Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Posted

När jag nu surfade in på lumpen.nu och spanade lite på olika utbildningar inför kommande mönstring så såg jag med förskräckelse att alla "roliga ( se :ak::):D )" stod under en rubrik som löd: höga krav - ej glasögon.

Menas det då att jag som är glasögonorm har mindre chans än en isbit i helvetet att kunna få en sådan utbildning??? 8-/

/Martin 8-/ eller :clap: (orolig)

Posted

Tja..jag ligger som KB på spanplut i boden å har glasögon..samma synkrav som för jägers och skytte så om inte du alltför grovt synfel så... B)

därimot vagnschef, skytt å dyl kanske inte..tja iofs så har ju en VC på psk glasögon så..

dock så finns det ju vissa tjänster som KRÄVER perfekt syn..fjs blandannat tror jag..

Posted
Rickard N Posted den Jul 12 2004, 18:17 

Jag är förmodligen rätt inkompetent nu, men hur/var hittade du den rubriken?

Och vilka tjänster är det du pratar om?

utbildningar - egen sökning - särskilda krav - syn. höga krav. ej glasögon.

Så svårt va det.

/Martin :) lite mera åt detta håll efter svaret från Span-eliasson.

Posted (edited)

Alltså... Du behöver inte ha perfekt syn för att bli jägare, skytteslusk eller någon annan panga-död-krypa-i-lera-tjänst. Dock en hyfsad bra syn 6:a eller 7:a vilket UNGEFÄR (efter mina beräkningar) betyder att om du har under -1.0, -2.0 i synfel så kan du fortfarande bli det jag nämde ovanför.

Känns som att den här frågan är ganska vanlig :P

Edited by BlackIce
Posted
Känns som att den här frågan är ganska vanlig 

Kan ju kanske bero på att det finns en hel massa oroliga personer? :bash:

/Martin - en av de oroliga

Posted

Jag vet inte hur gammal den där siten är. Jag vet att när jag gjorde lumpen så var det inte tillåtet att ha glasögon som vagnchef. Jag är rätt säker på att det är ok nu, men inte 100%.

Posted
Jag vet inte hur gammal den där siten är. Jag vet att när jag gjorde lumpen så var det inte tillåtet att ha glasögon som vagnchef. Jag är rätt säker på att det är ok nu, men inte 100%.

Man får inte vara glasögonorm nu heller för den tjänsten

Posted

Egentligen ska ingen som behöver glasögon tas ut till tjänst med strid som huvuduppgift. Men i praktiken kan det bero mycket på vad för personal man möts av när man mönstrar.

Posted

Jag har synfel och glasögon till vardags. Mitt synfel är idag -3.0 och -3.25 dvs jag är närsynt.

Jag blev uttagen till VC på strf 9040B och fick till slut VC/skyttplatts på L1an (ledningsvagnen på kompaniet). Min syn bedömdes till en svag 7a vilket var gränsen för vad man får ha som VC. Gränsen för skytt är 8 eller 9 vad jag vet.

På samma sätt är jag för lång för ngn vagnstjänst. Har för mig att gränsen egentligen är 175 eller 180 cm och jag är 188.

Kommer man genom mönstringen är det inga konstigheter ute på kompanierna. Dom skickar inte hem dig för att du är för lång tex (däremot skickar dom hem dig om du har dålig hörsel). Det var flera som var utanför mallen på min pluton. Men det kan vara svårt att glida igenom detta obemärkt på pliktverket.

Säg aldrig aldrig.

:)

Posted

Är det strv103 som satt längdgränsen för strf-personal? Eller är det någon äldre vagn?

Det lilla jag varit i strf90 så är ite längden ett problem, snarare bredden (jag var inte så bred då, eller nu heller för den sakens skull). Jag är 185cm lång och anser nog att man kan vara ett par cm till i strv121/122. Strv 81/101/102/104 är stor som ett hus så den kan inte varit problemet. Möjligen är 302an inte så snäll mot långa, men jag har en kompis som varit förare och han är längre än jag. Har någon några bra svar?

Posted
Egentligen ska ingen som behöver glasögon tas ut till tjänst med strid som huvuduppgift.

Varför? Om personen ser fullgott med glasögon så borde det väl inte vara något som hindrar att han har en tjänst med strid som huvuduppgift? Det är ju trots allt inte världens största problem att ha med sig reservglasögon och det verkar lite dumt att förlora i övrigt kompetenta personer på grund av en sådan sak.

Posted
Egentligen ska ingen som behöver glasögon tas ut till tjänst med strid som huvuduppgift.

Varför? Om personen ser fullgott med glasögon så borde det väl inte vara något som hindrar att han har en tjänst med strid som huvuduppgift? Det är ju trots allt inte världens största problem att ha med sig reservglasögon och det verkar lite dumt att förlora i övrigt kompetenta personer på grund av en sådan sak.

Jag hade en lång diskussion med Achilleos och andra om det här i pliktverket (tror jag det var) för länge sedan, om någon är intresserad så går den säkert att söka rätt på.

Posted
Jag har synfel och glasögon till vardags. Mitt synfel är idag -3.0 och -3.25 dvs jag är närsynt.

Jag blev uttagen till VC på strf 9040B och fick till slut VC/skyttplatts på L1an (ledningsvagnen på kompaniet). Min syn bedömdes till en svag 7a vilket var gränsen för vad man får ha som VC. Gränsen för skytt är 8 eller 9 vad jag vet.

På samma sätt är jag för lång för ngn vagnstjänst. Har för mig att gränsen egentligen är 175 eller 180 cm och jag är 188.

Kommer man genom mönstringen är det inga konstigheter ute på kompanierna. Dom skickar inte hem dig för att du är för lång tex (däremot skickar dom hem dig om du har dålig hörsel). Det var flera som var utanför mallen på min pluton. Men det kan vara svårt att glida igenom detta obemärkt på pliktverket.

Säg aldrig aldrig.

:navy:

Jag ställer mig som ett stort frågetecken till hur pliktverket får sina resultat :banana

Jag har -1.0 och -1.25 i synfel och dom gav mig en 7:a

Jag har en polare som mönstrade samtidigt som inte har någon synnedsättning (enligt han) och han fick också en 7:a. Han ville bli vagnC eller skytt på 122/121:an eller stridfordon90, men det gick inte för att man behövde perfekt syn... Och nu kommer du, engan, med bra mkt sämre värden än min polare och mig och får en 7:a :huh::uuh:

Tipset till er som mönstrar snart verkar alltså vara att träffa alla sjuksköterskor phsykologer mm precis efter deras fikarast :D

Posted
Tja..jag ligger som KB på spanplut i boden å har glasögon..samma synkrav som för jägers och skytte så om inte du alltför grovt synfel så... B)

därimot vagnschef, skytt å dyl kanske inte..tja iofs så har ju en VC på psk glasögon så..

dock så finns det ju vissa tjänster som KRÄVER perfekt syn..fjs blandannat tror jag..

Tja, jag har också glasögon. Hur tycker du att det är att göra lumpen med glasögon. Jag har fått för mig att det är så himla jobbigt men rätta mig om jag har fel.

Posted
Tja, jag har också glasögon. Hur tycker du att det är att göra lumpen med glasögon. Jag har fått för mig att det är så himla jobbigt men rätta mig om jag har fel.

Nu har jag så litet synfel...hade 7:a i syn utanglasögon så jag lämnar glasögonen på kasern..bär man är inne på kasern såvisst men då man köttar runt i skogen så lämnar jag dom..bara ivägen tycker jag iaf då man ska ha hörselkåpa på sig :baskerPa:

Posted

Nu har jag så litet synfel...hade 7:a i syn utanglasögon så jag lämnar glasögonen på kasern..bär man är inne på kasern såvisst men då man köttar runt i skogen så lämnar jag dom..bara ivägen tycker jag iaf då man ska ha hörselkåpa på sig :baskerPa:

Tyvärr så ser jag såpass dåligt att jag måste bära glösögon eller linser för att kunna se bra. Är det många som har linser när det är i fält ? Går det rent hygieniskt ? Får du höra någon gång att de som har glasögon klagar på att de är i vägen osv. :(

Posted (edited)
Är det många som har linser när det är i fält ? Går det rent hygieniskt ? Får du höra någon gång att de som har glasögon klagar på att de är i vägen osv.  :(

Vet ej vad FM har för regler vad gäller linser men i andra länder kan de vara rätt strikta vad gäller sånt. Grejen är ju den att om man är ute och skitar ned sig så kan det vara litet småkomplicerat att justera linserna. Pilla i ögat med skitiga fingrar är inte så lyckat och om det fins risk för kemiska stridsmedel i området så är linser direkt obra.

Brillorna kan vara obekväma i kombination med hörselkåpor, vilket redan påpekats, men man får ju betänka hur lätt/svårt det är att tappa en lins om man måste kasta sig i skydd. Är man beroende av linserna för att se så är det inte läge att tappa dem i stridens hetta - alltså är det glasögon som gäller vid grövre synfel.

"Fänrik, någon annan får storma - jag har tappat mina linser..." :)

Vi hade en hundförare under GU:n som knappt hade ledsyn (mer eller mindre) om han tog av sig brillorna. Han var livsfarlig i terränglådan, speciellt när han glömde glasögonen under en skarp övning på Utö.

:o:banghead::Malaj:8-/

Edited by Yxa
Posted (edited)

Jag bär själv linser av typen dygnet runt linser, alltså de är inne dygnet runt i en månad och man tar inte ut dem under natten o.s.v. och det har funkat perfekt hitills. Jag behöver ju inte pilla något i ögonen. Iofs bara haft en fältövning, min andra börjar på måndag. Jag har mina glasögon med mig hela tiden i uniformen om det skulle bli något problem.

Däremot är det inte så kul med linser man behöver ta ut på nätterna, några KB provade det och det gick sådär. Bökigt och den ena fick tydligen någon infektion när han kom hem (eller om det började innan och blev värre) så han inte kunde sätta in linserna, inte träffat honom efter det efterssom de har lite semester nu så jag vet inte hur det gick sedan.

Sedan får du inte ha linser vid t.ex. NBC utbildning o.s.v. men det upplyser befälen om när det är läge att inte ha på sig linserna. Kan vara jobbigt att spola ögonen rent om man får in något trevligt under linsen.

Finns väl både fördelar och nackdelar med båda, polarna som var i Boden förra året (jag ligger där nu) sa att glasögonen var jobbiga på vintern när det började bli kallt då de snabbt immade igen o.s.v. så de började köra med linser då, också dygnet runt linser.

Edited by Smergo