Jump to content

Scanners och frekvenslistor??

BlackIce

Recommended Posts

Tekmags radio

Militära frekvenser

Om man köper en sån radio som länken visar, en antenn och befinner sig inom ett visst område så kan jag alltså snappa in vad jag vill? Allt från FRO till hemvärnsmännen som beställer in lunchen, polisen... etc. Jag antar att FRO mfl har en viss kryptering men hur är det med vanliga 145:or? polisens radio verkar det inte vara några svårigheter att lyssna av eftersom det finns ett flertal internet sidor man kan lyssna på.

*Är det olagligt att lyssna av FM frekvenser?

*Ra180 har tydligen någon slags kryptering, hur är det med RA145, RA135?

*Om det nu är så enkelt att vilken 10-åring som helst kan lyssna av vad han vill med hjälp av en fin lista med alla frekvenser och en fin radio, hur svårt är det då för FI att lyssna? :winner:

i sverige är det inte alls olagligt att lyssna av några frekvenser, inte ens FM, däremot är det olagligt att föra vidare vad man har snappat upp, varken muntligt eller inspelat.

det är lätt att lyssna av den mesta normala radiotrafiken, även viss digital trafik, exempelvis personsökare (sök på "pocsag")

scannern du länkade till finns billigare här

jag har själv denna modellen och är supernöjd med den B)

militär radiotrafik finns över ett brett spektrum av frekvenser, men vill du lyssna på truppradio så ställ in scannern på 30.000 till 87.975 MHz och scanna med 25kHz steg.

ra135 samt 145/146 m.fl. radioapparater ligger inom detta band. (utan kryptering)

polisen ryms mellan 78.0875 till 79.9875 stega med 25kHz (system 70, S-70)

samt i göteborg sthlm o malmö på 410.050-412.550, stega 50kHz (system 80, S-80)

flygradio är oxå kul att lyssna på, 118-137 MHz, stega 10kHz eller hellre 8,33kHz om du har möjlighet.

JA, fi lyssnar, men det gör vi också.. ,O det är av den anledningen vi kör krypterat, hoppfrekvens täcktabell medmera, det vi kör i klartext, ex. hemvärnets matbeställningar är förmodligen ointressant för fi.. :winner:

med tanke på att fi lyssnar så undrar jag vad de tänker när festivaler modell hultsfred och arvika går igång.

här är signaldisiplin något man letat efter de senast tio åren.

senast den sågs var i en flyttlåda på kanslit.

kan tänka mig att följande händer på en gudsförjäten avlyssningspost ,i det inre av ryska karelen.

"du boris nu är det andra helgen i juni igen"

"ja visst ja, ta in de nya, fniss, fniss"

"bra pojkar, ligg och lyssna på dessa kanalerna tom söndag morgon, vi vill ha utskrifter på allt som sägs"

"JA kamrat löjtnat!!!"

"fan sergej, ibland är du stygg"

"jo men det är ju roligt"

de vpl-signalspararna som kommer ut med huvudet fullt funktionsdugligt, efter tre dygns totalt sambandkaos, skickas väl till vidareutbildning.

de andra ges större ranson av vodka och får bli plutsignl någonstans i ural-bergen.

Edited by bushman

lite svårt att säga vilken antenn du bör ha, det är beroende på många faktorer och vad du skall lyssna på, alla antenner är kompromisser i en eller annan form, skall du bara lyssna på polisen på 78/79MHz så är en 5/8dels våglängdsantenn det bästa valet under förutsättning att den placeras rätt... medan en antenn för flygradio kan utgöras av en 1/4-vågs GP-antenn med grov radiator.

med andra ord, speca vilka frekvenser du skall lyssna på så kan jag ge förslag ;)

men kompromissernas kompromiss kan ju ex. vara att du köper en discone-antenn, finns på samma sajt som radion under scannerantenner, SD1300 hette den..

• 5 months later...

Lyssnade live igår på polisradio. Måste säga att det va det värsta jag varit med om. Kunde inte sova sen.. En jakt som gick till som den första i skogen i filmen rånarna... Trodde först det va ett skämt men det pågick i flera timmar. :)

Helikopter och piket å gerjer... Kunde inte slita mig! As läskigt ju... :winner:

Lyssnade live igår på polisradio. Måste säga att det va det värsta jag varit med om. Kunde inte sova sen.. En jakt som gick till som den första i skogen i filmen rånarna... Trodde först det va ett skämt men det pågick i flera timmar. :)

Helikopter och piket å gerjer... Kunde inte slita mig! As läskigt ju... :winner:

www.scanner.nu

Här finns det mesta bland frågor och svar.

V/E:s Motorolor gick också att lyssna

på BA, även om dom själva inte verkade

ha en susning.. :winner:

Det ar kul att folk har set ljuset och welcome to become an 'Wacker". Har nagra onlie scanners att lyssna till nar ni laser er dagliga soldF. Intresant att se att svenska forsvaret anvander lowband.

Mvh Odenmedic

Scanner fan sedan 1999 (Uniden Bearcat BC80XLT)

Polis overhere

Fire/EMS

Live feed fran the county dar jag jobbar Ambulans (Ambulans 18 or 41) cut and paste into windows media player.

mms://pcp01468144pcs.mchncb01.pa.comcast.net

Live feed fran Brandkaren dar jag jobbar (station 19) mms://pcp01468144pcs.mchncb01.pa.comcast.net

Edited by odenmedic

Ett tips är att titta runt på:

http://www.pts.se

Där kan man exempelvis hitta:

PTS allmänna råd (PTSFS 2002:10) om den svenska frekvensplanen.

http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=1149

Under;

Dokument och författningar.

http://www.pts.se/Sidor/sida.asp?SectionId=862

så har dessutom ett flertal underavdelningar i sin tur underavdelningar med namnet Totalförsvar.

• 9 months later...

Du kommer nog nte höra så mycket militär radio om du inte bor nära ett övningsfält eller har jätte hög antenn pga av vågutbredningen, men med den kan du å andra sidan ha roligare med genom att ratta in utlänska frekvenser och lyssna på, beroende på solfläckstal, tiden på dygnet osv.