Jump to content

Sveriges materiel

samband

Recommended Posts

Hej!

Jag behöver er kunskap. Ni är ju (troligen de flesta av er mtrl-möpar) och därför rådfrågar jag er om Sveriges uniformer, vapen och material. Känner ni till några bra seriösa sidor om detta förutom mil.se och denna utmärkta sida soldf så skriv de gärna. Känner ni även till några bra böcker man kan titta som gärna finns på Internet också så skriv de med. Jag har tillgång till Soldf och en bok om uniformsreglemente och kanske några andra militära böcker.

Men vet ni om några liknande sidor som denna som är inofficiell men är faktaspäckad, jag har också tillgång till Arméns materiel från 1997. Jag tar tacksamt emot alla tips och jag och min grupp vill göra ett bra arbete om Sveriges materiel. Arbetet är inom historia och religion och handlar om krig. Man lär ju inte hitta mycket fakta om det i NE. Det gäller framförallt 1900-talet och då troligen främst från Andra Världskriget och framåt.

Stort tack på förhand och Soldf är en mycket bra sida, och jag längtar till jag rycker in den 14 juni!

Med vänlig hälsning Fredrik Larsson

Sedan kan jag väcka en debatt också. Hur tycker ni att svenska försvarets materiel står sig mot utländskt? Själv tycker jag att det svenska är modernt och bra kvalité kanske med vissa undantag.

Sedan kan jag väcka en debatt också. Hur tycker ni att svenska försvarets materiel står sig mot utländskt? Själv tycker jag att det svenska är modernt och bra kvalité kanske med vissa undantag.

MIN åsikt är att vår svenska matriel står sig ganska slätt.

Fortfarande används "fältapa modell tidigt 1900 tal" visst den funkar men det finns mycket som funkar bättre.

Sedan finns ju Sprintern som man nog måste säga är en klassiker.

Större delen av armén saknar splitterskyddade fordon UH förband börjar tillföras det nu.... lite i senaste laget kan man tycka.

Hjälm 90... passar den hjälmen någon? visst snart kommer ny inredning men borde man inte tänkt på det från början.

Ett uniformsreglemente som först nu verkar ha insett att man inte kan ha jacka på sig överallt. (det går faktiskt att se "bra" ut även utan)

Allt vad heter samband är i det närmaste ett missfoster om man gämför det internationellt.

Stridssäck 2000? Ligger några år efter civila varianter.

Kan nog komma på ennu mer, men generellt så tycker jag att vi ligger nog inte i botten men vi är ganska långt från toppen.

Jag längtar till att få arbeta med Sveriges mtrl.

"Be careful what you wish for. You might just get it."

Sverige har förvisso en del "spjutspetsteknologi" och en del materiel som är modern och allt det där...men inte i tillräcklig omfattning! Mycket av den materiel du kommer komma i kontakt med i lumpen är säkerligen 50-100 år gammal (ex "tråd-fält-apan"). Och som dxl säger, det är först nu HKV har kommit på att inte alltid måste klä sig enligt gamla reglementen, att man kan anpassa sig utan att bli en sämre soldat.

Jo jag vet att en del materiel är väldigt gammal tyvärr. Jag ska vara med på hemvärnsövning på söndag och i söndags testade jag och min pappa (som är hemvärnschef) en fältradio som tidigare hette nåt i stil med fältradio m/37. Den var väldigt gammal men någorlunda bra ändå även im den hade sina dåliga sidor.

Men Sverige tycker jag ändå är ett land som är duktig på teknik och på att få fram nya vapensystem och liknande. Det är bara synd att allting tar sådan tid för Försvarsmakten att få ut grejer till regementena :) och frivilligorganisationer.

Kan det vara fälttelefon m/37 ("fältapan")?

Den står sig riktigt bra i jämförelse med t.ex den amerikanska T3-A (dom är också kompatibla, men det är inte så konstigt), även om den ser antik ut i jämförelse.

Det finns saker som jag hellre klagar på än den...

Guest järv

Sverige har ju haft en strategi för materielanskaffning som går ut på att prioritera materiel där modernitet verkligen gör en stor skillnad. Det är därför vi Har JAS 39 Gripen och Strv 122 men samtidigt använder tält 12, vita blixten osv. Fast man blev helt klart förundrad när man en gång fick ut en skidreparationssats tillverkad på 1940-talet.. Vad gäller fältjackor, stridsselar osv. så har likformighetsprincipen varit i det närmaste totalt rådande men det har man som bekant börjat frångå nu.

Edited by järv

Jo det är fältapan jag tänker. Arbetet har nu ändrat riktning något för vi besökte armémuseet i Hässleholm och därför har vi nu riktat in oss på svenska uniformer från 1900-talets början fram till idag. Så har ni tips om bra hemsidor eller böcker om svenska uniformer så skriv de.

Ja, jag kan hålla med om att Sverige har både modern materiel som leopard men gammal som fältapan. Men man kan ju inte vara bäst på allt. Men med tanke på att man lägger ner regemente borde man kunna skaffa bättre utrustning. Det blir färre som ska ha den och då blir det billigare eftersom man inte behöver köpa in så mycket. Därför borde svenska försvaret bli modernare och modernare.