Gugge Posted June 4, 2004 Report Posted June 4, 2004 Jag har fått en liten konstig uppgift i våran HVu/FBUu grupp, att vara till hands med skavsårsplåster, plåster, första förband och sådant som kan vara bra att ha om man gör illa sig, så att det är mig man går till om man har skadat sig och jag har matrialet i en liten väska. Tänkte att det kunde vara trevligt att läsa in sig på sånt här så att man kan det hyffsat iallafall, hur man rensar sår och vad man bör använda för plåster och tryckförband, hur man vårdar "skadade", visst händer det inte ofta när man inte övar med så många skarpa grejjor, men när någon har lyckas skära sig med morakniven vill man kunna täppa till såret. Någon som har något tips på bok eller hemsida där man kan lära in sig lite mer i detta område, så skulle jag bli grymt glad.
Bamse Posted June 6, 2004 Report Posted June 6, 2004 Finns faktiskt en hel del att läsa här på forumet, sök på akutsjukvård och på inlägg skrivna av mig eller GA KA (brukar innebära åtminstone lite sjukvård). Även om mycket i dessa trådar inte riktigt är vad du söker så är det lite info. Tips för helt outbildad personal är häftet "Livlinan" (ISBN 91-7886-129-2), vet inte om den fortfarande finns att få tag i ...... Annars finns ju UtbR Sjvman och Hemvärnsjukvårdare. Prata med dina befäl/instr! De ska se till att du får rätt utr och utb för dina uppgifter. Att läsa sig till är svårt, måste övas! Jag har fått en liten konstig uppgift i våran HVu/FBUu grupp Inte det minsta konstig....
Guest Star_of_Life Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 Leta på bibliotek också. Finns mycket kul.
BlackIce Posted June 28, 2004 Report Posted June 28, 2004 Får inte ni ut en sjv-väska m/stor (typ sjukvårdsväska 9)? Låter lite konstigt att ni själva ska behöva köpa det
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.