Target#1 Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 I Gårdagens Metro (Göteborg) så hittade jag en reklam annons med HMK iförd 87 uniformen, paradskärp och EN (1) vit handske. Det störde mig en del. Gäller inte samma regler för konungen som för all annan försvarsmaktspersonal? Bärande av uniform tillåts endast i tjänsten och lämpliga tillställningar (begravning, bröllop, etc.) Och då skall den vara proper. Får konungen göra reklam för en golfklubb iförd sin uniform, är det lämpligt? Det kanske är min bakgrund som punkare som får mig att sätta mig på tvären och vara petimeter fjolla men vad tycker ni? Får vår statschef göra så?
pistone Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Nej absolut inte. Vi måste göra uppror. Genast. Nu. Gör plakat. ;)
Rokare Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Det var inte kungen... Konungen stod till och med inom ""... Kolla noga på bilden, tror ej att jag var så trött på spårvagnen så jag såg fel... Kungen gör inte reklam.... Inte organiserad... GMY
Panzerfaust Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Sen va det ju det där med bilder, Bilder säger mer än 1000 ord, eller hur är det? Jo visst, och 700 av dessa ord är påståenden. En fin militär tillställning av någon typ, vid ett hus vid en golfbana. Finns det då någon regel som säger att man inte får slå ett golflsag? får man spela Kubb? får man spela fia med knuff? schack? Har mycket svårt att tro att personen ifråga åkte dit bara för att spela golf med den uniformen. Är golfen tillhörande tillställningen, så är det väl en helt annan sak? Brölopp med festen vid ett fint hus nära golfbana, och vissa herrar kände för att slå några slag, är det något att bli upprörd över? Nä... tycker det finns för mcyket fritid ibland... Vi öpprörs över att jornalisterna skriver om små saker så fort polisen/militären gör nåt som kan likna ett flesteg. Men så fort någon person gör en sån löjlig grej som att ha bruna handskar eller står med en golfklubba på en bild (utan att vi vet bakgrunden) så blir det ramaskri. Så gnäll så det finns inte. Är ärligt talat jä*ligt trött på sånahär skit trådar.
Torak Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Ar det over huvud taget mojligt for nagonting kungen gor att vara reglementsvidrigt? Man far ju gora avsteg fran t ex UniR pa order av sin chef, sa ska han fraga Sylvia om tillstand att skippa ena handsken?
Fbj972 Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Bah, det skall ständigt gnällas på kungen - vad det än må vara. Börjar uppriktigt sagt bli förbannat trött på det.
Smocken Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Här är bilden, tagen från Metros pdf tidning:
IIHF Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Som Rokare sa, det var/är inte kungen/konungen. Ett osedvanligt dåligt fotomontage. 1. Uniform modell 60 används inte längre. 2. Kungen bär ALDRIG Arméns Skyttemärke (mycket låg utmärkelse) han bär bara ordnar eller Kungliga minnesmedaljer. 3. Uniformen är spegelvänd, märkena sitter på fel sida. 4. Generalsbeteckningen på axeln är ett bildmontage, är nog taget från en Brigadgeneral eller Generalmajor. 5. Eklöv saknas på kragen, där är idag infanterigevär eller kavallerisablar. (har inte kollat så noga) Att ta av sig handsken vid fotografering är inget allvarligare avsteg från UniRFM och bör sådeles inte inte förtjäna en hel tråd på detta forum. Om du bevistat några officersbaler så noterar du snabbt att handskarna snabbt åker av då man skall vara social, det är mer praktiskt utan dem då man befinner sig i ett slutet sällskap och skall hantera matbestick och glas. Nu skall den personen som de har fotat visa upp en golfboll, den kommer inte att synas så bra då den hålls i en vit handske. Bild för de som EJ sett annonsen. DP
Smocken Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Bild för de som EJ sett annonsen. Puck tvåa
Wehrwolf Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 Grattis på födelsedagen HMK! Om det redan finns en tråd om detta, hjälp mig snälla flyttgubbe!
Fbj972 Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 He he.. Kollade inte ens på bilden från början, men måste erkänna att de gjorde ett gott försök.
106 Posted April 30, 2004 Report Posted April 30, 2004 http://www.af.lu.se/~delshamm/bilder/CG.jpeg Vad är det för orden han bär och varför inte en svensk statsorden? Jag tänker på den med det röda bandet, runt halsen är det Svärdorden.
Wehrwolf Posted May 1, 2004 Report Posted May 1, 2004 Vet inte men jag vill också ha lite glitter runt halsen.
Malaj Posted May 1, 2004 Report Posted May 1, 2004 Vad är det för orden han bär och varför inte en svensk statsorden? Jag tänker på den med det röda bandet, runt halsen är det Svärdorden. Bilden är förmodligen tagen vid något statsbesök. Då har HMK bandet till den utländska högsta utmärkelsen (och gästen Serafimerorden om han/hon har den). Dessutom har han sin "officiella" uniform, dvs flottans. Det är gamla modellen på gradbeteckningarna och blått mösskapell. Bilden tagen före 30 april alltså. Jag känner inte igen den orden han bär (JONAR!!!), men det är inte danska Elefanterorden. Det bandet bärs över vä axel.
madog Posted May 3, 2004 Report Posted May 3, 2004 Här är bilden, tagen från Metros pdf tidning: För att återknyta till tråden. Är det inte möjligtvis en golfhandske?
Torak Posted May 3, 2004 Report Posted May 3, 2004 Det kan det ju vara, men da ar gubben antingen vansterhant eller sa ar bilden flippad.... Sitter inte utmarkelserna pa fel sida?
Dobberman Posted May 3, 2004 Report Posted May 3, 2004 Det kan det ju vara, men da ar gubben antingen vansterhant eller sa ar bilden flippad.... Sitter inte utmarkelserna pa fel sida? Snälla Torak..läs......Läs innan du skriver.....
"Insats Hv" nisse Posted May 3, 2004 Report Posted May 3, 2004 Usch.. Ibland skäms man för att man är från Falkenberg...
Torak Posted May 3, 2004 Report Posted May 3, 2004 Det kan det ju vara, men da ar gubben antingen vansterhant eller sa ar bilden flippad.... Sitter inte utmarkelserna pa fel sida? Snälla Torak..läs......Läs innan du skriver..... Jomen det ar ju det som ar meningen - annu en indikation att bilden ar vand. Och jag vet att det redan sagts, men jag har valdigt svart att halla koll pa nagonting for tillfallet.
106 Posted May 4, 2004 Report Posted May 4, 2004 Vad är det för orden han bär och varför inte en svensk statsorden? Jag tänker på den med det röda bandet, runt halsen är det Svärdorden. Bilden är förmodligen tagen vid något statsbesök. Då har HMK bandet till den utländska högsta utmärkelsen (och gästen Serafimerorden om han/hon har den). ... Jag känner inte igen den orden han bär (JONAR!!!), men det är inte danska Elefanterorden. Det bandet bärs över vä axel. Vid närmare eftertanke borde det vara franska hederslegionen (Légion d'Honneur).
Recommended Posts
Archived
This topic is now archived and is closed to further replies.