Simplemind Posted June 9, 2004 Report Posted June 9, 2004 Jo, jag rycker in i augusti som Stadsskyttesoldat på livgardet den 23/8-04. Jag är såklart jäkligt nöjd med den tjänsten o så, eftersom jag redan innan hade förhoppningar om att få bli stadskyttesoldat. Det är bara det att jag igentligen hade räknat med en lite längre utb. 7.5 mån tycker jag är lite kort. Helst skulle jag villat göra en 15 mån tjänst som KB–elev, eller i alla fall en 10 mån GB tjänst. Jag vet att jag inte kan få någon längre utbildning genom pliktverket, eftersom mina mönstingsvärden inte räker till riktigt, och dessuom finns det bara 36 platser på KBS (på stadsskytte) och alla platserna är såklart tillsatta och rycker in i januari 2005. Nu vet jag inte riktigt hur det fungerar ute i lumpenlivet, men tror ni att det finns någon chans att man kan få göra en längre utb om man vill? Om man skall ta o prata med befälen där om det kanske? För mig vore det är bra möjlighet eftersom jag tänker söka officershögskolan. Tacksam för svar Quote
[Neo] Posted June 9, 2004 Report Posted June 9, 2004 Får man fråga vad du hade för resultat på mönstringen? Quote
Raffe Posted June 9, 2004 Report Posted June 9, 2004 Är du säker på att det var 36 på KBS som skulle till stadsskytte? För i år (om jag inte är helt ute och springer) så är dom 36 på hela KBS, varav ca 20 inklusive stab/tross ska till 6. komp - stadsskytte. Du ska ha 10 mån i ryggen för att söka vidare till officershögskolan. Något som är näst intill omöjligt om du inte fått en tjänst på minst 10 mån (dock har det hänt att folk fått komplettera). Om tjänsterna är tillsatta så går det att rycka in ett år senare, men om dina värden är för låga hjälper inte det. Hur det är på LG vet jag inte och hur stor chansen är att du får någon förlängd vpl får någon med mer koll svara på. Quote
johanp Posted June 11, 2004 Report Posted June 11, 2004 Vi hade 22st KB på 6.e... Man har dessvärre i år(!) slutat med möjligheten att få fortsätta sin utbildning med nästa årskull KBS(en möjlighet som alltså förr fanns)... Quote
Simplemind Posted June 12, 2004 Author Report Posted June 12, 2004 Vi hade 22st KB på 6.e... Man har dessvärre i år(!) slutat med möjligheten att få fortsätta sin utbildning med nästa årskull KBS(en möjlighet som alltså förr fanns)... Varför har man slutat med de? Quote
johanp Posted June 12, 2004 Report Posted June 12, 2004 ??? frågade samma sak, men de vägrade säga annat än så.... =( Quote
InfSsk Posted June 12, 2004 Report Posted June 12, 2004 johanp Posted den Jun 12 2004, 14:52 ??? frågade samma sak, men de vägrade säga annat än så.... =( Låter konstigt, låg ju inne samtidigt som dig och jag fyllnadstjänstgjorde ju i 8 månader utöver dom 10 grund månaderna jag gjorde GU. Men om du skulle få fyllnadstjänstgöring kan det vara svårt att fortsätta vidare på något annat kompani. För du har ju då i sådana fall redan gjort 7,5 på Ssk och dom som ligger inne när du muckar är Livkomp. och 4.skv och ingen av dessa bidrar väl till ngn vidareutveckling av de kunskaper du förvärvat under GU? KBS, ja kanske men vad gör två månader om du inte får hela utb.? Det finns ju en högsta gräns för hur länge man får ligga inne /Sg. Nicklas Nilsson, BS 2 Quote
johanp Posted June 12, 2004 Report Posted June 12, 2004 (edited) jo men du gjorde din fyllnads tjänst samtidigt som jag gjorde min gu, inte samtidigt som jag skulle göra min fyllnadstjänst, sen var det inte något allternativ att ligga inne ytterligare ett utbildningsår, jag skulle bara ha gjort kbs tiden, när jag var på rekryc så efterfrågade de mer befälsutbildning än vad jag som strf skytt hade fått under mina 10mån, därav behovet från min sida. Edited June 12, 2004 by johanp Quote
Simplemind Posted June 19, 2004 Author Report Posted June 19, 2004 johanp Posted den Jun 12 2004, 14:52 ??? frågade samma sak, men de vägrade säga annat än så.... =( Låter konstigt, låg ju inne samtidigt som dig och jag fyllnadstjänstgjorde ju i 8 månader utöver dom 10 grund månaderna jag gjorde GU. Men om du skulle få fyllnadstjänstgöring kan det vara svårt att fortsätta vidare på något annat kompani. För du har ju då i sådana fall redan gjort 7,5 på Ssk och dom som ligger inne när du muckar är Livkomp. och 4.skv och ingen av dessa bidrar väl till ngn vidareutveckling av de kunskaper du förvärvat under GU? KBS, ja kanske men vad gör två månader om du inte får hela utb.? Det finns ju en högsta gräns för hur länge man får ligga inne /Sg. Nicklas Nilsson, BS 2 OK! Jo, jag vet att det kan bli svårt om jag skall kunna fortsätta efter muck på Ssk. Men alltså de jag undrade var om man kan rycka in som Stadsskyttesoldat och sedan mucka som KB på Ssk? Dvs att jag börjar utbildningen till hösten 04 som stadsskyttesoldat och sedan kunde få sluta utb efter några veckor eller nått eftersom jag istellet vill rycka in i januari (2005) som KBS, och att Ssk skapar en plats åt mig på KBS? Är en sådan chans helt osanoligt? Quote
InfSsk Posted June 20, 2004 Report Posted June 20, 2004 (edited) Jag tror att det ända sättet att får göra KB utb. är om du försöker få ditt inskrivningsbeslut ändrat. Befälen på 6. har inte direkt så stor makt att dom bara kan ta en kille som säger sig vilja gå kb utb. istället för f-utb och flyttar således över honom till kb utb. istället. Tyvärr. Du kan ju fortfarande söka Yoff trots att du bara gör 7,5 månader, FOK:en räknas ju som 2,5 till och på så sätt har du tillgodosett de 10 månadernas min krav som finns för att söka Yoff. Annars har du ju utlandstjäntsgöring som ett anna alternativ. Hoppas det löser sig någorlund som du hade hoppats. Mvh Nilsson Edited June 20, 2004 by InfSsk Quote
InfSsk Posted June 20, 2004 Report Posted June 20, 2004 johanp Posted den Jun 12 2004, 14:52 ??? frågade samma sak, men de vägrade säga annat än så.... =( Låter konstigt, låg ju inne samtidigt som dig och jag fyllnadstjänstgjorde ju i 8 månader utöver dom 10 grund månaderna jag gjorde GU. Men om du skulle få fyllnadstjänstgöring kan det vara svårt att fortsätta vidare på något annat kompani. För du har ju då i sådana fall redan gjort 7,5 på Ssk och dom som ligger inne när du muckar är Livkomp. och 4.skv och ingen av dessa bidrar väl till ngn vidareutveckling av de kunskaper du förvärvat under GU? KBS, ja kanske men vad gör två månader om du inte får hela utb.? Det finns ju en högsta gräns för hur länge man får ligga inne /Sg. Nicklas Nilsson, BS 2 OK! Jo, jag vet att det kan bli svårt om jag skall kunna fortsätta efter muck på Ssk. Men alltså de jag undrade var om man kan rycka in som Stadsskyttesoldat och sedan mucka som KB på Ssk? Dvs att jag börjar utbildningen till hösten 04 som stadsskyttesoldat och sedan kunde få sluta utb efter några veckor eller nått eftersom jag istellet vill rycka in i januari (2005) som KBS, och att Ssk skapar en plats åt mig på KBS? Är en sådan chans helt osanoligt? Jag tror att det ända sättet att får göra KB utb. är om du försöker få ditt inskrivningsbeslut ändrat. Befälen på 6. har inte direkt så stor makt att dom bara kan ta en kille som säger sig vilja gå kb utb. istället för f-utb och flyttar således över honom till kb utb. istället. Tyvärr. Du kan ju fortfarande söka Yoff trots att du bara gör 7,5 månader, FOK:en räknas ju som 2,5 till och på så sätt har du tillgodosett de 10 månadernas min krav som finns för att söka Yoff. Annars har du ju utlandstjäntsgöring som ett anna alternativ. Hoppas det löser sig någorlund som du hade hoppats. Mvh Nilsson Quote
pehu Posted June 30, 2004 Report Posted June 30, 2004 Tjena Nilsson, kunde inte undgå att se dina inlägg. Detta är vapendragaren Huss från onda andra. Läget annars, hur går det med YOP:en? Ha det, vi hörs! Huss B) Quote
Simplemind Posted July 11, 2004 Author Report Posted July 11, 2004 johanp Posted den Jun 12 2004, 14:52 ??? frågade samma sak, men de vägrade säga annat än så.... =( Låter konstigt, låg ju inne samtidigt som dig och jag fyllnadstjänstgjorde ju i 8 månader utöver dom 10 grund månaderna jag gjorde GU. Men om du skulle få fyllnadstjänstgöring kan det vara svårt att fortsätta vidare på något annat kompani. För du har ju då i sådana fall redan gjort 7,5 på Ssk och dom som ligger inne när du muckar är Livkomp. och 4.skv och ingen av dessa bidrar väl till ngn vidareutveckling av de kunskaper du förvärvat under GU? KBS, ja kanske men vad gör två månader om du inte får hela utb.? Det finns ju en högsta gräns för hur länge man får ligga inne /Sg. Nicklas Nilsson, BS 2 Ok! Ja det är isåf om jag skulle få fortsätta min fyllnadstjänstgjörning på KBS i April 05. Men hur gick det till när du fyllnadstjänstgjorde då? Gränsen för hur länge man får ligga inne är 18 mån? Quote
Recommended Posts