Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)
Hehe, och jag har testat nya båtmössan med tofs. Sexig!  :banana

Båtmössa med tofs!!! :angry: Så´n där som danska livgardister har? En gardinssnodd!!?? :o Finns den svenska på bild?

Edited by Fanjunkar´n
Posted
Men skärmmössa m/68 skulle passat bra för instruktörer till m90, håll med om det!  ;)

Nu är jag kanske inte den rätta till att uttala sig om detta men jag håller med dig. Skärmmössan är helt enkelt tecken på "status" :P

Nej, men skämt åsido skärmmössan borde bäras av befälen, lite som att ha gradbeteckningar så ska man ha skärmmössor men endast om man är "kvalificerad"...

Ingen som kan fixa någon smilie med skärmmössa? :angry:

Posted
Hehe, och jag har testat nya båtmössan med tofs. Sexig!  :D

Båtmössa med tofs!!! :lol: Så´n där som danska livgardister har? En gardinssnodd!!?? :blink: Finns den svenska på bild?

Ser mer ut som den norska faktiskt. Bilder kommer snart.

Posted

Varför båtmössa m tofs? Har den någon tradition inom svenska FM? (Kanske, m h t att norrmännen bär den, men de kanske kokade ihop sina egna traditioner efter 1905...)

Posted
@Lt P Nå´t slikt?

kp3.jpg

Fyfan vad fult om det är såna mössor som ska användas :(

Posted
@Lt P Nå´t slikt?

kp3.jpg

Den ser ut nästan exakt som den norska, eftersom den kom till under unionstiden så är det också en svensk modell som har haft arbetsnamnet "båtmössa m/ny 1824-2004". Gradbeteckningen är i vitt bomullsband och vit tofs för manskap, silvergalon och silvertofs för befäl, röd tofs för musik.

Den skall enbart bäras till m/ä uniformssystemen och passar mycket bättre än båtmössa m/60 som används idag. Man kan inte alltid bära med sig mössa m/1865-99 (havremåttet, "burken") eftersom den är för otymplig att förvara. Basker är otroligt tabu till m/ä uniformen, trots att FöMusC har en fäbless för dylika reglementsbrott och även LG har lyckats få misstaget på bild på en regementets dag.

Jag var också skeptisk till en början, men den är riktigt snygg faktiskt.

/P

Posted
Norrmännen verkar använda sin till grönuniformen också. Inga hämningar där alltså.

Precis. I Norge och Danmark liksom in flera andra länder så har man båtmössa för att visa att man är finare och vill skilja sig från andra löske förband som bär standardhuvudbonaden basker.

Blir det här en baskertråd nu? :P