte volfram,  är jag tämligen säker på.

Enligt Global Security så är projen på den amerikanska 12,7mm SLAP av volfram.

M903 Caliber .50 Saboted Light Armor Penetrator (SLAP)

Nu innebär inte det att den 12,7 ukal

som vi diskuterar här är av volfram,

men det ter sig ganska troligt.

Att projen sedan inte har den guldbruna färg

som åtminstone jag brukar förknippa med volfram

kan ju bero på någon form av ytbeläggning.

50slap.gif

Den flyger snabbare, och kulbanan är mycket flackare vilket gör att om du bedömmer avståndet fel har du en MYCKET stor chans att träffa ändå, beroende på hur mycket fel du bedömt givetvis.

Visst kan jag hålla med om att den är mer förlåtande mot misstag vilket gör det enklare för en ovan skytt att använda 7.62 prick men för en vältränad prickskytt så spelar det nog ingen större roll om det är 7.62 prick eller vanlig amunition, han kan kompensera för det.

Sen att den har bättre penetrationsförmåga än 7.62 AP är väll inte heller en direkt nackdel, och det talar väll ganska väl om vilken sorts anslagsenergi den frambringar vid träff.

För att lite snabbt svara på det där så kan jag presentera lite siffror som kanske kan klargöra ett och annat.

7.62 Prj (normal):

Kulvikt = 9,5g

V0 = 850 m/s

Detta ger en anslagsenergi på E0=3432 jule

7.62 Prick:

Kulvikt = 3,4g

V0=1340 m/s

Detta ger en anslagsenergi på E0=3053 Jule

Exempel på .338 Lapua Magnum

Kulvikt = 16,2g

V0 = 914m/s

Detta ger en anslagsenergi på E0=6767 Jule

Tycker att dessa siffror talar för sig själv faktiskt. Dessutom så verkar det som du blandar ihop anslagsenergi och penetrationsförmåga vilket faktiskt är två helt skilda saker. Penetrationsförmåga är väl kanske intressant när man diskuterar hårda mål som tex. är bepansrade. Så med andra ord så är mitt resonemang ang att .338 Lapua Magnum skulle vara ett bättre val inte helt fel.

Sedan så har vi ju den här texten som jag klippt från http://www.snipercentral.com/338.htm:

The .338 is fairly new to the sniper community, but it does bear the distinction as being the first and only caliber designed specifically for sniping. While this round was actually developed back in 1983, it wasn't until the last few years that it has gained in popularity. The caliber was designed to arrive at 1000 meters with enough energy to penetrate 5 layers of military body armor and still make the kill. The effective range of this caliber is about 1 mile (1600meters) and in the right shooting conditions, it could come very close to the 2000 meter mark, provided you have the right rifle/ammo/optics/shooter/spotter combination. Realistically, 1200 meters is well within the average sniper. This caliber is designed primarily as a military extreme range anti-personnel round, there really is no Law Enforcement applications, unless you need a super penetrating round for either armored vehicles, or for barricaded suspects. There is not a lot of rifles chambered for the .338, but the list is growing with the likes of Sako, AI, and others producing .338 sniping rifles. Ammo is another problem, match ammo is sometimes difficult to find, but it is becomming more available as time passes. We all know the legal liability of using hand loads, so that is out of the question. Another concern is the recoil of this caliber, even with a good muzzle brake, its brisk. So don't try a rifle without one. Be sure to practice the fundamentals of shooting to try and prevent a flinch from developing.

Recommendations: For military extreme long-range anti-personnel purposes, the .338 Lapua is king. Even the .50BMG falls short (Do to accuracy problems with current ammo). This caliber is not recommended for Law Enforcement.

Den flyger snabbare, och kulbanan är mycket flackare vilket gör att om du bedömmer avståndet fel har du en MYCKET stor chans att träffa ändå, beroende på hur mycket fel du bedömt givetvis.

Visst kan jag hålla med om att den är mer förlåtande mot misstag vilket gör det enklare för en ovan skytt att använda 7.62 prick men för en vältränad prickskytt så spelar det nog ingen större roll om det är 7.62 prick eller vanlig amunition, han kan kompensera för det.

Varför tror du att FMoch FMV har lagt stora pengar på att utveckla och införa ammunitionen isåfall?