Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

US Special Forces.

1st Special Forces

Distinctive Unit Insignia. Description: A silver color metal and enamel device 1 1/8 inches (2.86 cm) in height consisting of a pair of silver arrows in saltire, points up and surmounted at their junction by a silver dagger with black handle point up; all over and between a black motto scroll arcing to base and inscribed "DE OPPRESSO LIBER" in silver letters.

Symbolism: The crest is the crossed arrow collar insignia (insignia of branch) of the First Special Force, World War II. The motto is translated as "From Oppression We Will Liberate Them."

Background: The distinctive unit insignia was approved on 8 July 1960. The insignia of the 1st Special Forces was authorized to be worn by personnel of the U.S. Army Special Forces Command (Airborne) and its subordinate units on 7 March 1991.

Coat of Arms.

Blazon:

Shield: Argent, a fighting knife in bend hilt to base Sable.

Crest: On a wreath of the colors (Argent and Sable), two arrows saltirewise Argent.

Motto: DE OPPRESSO LIBER (Liberate From Oppression).

Symbolism:

Shield: The shield was approved for the First Special Service Force of World War II, 26 February 1943. The knife is of a distinctive shape and pattern and was issued only to the First Special Service Force.

Crest: The crest is the crossed arrow collar (branch) insignia of the First Special Force, World War II, changed from gold to silver for harmony with the shield and to make a difference from collar insignia. The motto more fully translated means, "From Oppression We Will Liberate Them."

Background: The coat of arms was approved on 8 July 1960.

Ändrade inlägget då länken verkar vara problematisk för somliga.

Edited by Gerle
Posted (edited)

Emblemet på första bliden är amerikanska SFs märke. "De oppresso liber" betyder ge frihet åt de förtryckta/frige de förtryckta eller nåt liknande..nån annan kan säkert översätta mer exakt.

EDIT: Pucktvåa :tveka:

Edited by Max
Posted

Funkar inte länken jag postade? Där står det att det i hyfsad översättning latin till engelska betyder "From Oppression We Will Liberate Them". Mer exakt kanske "Liberate From Oppression". Frihet/befrielse/befriande från förtryck.

Posted

@ Gerle

Nej, länken funkar inte..

@ simon

Var försiktig med spännet och ha det inte nära brännbart material, det ser oroväckande oM-nummer märkt ut..

Antagligen någon värnpliktig som varit framme.. Eller också har LV6 utbyte med dom stora grabbarna :tveka: ;)

Guest Lt. Payne
Posted (edited)
Hur fan har den hamnat på SFD16 i halmstad?

Det är Special forces. De vill visa att de kan komma in överallt.

Förstår du inte vinken? B)

/Tillägg.

Jämförelsen är inte rättvis, men kan kanske jämföras med de tillfällen vi övat med de Danska Hjemmevernet.

På de mest omöjliga ställen på deras utrustning och övningsområden har vi satt klistermärken med texten: Hemvärnet finns överallt.

Det har lett till goda historier nästa gång vi träffats. :tveka:

Nej, vi har hittills inte hittat några av deras märken på våra grejor.

Edited by Lt. Payne
Posted

Hmm, det enda problemet jag har när jag klickar på den länken är att jag måste svara på om jag vill gå dit, när jag säger ja är det sedan inga problem.

Posted

det var ju lite "tacky" utförd montering, typ karlssons klister, så det lär ju vara nån "basse" som tyckte det såg häftigt ut.. :)

Posted
@ simon

Var försiktig med spännet och ha det inte nära brännbart material, det ser oroväckande oM-nummer märkt ut..

Antagligen någon värnpliktig som varit framme.. Eller också har LV6 utbyte med dom stora grabbarna :) ;)

Den är redan lagd i vårt vapenskåp, då den började fräsa och rotera obehindrat. Jag har ännu inte vågat öppna skåpet ifråga.

För övrigt mötte jag en kapten igår på SFD. Killen hade Fallskämsjägarörnen OCH treudden på höger överarm...Dessutom hade han även textbågen för prickskytt på sig. Inga regementsmärken vad jag kunde se, och hans namnbricka var vänd inåt. Killen skrev på några papper och försvann in i tygförrådet, för att inte siktas av mig mera. Mystiken tätnar... :) Vad var det för snubbe egentligen...

Posted

Jag vågar påstå att livremmen/bältet som används till m90 helt saknar M-nummer.

Eller, det saknar ju inte M-nummer, men det är inget M-nummer skrivet på materielen.

Gäller självantändningen även i de fallen när ett M-nummer fysiskt inte sitter på utrustningen?

:):)

Posted
För övrigt mötte jag en kapten igår på SFD. Killen hade Fallskämsjägarörnen OCH treudden på höger överarm...Dessutom hade han även textbågen för prickskytt på sig. Inga regementsmärken vad jag kunde se, och hans namnbricka var vänd inåt. Killen skrev på några papper och försvann in i tygförrådet, för att inte siktas av mig mera. Mystiken tätnar... :) Vad var det för snubbe egentligen...

->simon

jag vet vem du menar..han håller till på FMHS egentligen.

inget "konstigt" med han, snubben har bara jobbat på lite olika ställen ;)