Jump to content

ÖB utalar sig...

simon

Recommended Posts

ÖB har intervjuats av HP:s reportrar på plats i Hagshult.

ÖB vill ha snabba besked

Önskar att personalen ska slippa grubbla länge över nedläggning

HAGSHULT. ÖB Håkan Syrén vill ha så snabba och klara besked som möjligt om vilka förband och skolor som ska läggas ner. – Jag har stor respekt för hur jobbig situationen är för personalen – men folk ska inte behöva grubbla länge, säger han.

Vi träffas på flygvapnets slutövning i småländska Hagshult där överbefälhavaren följer de värnpliktigas arbete med Jas 39 Gripen. Fast egentligen vill han inte ha så många flygplan som levereras. Kontrakten med industrin gäller 204 Jas-plan, men det verkliga behovet sägs i dagsläget ligga på 100 plan – och efter försvarsbeslutet räcker det troligen med 80 plan.

– Vi för samtal med industrin, men jag vill inte gå in på några detaljer. Det enda jag kan säga är att förhandlingarna med Tjeckien får betydelse, säger han.

Försvaret har gått ut med erbjudanden till Tjeckien och Ungern om att de ska få långtidshyra fabriksnya Jas-plan. ÖB har även deklarerat att han vill dra ner på leveranstakten för att få pengar över till annat, exempelvis försök med förarlösa flygplan. I dagsläget får flygvapnet 17 nya Jas-plan om året och har hittills tagit emot cirka 140 stycken.

Att få pengarna att räcka till är annars svårt för Håkan Syrén, framför allt om han inte vet hur mycket försvaret ska ha framöver.

– Jag har begärt att få ett tidigt besked om anslagsnivån, minst tre månader innan försvarsbeslutet ska tas i december, säger han.

– De signaler jag fått är att det nog kommer ett sådant besked redan i sommar. Och hittills har jag inte fått direktiv om att räkna på alternativet med minus sex miljarder.

Vad det än blir så leder det till neddragningar, men han hoppas i alla fall att turerna omkring ska bli färre.

– Tidigare har militärerna tagit fram sina förslag och politikerna sina. Sedan har dessa ändrats i omgångar innan det väl blivit riksdagsbeslut. Nu hoppas jag att man får fram ett förslag som håller hela vägen, säger han.

– Men säker kan man aldrig vara eftersom historien är full av exempel på hur enskilda riksdagsmän intrigerar för att rädda det lokala förbandet.

Bör man då väga in ifall det på vissa orter, som exempelvis Halmstad, finns en garnison där man tjänar på att flera förband finns samlade?

– Om man är kostnadseffektiv genom samarbete är det givetvis ett kriterium, men det finns förstås fler.

Ska man ta hänsyn till om det finns personal på orten som redan tvingats flytta flera gånger efter tidigare nedläggningar?

– Det vet jag faktiskt inte ifall arbetsgruppen gör. Men visst är det intressant att värna om humankapitalet.

Än så länge har han inte besökt Halmstad i sin roll som ÖB, men han räknar snart med att boka in en sådan resa.

– De tre första månaderna satt jag i princip inlåst på kammaren för att ta fram uppgifter till försvarsbeslutet, men nu ska jag ut i landet.

Under sin inledande tid som ÖB har han kommit med en rad utmanande förslag, exempelvis att officerare ska få tidsbegränsad anställning och att värnpliktiga efter muck ska bli beredskapsanställda.

– Alla gillar inte vad jag säger, men jag tror ändå att jag tjänar på att vara tydlig. Jag har fortfarande mycket motstånd att bryta ner, även i de egna leden där alla inte accepterar att kalla kriget är över.

När vi diskuterar att landets militärhögskolor, däribland MHS i Halmstad, inte ska ta in några nya kadetter i höst skakar han på huvudet.

– Det är det sämsta beslut jag fattat i hela mitt liv, men jag är slav under regelverket. Ska jag kunna säga upp folk på grund av arbetsbrist kan jag inte samtidigt nyanställa.

I ÖB:s närmaste program står nu ett besök hos Jämo Claes Borgström i början av nästa vecka. Då ska han bland annat diskutera problemen med trakasserier inom försvaret.

– Redan när jag tillträdde förklarade jag att det är en av de tre viktigaste saker jag vill ta tag i. Ska försvaret bli en attraktiv arbetsplats för kvinnor måste det tränga in i alla led att vi inte accepterar några trakasserier.

Då vi tar upp ett par fall som HP skrivit om i år säger han:

– Så fort jag hör talas om något trakasserifall stuntar jag i den gängse chefsgången, utan ringer direkt upp den närmaste chefen för att kolla vad som hänt. Och varje gång jag är ute och träffar personal betonar jag hur viktig den här frågan är.

---------------------------------------------------

Fakta: HÅKAN SYRÉN

Ålder: 52 år.

Grad: General sedan årsskiftet.

Befattning: Utnämnd till överbefälhavare från och med 2004 till och med 2009.

Bakgrund: Ursprungligen från marinen. Var fram till årsskiftet chef för militära underrättelse- och säkerhetstjänsten.

Fritidsinstressen: Jakt, segling och veteranbilar.

---------------------------------------------------

Kunde inte länka eftersom det inte fanns nån adress till artikeln...bara hallandsposten.se....jaja, nån kommentar?

Själv tycker jag att "nye" ÖB verkar vara en bra och handlingskraftig man som vill mycket och har en tydligen vision om hur "framtidens försvar" bör utformas...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...