Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjaba, ny på forumet och ville bara säga halloj innan jag fortsätter med mina frågor.

Jag mönstrar nästa år, och jag är lite orolig, har hela mitt liv velat göra lumpen och nu snart är det dags. Fast jag har lite problem, jag är ganska så kraftigt närsynt (-3,50 dioptrier på högra ögat, -4,25 dioptrier på vänstra) jag använder linser för närvarande och jag undrar hur pass stort problem det är vid mönstringen, om jag till exempel får frisedel direkt eller något sådant.

Jag är helt enkelt orolig om jag inte får göra lumpen eller om jag måste ta nån tråkutbildning tex bevakningssoldat pga mitt synfel, det jag helst vill är väl att bli en helt skyttesoldat eller liknande.

tackar för alla svar.

Posted (edited)

Tja ba,

Förstår att du är orolig men det är inget man kan göra mer än att vänta... Har själv synnedsättning och mailade och frågade pliktverket men svaret blev att det bara är och vänta och höra vad dom säger när du mönstrar. Jag var välldigt nojig tills jag fick mina resultat.

Mitt råd till dig är du inte ska tänka för mkt på din syn utan att träna på och komma väl förberedd och med en trevlig attidyd. Se till och läs på vad som intresserar dig och gör en lista på alla tänkbara tjänster du skulle kunna tänka dig.

Kom ihåg att tjänsten blir vad man gör det till! Det finns plus och minus för alla tjänster.

I dagsläget ska man vara glad för att man överhuvudtaget får gör lumpen! Kör hårt!

Edit: Hmm kanske borde fortsätta i en annan tråd :)

Edited by BlackIce
Posted
Tjaba, ny på forumet och ville bara säga halloj innan jag fortsätter med mina frågor.

Jag mönstrar nästa år, och jag är lite orolig, har hela mitt liv velat göra lumpen och nu snart är det dags. Fast jag har lite problem, jag är ganska så kraftigt närsynt (-3,50 dioptrier på högra ögat, -4,25 dioptrier på vänstra) jag använder linser för närvarande och jag undrar hur pass stort problem det är vid mönstringen, om jag till exempel får frisedel direkt eller något sådant.

Jag är helt enkelt orolig om jag inte får göra lumpen eller om jag måste ta nån tråkutbildning tex bevakningssoldat pga mitt synfel, det jag helst vill är väl att bli en helt skyttesoldat eller liknande.

tackar för alla svar.

Jag hade samma farhåga och när jag hos synkontrollanten visade upp mitt optikerintyg så sade hon att det blev frisedel... När jag hörde detta blev jag ganska besviken men detta såg hon så hon sa åt mig att göra syntestet ändå och det klarade jag trots min dåliga syn och nu rycker jag in om några veckor... det blev dock Bevakningssoldat för min del... men jag är ganska nöjd över att jag får göra lumpen...

Posted

tack för alla svar, dock inte de svar man vill höra ;) tjaaa... helst vill en ju bli skyttesoldat men men... får väl bli bevakningssoldat då. inte så dåligt ändå, får ju ha batong :) fansiken, hatar den jiddra närsyntheten, var den verkligen tvungen att drabba mig? :) min farsa kan säkert ge mig några tips, han e... vet inte den riktiga termen men han är väl bevakningsofficer antar jag, på livgardet. har varit där ett par ggr nu, fått skjuta Glock :) ser verkligen fram emot lumpen. har gjort hela mitt liv. fanx again för alla svar

Posted

Lugna dig. Dålig syn är inte = bevakningssoldat.

Träna hårt, skriv bra på provet och börja inte gråta hos psykot så går det kanske bra (finns ALDRIG några garantier).

:)

Posted
tack för alla svar, dock inte de svar man vill höra ;) tjaaa... helst vill en ju bli skyttesoldat men men... får väl bli bevakningssoldat då. inte så dåligt ändå, får ju ha batong :) fansiken, hatar den jiddra närsyntheten, var den verkligen tvungen att drabba mig? :) min farsa kan säkert ge mig några tips, han e... vet inte den riktiga termen men han är väl bevakningsofficer antar jag, på livgardet. har varit där ett par ggr nu, fått skjuta Glock :) ser verkligen fram emot lumpen. har gjort hela mitt liv. fanx again för alla svar

Jag kanske borde nämna att det faktiskt fanns andra grejor som var öppna för mig trots min dåliga syn... en av dessa var lastbilschafför och så fanns det lite annat som jag inte minns just nu i detta ögonblick men som sagt bevakning är inte det enda som gäller.... en annan sak som jag nog borde tillägga är att min fys inte var den bästa vid mitt mönstringstillfälle och därför var det nog aldrig riktigt aktuellt med Skytte och Närskydd för min del... Men har du bättre fys än vad jag har så kan du säkert komma in på något sånt... om du pallar syntestet vill säga...

ps. har ofta resonerat på samma sätt som dig om närsyntheten... man måste lära sig leva med det...

Posted

:P :) Jag hadse -3.25 och genomförde min tjänst som GB kompstab på ING3 ( jag vet att ni som knappt är torra bakom öronen inte vet vad det är men det är Bodens ingenjörbataljons gamla namn.) Jag trivdes bra som det och tjänstgör nu på NORDHQCOY som Stabsgruppchef. Men. jag lasarade mina ögon och det har blivit kanon! 26000kr kostar det men tro mig -det är det värt!!!! :)

Posted

jag har -3.25 på båda ögonen.

Jag mönstrade in som vagnschef på strf 9040B dvs en ytterst stridande befattning.

Min inställning vid mönstringen var: stridande befattning eller inget.

Jag var vältränad och motiverad. Endast synen kudne stoppa mig.

Jag hade tur och fick en svag 7a vilket var minimum för min tjänst.

Posted

När jag mönstrade så hade jag fel på färgseendet, men det hindrade tydligen inte mig för att få en lista med bara PB (15 mån) tjänster (eller som det heter i Armen: KB). (väntar på slutgiltiga beskedet fortfarande)

Rätta mig om jag har fel men: Jag antar att det även skulle gå an för dig att få någon slags befäls tjänst vad jag uppmärksammade på mönstringen. sen vad du får för slutgiltigt svar är ju något som regementena får se över, värkar ju trots allt bara vara en slags ansökan som pliktverket skickar iväg, för deras befattningar stämmer tydligen inte för 5 öre överäns med hur NBF ser ut idag.

//Patron

Posted

Älskar min mamma :) :P

Hon har sagt det att hon ska ta ett lån så att jag kan laseroperera min ögon innan värnplikten, men det är en grej jag undrar, ska jag göra det innan mönstringen eller innan inryck? Jag är 18 vid tillfället då jag mönstrar och de som gör operationen brukar säga att de oftast inte opererar folk under 20 år. Men vid inryck är jag 19 år gammal... So, what say you? ska jag göra den innan mönstringen, men riskera att synfelet börjar bli värre igen eftersom jag fortfarande växer vid 18 års ålder och mina ögon kan fortfarande försämras fram till inryck eller ska jag göra det precis innan inryck så att mina ögon iallafall under lumpen är bra? man kanske kan säga det att man ska göra en ögonoperation under mönstringen? tror ni att man då kan få en stridande befattning?

Aja, undrade bara lite :P

Posted

Tja, så som jag har uppfattat det är detta med hur man ser väldigt luddigt. Innan jag mönstarde var jag övertygad om att jag skulle bli förbisedd pga av mitt synfel men så var inte fallet.

Min inskrivningsförettare kommenterade mitt synfel på följade sett:

Jag ser här att du ser lite dåligt.

Jag: eeeh jo det gör jag :(

Ser du bra med glasögon ?

Jag: Jodå med glasögon ser jag bra

Bra då ska det nog inte vara något problem.

Jag skulle tro att de tittar mer på dina andra testresultat. De gjorde det i mitt fall.

Lycka till och hoppas det går vägen

Posted

Min inskrivningsförrättare var grymt bestämd på att jag inte skulle få någon stridande befattning, och han sa att det var pga närsyntheten.

Posted

Sen är ju frågan vad är en stridande befattning. Fick frågan vad jag ville syssla med av bataljonschefen. Eftersom jag ville bli flygförare och hade hört att man var tvungen att ha gjort stridande tjänst sa jag det till bataljonchefen. Hans svar var: "Tror du att du hamnat på ett j-a soppkokarförband".

Vi hade ett par KB på MekB10 (P10 nu igen:)) som hade glasögon, så det känns inte som ett hinder för stridande tjänst.

Posted
Vi hade ett par KB på MekB10 (P10 nu igen:)) som hade glasögon, så det känns inte som ett hinder för stridande tjänst.

Ja och jag skickade en ansökan om ändrat beslut, men han bara skickade tillbaka att kravet inte får underskridas och gav f-n i mina argument och min motivation. Men jag tror min vpl blir bra ändå.

Posted

Ok, vad ska du göra och var?

Men jag tror inte jag har fått svar på frågan i mitt förra inlägg, ska jag säga på mönstringen att jag ska göra en laseroperation så de kanske låter mig få en stridande befattning, så att när jag gör lumpen är min syn perfekt?

Eller ska jag göra den innan mönstringen och riskera att jag precis innan eller under lumpen får försämrad syn? Har jag det gjort innan mönstringen så är ju det ett plus, men ett minus med att det kan bli sämre under lumpen.

Så vore det ju också ett plus om man kunde få en stridande befattning endast om jag försäkrade dem om att jag ska göra en laseroperation, tror ni dem går med på det??? Det är min största fråga.

Posted (edited)

Laseroperationer garanterar inte perfekt syn. De garanterar ingen syn alls. Det finns risker med alla operationer, men har du tur får du bättre syn än innan. Inte heller alla synfel kan opereras bort med laser.

Har -1,5 och låg som PSK, vilket enligt mig faller under rubriken stridande förband. Glasögon var inget större problem utom vid gasmaskövning

:)

Var rätt många med glasögon i plutotnen (de brydde sig väl inte så mycket om våran syn och tänkte istället på våran korta livslängd. 5 sek. Vad gör då lite synfel hit eller dit).

/Martinator

Edited by martinator
Posted

tjaaa... jag är närsynt, på vänster öga har jag -4,25 och på högra -3,50... så... om inte laseroperationen funkar som du säger så känns det rätt så f*ckat...

Posted

Tja igen, jag tycker du lägger ner alldeles för mycket tid på att oroa dig för villken befattning du kommer få. Var glad om du får göra lumpen överhuvudtaget !

Jag fick en tjänst som systemledningsplutonbefäl ombord på HMS Orion då jag mönstrade. Jag var helt överlycklig då jag abslout ville till flottan. Sen fick jag ett brev om att jag hamnat i utbildningsreserven. Jag skrev ett brev till pliktverket men fick avslag. Skrev ett till och fick avslag. Skrev till slut att jag var öppen för att tjänstgöra oavsett vapenslag. Ska göra lumpen som kvartermästare på T2. Inte särskillt likt tjänsten jag först blev tilldelad men jag vill absolut göra lumpen så jag fick ta vad som erbjöds.

Så tänk bara på att göra ditt bästa under mönstringen och håll tummarna för att du kommer in.

Posted

asså, av allt man hört nu så ska man mera oroa sig för lumpen än se fram emot den. jahopp, då är det loppet slut, känns lite kört ja.

tack för alla svar iallafall.

Posted

Tja, självklart ska du se fram emot lumpen men du får också förbereda dig på att du kanske hamnar i utbildingsreserven. Plikverket fungerar inte så att de som är mest motiverade kommer in. Tyvärr !

Många av mina vänner som varit väldigt sugna och tränat hårt inför mönstringen blev förbisedda. Det hade blivit så för mig också om jag inte varit för det faktum att jag gett mig f#n på att jag ska göra lumpen.

Så träna hårt och få bra på testerna och hoppas innerligt att du kommer med.

Posted
asså, av allt man hört nu så ska man mera oroa sig för lumpen än se fram emot den. jahopp, då är det loppet slut, känns lite kört ja.

tack för alla svar iallafall.

Hörra Wigga jag kan säga dig att du aldrig kommer särskilt långt i livet med den där inställningen... vill man något måste man kämpa för det och tänka på Gunde Svans bevingade ord "ingenting är omöjligt"... och jag kan säga dig att om jag blev uttagen till värnplikt så är nog chansen ganska stor för dig också om allt vill sig rätt med kommande försvarsbeslut och så... jag önskar dig all lycka med ditt framtida mönstrande.

Posted

Ah, men asså, jag har inte givit upp hoppet om lumpen, bara det att alla som skrev skrev såna j*vligheter att man förlorade hoppet för bara en bråkdel av en sekund, skulle inte ni också bli lite hopplösa om 3 pers säger till er: "det går inte". :huh:

Personer som också kanske vet lite mer än vad ni vet.

Men jag har gett mig f*n på att göra lumpen... så det ska jag göra. Punkt slut.

Posted

Jag fick en massa tjänster just för mitt resultat hos psykologen... det va där hon vart mycket positiv för att jag skulle göra lumpen, sen kom jag bra överens med inskrivningsförättaren, vi satt och snackade bra länge, skulle jag endå hamna i utbildnings reserven så sahan att jag bara skulle kontakta honnom så skulle en tjänst ordnas. Jag tror att de kommer gå bra för dig om du får bra resultat och kommer bra överens med inskriningsförättaren, även min totala nit på färgseendet så gick det bra.

Var rädd om hörseln bara och gå runt mede hörselkåpor eller nått innan, de flesta flög ut redan där vad jag upptäckte. :o

Posted

Var även rädd om hörseln EFTER mönstringen!

Vi hade en kille som skickades hem efter bara ett par dagar för att han hade för dålig hörsel, man gör ju även hörseltest precis när man har ryckt in och ett strax före att man muckar.

Men det kommer säkert att gå bra, bara du inte kommer till psykologen och ser ut så här :/

Och innan du har fattat någonting så står du, efter sista striden på slutövningen, med en segercigarr i munnen och ser ut så här :o

Posted

Wigga jag satt i exakt samma sits som du gör nu. Är också närsynt, dock inte lika kraftigt. Det närmaste i "krigsväg" som du kan få med synfelet är bevakningssoldat, så var det iaf. för mig och jag hade ändå helt ok på fysen.

Men håhå, den tjänsten är nog inte så illa tror jag, speciellt nu när bevakningen ofta lutar mer mot insatsshållet och mindre mot den klassiska bevakning som man såg tidigare :huh:

Posted

@wigga

Jag sa aldrig att laseroperation inte funkar för just dig. Men inga kliniker har några generella garantier. Varje fall bedöms utifrån de förutsättningar som finns. Både vad gäller synfelet, dess beskafenhet, men även sådant som vätsketrycket i ögat. För högt sådant kan tex resultera i utebliven operation. Gå till en klinik och be dem göra en utredning.

jag sa heller inte att det var omöjligt för dig att få den tjänst du ville. Har ingen aning om var gränserna går för de olika tjänsterna. Kan väl inte vara så jäkla svårt att ta reda på annars. Hör av dig till plikverket (de har en officiell hemsida) de har alla uppgifter.

Sist men inte minst. Lumpen är inte kul bara för att man får en stridande befattning. Det som avgör hur du kommer att trivas är i första hand dina befäl samt övriga soldater i din pluton. Får du j-vligt dryga och jobbiga befäl blir alla placeringar skit, oavsett tjänst. Själv tycker jag att jag hade en väldigt tur med både befäl och övriga. Trivdes jätte bra även om man ibland fick utsåt en del fysiska strapatser.

Tycker du ska stå på dig och försöka få den tjänst du vill. Visa att du är motiverad att göra lumpen, men försök att inte framstå som en Rambosnubbe. Gör inte som min kusin och skicka ett brev i förväg där han berättade hur kul han tyckte det skulle bli att få skjuta folk och att han gärna ville ta med och visa sina egna hembyggda vapen, (killen hade fått frisedel i vilket fall av medecinska själ, han ville bara jävlas med systemet).

/martinator