siros Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 hejsan! Jag skulle gärna vilja få några av mina frågor besvarade. Är det värnpliktiga MP-soldater som kör de svarta Toyota landcruiser bilarna?? jag har nämligen alltid sett fullvuxna män som kör dom. Hur är man utrustad som MP? Är det den gamla hederliga vita batongen de går runt med eller har de fått teleskopbatonger. Ni som har kan väl lägga upp lite bilder på MP Quote
breach Posted August 7, 2004 Report Posted August 7, 2004 Det här har diskuterats tidigare, Sök så kommer du få svar på dina frågor. Quote
Tompa Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 Förmodligen har du sett Yrkesofficerare eller det Internationella MP-kompaniet som finns nu. //toMPa Quote
breach Posted August 8, 2004 Report Posted August 8, 2004 Och MP har den gamla hedliga "Vita hämnaren", ingen teleskopbatong Quote
Torak Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Kan ju namna att nar jag satt i vakten pa F21 hade vi vita batonger for rondering, men pa insatsvastarna satt teleskopbatonger, liten radio, handfangsel och lite annat skoj. Quote
Guest Pärtan Posted August 9, 2004 Report Posted August 9, 2004 Nej, MP kör inte Toyota Landcruiser till vardags i Sverige. Däremot kör de Sprinter och Patgb 203. Mer om MP finns på www.livgardet.mil.se Quote
BlackIce Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Snabb fråga: Stötte förra veckan på en människa som hävdade att han hade gjort lumpen som "stadsskytte-militärpolis" Jag misstänker skarpt att han fumlade lite gran så nu frågar jag er erfarna möpar: Sanning eller lögn? Finns den här tjänsten på LG? Quote
Karin Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 (edited) NEJ, den tjänsten finns INTE! Stadsskytte utbildas på gardesbat och mp på dragonbat. Fast jag vet inte, killen kanske hade gjort lumpen 2 ggr. ;) Edited August 13, 2004 by Karin Quote
KD803 Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Någon sådan tjänst finns inte. Däremot så får även MP en hel del SIB-utbildning, så det är väl förståeligt om en viss förvirring kan råda. Quote
Karin Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Någon sådan tjänst finns inte. Däremot så får även MP en hel del SIB-utbildning, så det är väl förståeligt om en viss förvirring kan råda. Förvirring? ;) Eh jag tror att man borde veta vad för tjänst man har efter åtminstonde 10 månader. Om man har legat på stadsskytte borde man veta att man inte alls har en mp-examen och har men legat på mp-skvadronerna borde man veta att man har vart en massa i skogen eller gjort hastighetskontroller på lidingövägen, och det är inte SiB i den mängd att man kan kalla sig stadsskyttesoldat. Förresten hade han en båge med "Militärpolis" och en med "Stadsskytte" på då eller. Killen var ju helt klart ute och cyklade eller så ville han bara mäta... Quote
KD803 Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Förresten hade han en båge med "Militärpolis" och en med "Stadsskytte" på då eller. Killen var ju helt klart ute och cyklade eller så ville han bara mäta... Han kanske såg längre än till vad för båge han hade... Svårt att hävda att någon man aldrig mött ljuger, bättre att tro att det rör sig om ett missförstånd. Kan lika gärna vara så att förklaringen "Jag var MP. Vi höll på en hel del med SIB." tolkades som "stadsskytte-militärpolis" i omgivningens öron. Quote
Tompa Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 Under vår första tid på LG pratades det en hel del om MP i stad och MP i skog detta för att alla lättare skulle förstå skillnaderna mellan förbandsdelarna som nu många kanske förstår så var det skillnaderna mellan MP och MPJ som förklarades. Det kan ju varit så också att han lättare ville förklara att han var vanlig MP och inte MPJ eller så försökte han väl bara dra en rövare helt enkelt ;) det är ju ingen ovanlighet att folk förskönar sin värnplikt. //Tompa Quote
Livdragonen Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 hejsan! Jag skulle gärna vilja få några av mina frågor besvarade. Är det värnpliktiga MP-soldater som kör de svarta Toyota landcruiser bilarna?? jag har nämligen alltid sett fullvuxna män som kör dom. Hur är man utrustad som MP? Är det den gamla hederliga vita batongen de går runt med eller har de fått teleskopbatonger. Ni som har kan väl lägga upp lite bilder på MP För tillfället är det Sprinter och Patgb 203....2:a skvadron utnyttjar sprinter tveksam till om Livskvadron ska göra det i år.....verkar bli Patgb 203 samt Tgb 20. Fortfarande hänger den gamla vita batongen med (kling och klang batongen). Men jag hörde nu i veckan att en uppdatering är inte omöjlig snart.... Quote
Karin Posted August 13, 2004 Report Posted August 13, 2004 det är ju ingen ovanlighet att folk förskönar sin värnplikt. ORD Typ som i denna tråden Quote
gonzo Posted August 17, 2004 Report Posted August 17, 2004 Jag låg inne förra året 03/04 som militärpolis, då använde vi oss av dessa fordon: PATGB 203 a, Mercedes sprinter, Mercedes Geländerwagen, Volvo V70 samt någon Volkswagenbuss ibland. Vi använde oss även av den vita batongen, men det var meningen att vi skulle ha teleskopbatongen så jag blir inte förvånad om den införs detta året. MVH / gonzo Quote
siros Posted August 18, 2004 Author Report Posted August 18, 2004 Vad sysslar militärpolisen med i fred efter gsu:n patrullerar dom på regementet eller vad sysslar dom med egentligen?? jag----))) Quote
Karin Posted August 19, 2004 Report Posted August 19, 2004 Vad sysslar militärpolisen med i fred efter gsu:n patrullerar dom på regementet eller vad sysslar dom med egentligen?? jag----))) Efter gsu börjar befattningsutb, chefer, ksp-skyttar, skarpskyttar, sjukvårdare mfl drillas i sina uppgifter sen pluggas det till MP-examen, ridutbildning, eskorttjänst mm mm. Mer info finns här,här och här. Sen har jag hört att det finns en sökmotor här på forumet...... Quote
Livdragonen Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 Vad sysslar militärpolisen med i fred efter gsu:n patrullerar dom på regementet eller vad sysslar dom med egentligen?? jag----))) Hej tyvärr "Karin" har lite fel.... Efter GSU:n börjar en period som är 6 - 11 veckor där du blir MilitärPolis. Skedet innehåller mycket teori där du läser Juridik, allmän Polislära och straffrätt. Olika praktiska genomförs där du praktiserar de teoretiska kunskaperna genom att koppla lagar och föreskrifter till dina ingripanden som MilitärPolis. Stridsutbildningen fortsätter och involverar nu hela gruppen. För MP kompaniets del innehåller skedet även grundläggande ridutbildning, för att du senare ska kunna ingå i den beridna högvakten. Innan Jul är det Juridik prov. Som godkänd MilitärPolis har du Polismans befogenheter i Försvars´makten. I JANUARI staratar befattningsutbildningen som varar i ca 6 veckor där man splittar upp gruppen i olika "specialområden" kan man säga: -Stabsmedlem -signalist/fordonsförare -Prickskytt/fordonsförare -MC förare - Ställföreträdande gruppchef -KSP skytt/fordonsförare -Skarpskytt/fordonsförare Efter det är det ett skede på ca 10 - 13 veckor där man samövar kompanierna och plutonerna och genomför en rad slutövningar där man ansvrar för ordning och säkerhet. För MP kompaniets del är det även ett högvaktsskede. Så är det nu iallafall, det kanske ändras med tiden.. sen får alla (4skv) säga vad dom vill! Quote
Karin Posted September 7, 2004 Report Posted September 7, 2004 Ojdå, blev lite fel där, självklart tas militärpolisexamen innan befattningsutbildningen. /.../ Efter det är det ett skede på ca 10 - 13 veckor där man samövar kompanierna och plutonerna och genomför en rad slutövningar där man ansvrar för ordning och säkerhet. För MP kompaniets del är det även ett högvaktsskede. /.../ *Hett tips* Du ligger på en skvadron, kompanier är där infanterister och annat löst folk håller till. Så är det nu iallafall, det kanske ändras med tiden.. sen får alla (4skv) säga vad dom vill! Jag börjar bli ordentligt trött på din trista attityd! Har du fler sura kommentarer kan du skicka mig ett PM. Quote
Livdragonen Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 /... /.../ *Hett tips* Du ligger på en skvadron, kompanier är där infanterister och annat löst folk håller till. "Livskvadron utbildar militärpoliser som i krig ska ingå i militärpolis-kompanier" Detta är taget från LG:s hemsida samt pliktverket och den info vi alla fått. Har ALLA fel eller? LG? Pliktverket? Har hela Skvadronen hört fel på? Quote
Karin Posted September 8, 2004 Report Posted September 8, 2004 @ Livdragonen /.../Har hela Skvadronen hört fel på? /.../ Men titta du skrev det ju själv precis! Hur du nu än vill ha det så utbildas du på en skvadron, i händelse av krig kommer hammnar du i ett krigskompani. Nu när du har fått förmånen att utbildas vid sveriges bästa regemente (*duckar*) borde du väl vara en stolt livdragon och kavallerist, för det är du väl? Frågor på det? Med snärtiga kavallerihälsningar Karin Btw, som jag redan skrivit, har du fler sura kommentarer är du välkommen att skicka ett PM till mig så slipper du skämma ut dig inför hela forumet, det är nämligen inte speciellt klädsamt att hoppa på andra för att göra sig själv större. Quote
Recommended Posts