Dies irae Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 E det nån som ligger inne med info om minormen? Kanske har bilder o annat? Tacksam för all information ;) Quote
Ing Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 (edited) Det finns lite bilder hemma i datorn som jag ev. kan hinna lägga upp ikväll. Det finns två minormar, 1 och 10, som skiljer sig storleksmässigt. (och som då delas upp i olika många hanterbara paket) Principen är att man skruvar ihop ett antal slangar fyllda med sprängmedel, fäster dem i en raket, och i andra änden en fallskärm. Det sitter om jag inte minns helt fel en dragtändare med lite fördröjning i varje ände på ormen, så den detonerar först när den lagt sig på marken. Hur som helst så är det FEL att glömma bort att fästa bromsfallskärmen i bakänden på den :P /Vinterfarb -04 Båda två röjer en stig som gör att man kan ta sig fram över ett fält, mer eller mindre. (till fots) Tja, sådär hemskt funkis är de kanske inte egentligen. EDIT: Annars kan man göra så att man är så duktig att man söker på google och får upp sin egna bild på en minorm. :P Vill minnas att det här var en Minorm10 (iaf den större modellen av de två) Andra bilder hemma är på den mindre modellen från transtrand. Den här sköts i Lomben hösten -00. Edited August 6, 2004 by Ing Quote
JTS Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 Nej nej nej, Ingenjörförbanden har ju specialdresserade kobror som ringlar sig ut i minfälten och sniffar rätt på minorna. Sen har den fått sitt gift muterat i umeå och hugger i minan. När giftet reagerar med Sprängmedlet så neutraliseras minan och sprängmedlet förvandlas till apelsinläsk. Eller hade jag missförstått det nu igen....? Quote
Dies irae Posted August 6, 2004 Author Report Posted August 6, 2004 Eller hade jag missförstått det nu igen....? Något kanske,, ;) Quote
Ing Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 Nej nej nej, Ingenjörförbanden har ju specialdresserade kobror som ringlar sig ut i minfälten och sniffar rätt på minorna. Sen har den fått sitt gift muterat i umeå och hugger i minan. När giftet reagerar med Sprängmedlet så neutraliseras minan och sprängmedlet förvandlas till apelsinläsk. Eller hade jag missförstått det nu igen....? DET DÄR.. är inte officiellt! Quote
kspGubben Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 Sen har den fått sitt gift muterat i umeå och hugger i minan. Eller hade jag missförstått det nu igen....? Fler som har fått solsting i värmen ?? Quote
Guest Lt. Payne Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 Sen har den fått sitt gift muterat i umeå och hugger i minan. Eller hade jag missförstått det nu igen....? Fler som har fått solsting i värmen ?? Tror att det botas med en tre dygns SIB övning, med en kvalificerad B-styrka och MASSOR med amm och övnhgr.. B) Quote
JTS Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 Jag har haft semester för länge. Paraplyerna i paraplydrinkarna har vandrat genom min kropp och satt sig i lillhjärnan. Det kan vara därför. Quote
Ing Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 Nu... återgår vi. Tack. /BG, som INTE har semester. :( Quote
slurry Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 är jag ute o cyklar eller är det hörsägen som säger att ormarna inte används längre? Quote
Doggydriver Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 Helt sant slurry, djurens rätt satte stopp, och ormarnas fackliga företrädare kunde inte komma fram till en lösning med FM-Log. Ormarna befinner sej för tillfället på semester med släkt och vänner på naturhistoriska muséet. Quote
slurry Posted August 6, 2004 Report Posted August 6, 2004 hmm.. jag tror att Toll lider av en släng ironi... Toll = jag får väl "snoka" reda på fakta då.. som sagt det var kanske en myt att FM upphört med användandet av minröj-ormarna Quote
Recommended Posts