Edvuld Posted June 7, 2004 Report Posted June 7, 2004 (edited) Hej En kompis såg en "propagandafilm" på pliktverket i GBG nyss, och där kom det fram en snutt om en ensam spanare/skyddsvakt eller något liknande som opererade helt själv, och använde sig av AG90. Kravet skulle tydligen inte heller vara alltför högt. Vad kan detta tänkas vara för befattning? Mvh Rickard Edited June 7, 2004 by Edvuld Quote
kspGubben Posted June 7, 2004 Report Posted June 7, 2004 AG 90 är ett understödsvapen , främst tänkt att användas mot min-beskjutning och lättare pansarfordon. Har svårt att tänka mig att en skyddsvakt skulle utrustas med den. Pansar-Spaning använde AG90 mot just minor , men skall man använda det på enskild fiendesoldat finns det en annan sorts Am till det ändamålet. Om jag inte har fel för mig , väger AG90 runt 16kg och är således inget man sätter i händerna på en skyddsvakt ( Inget ont om skyddsvakter... ) Quote
Badboy Posted June 7, 2004 Report Posted June 7, 2004 Syftet med en "propagandafilm" är att förhärliga verksamheten och skapa intresse. Om det krävs att man sätter ett AG90 i händerna på en MPJ-KB som åker helikopter och repellerar ner på en stridsbåt som gör 45 knop under beskjutning av 12,7-spårljus, så gör filmskaparen det. Syftet uppnått. Du har nått halvvägs genom att identifiera det du såg som en propagandafilm, nu återstår bara att förstå hur och varför den finns. B) /Magnus B Quote
kspGubben Posted June 7, 2004 Report Posted June 7, 2004 Syftet med att sätta en AG90 i händerna på en MPJ och sen filma skiten kan som du säger endast bero på att förhärliga den tjänsten. En ung kille på mönstring ser ju bara det " häftiga " med en målad soldat , springandes med en svart-skinande AG90 , smidig som en lärka i medvind och allt ser så coolt ut. Quote
Edvuld Posted June 8, 2004 Author Report Posted June 8, 2004 Illa illa.... Tur att man inte försökte ta sig in på det och blev besviken efteråt Quote
Edvuld Posted June 8, 2004 Author Report Posted June 8, 2004 Lite OT; vilken är den befattning med lägst krav som använder prickskyttegevär 90 eller AG90 frekvent (vapenmek undanräknat)? Quote
kspGubben Posted June 8, 2004 Report Posted June 8, 2004 Lite OT; vilken är den befattning med lägst krav som använder prickskyttegevär 90 eller AG90 frekvent (vapenmek undanräknat)? Ställ dig frågan: Vill jag vårda detta vapen kl 03,30 på morgonen i ösregn , på din O-Plats som har förvandlats till en lerhög och temperaturen ligger på + 2c??? Gå in på www.soldat.nu där finns det mer fakta , men tänk på att det mesta är skrivet med guldpenna. Quote
Mulle Posted June 8, 2004 Report Posted June 8, 2004 Ställ dig frågan: Vill jag vårda detta vapen kl 03,30 på morgonen i ösregn , på din O-Plats som har förvandlats till en lerhög och temperaturen ligger på + 2c??? Jag vill, om jag nu lyckas få en bra tjänst trots väldigt lindrig pollenallergi :P EDVULD: Den lättaste befattningen för AG-90 torde vara AMröj, vad jag vet finns den bara hos amröj, norrlandsjägare samt FJS. PSG-90 finns att få på rätt många befattningar, bl.a. spanare, men inte under alla vpl. kullar. Hur som helst, du bör inte välja befattning enbart för att få ett visst vapen. Om du inte skjuter bra under GSUn så får du förmodligen ändå inte bli prickskytt ;) Och då sitter du i klistret med en befattning du bara tog för vapnet :P Quote
Nestor Posted June 8, 2004 Report Posted June 8, 2004 Skulle jag ha varit spanare skulle jag nog föredragit ett lättare vapen. Quote
KaffeKalle Posted June 8, 2004 Report Posted June 8, 2004 vad jag vet finns den bara hos amröj, norrlandsjägare samt FJS Jag har sett den flera gånger på Amf1/KJ-komp, men exakt vad de nyttjar den till vet jag icke. Quote
Recommended Posts