Jump to content

Helikopter i 800 knutar??


Guest

Recommended Posts

Pratade med en kompis som låg inne på F4 runt 95-97 någon gång.

Han berättade om en flygmaskin med rotor som ska ha använts till FRÄD och som ambulans "HKP".

 

Grejen är den att maskinen ifråga hade en hastighet av c:a 800 km/h när de målföljde den... Vilket en normal helikopter inte har :what:

 

Han vill minnas att maskinen hade ett jet-utblås i bak, fensestron-rotor (stavning??) samt att den var knallröd/orange.

Han var lite osäker på hastigheten med runt 800 trodde han.

 

 

Jag kände mig som ett stort frågetecken när han berättade det för mig :)

Vad kan det ha varit för maskin ??? Är det någon som har en aning ???

Link to comment
Share on other sites

Då jag bor här uppe ser man den rätt ofta flyga räddningsuppdrag till fjällen, Åre misstänker jag. Färgen knallröd stämmer, hastigheten är jag osäker på, vet dock att den har innfällbara landningsställ och att den ska vara snabb. Kan ta reda på mer om du vill.

 

/Aron

Link to comment
Share on other sites

Då jag bor här uppe ser man den rätt ofta flyga räddningsuppdrag till fjällen, Åre misstänker jag. Färgen knallröd stämmer, hastigheten är jag osäker på, vet dock att den har innfällbara landningsställ och att den ska vara snabb. Kan ta reda på mer om du vill.

 

/Aron

Det vore trevligt om du kunde göra det :)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm låter nästan som en AS 365 N2 Dauphin den är en snabb rackare som ofta används som räddningshelikopter. Max hastighet 306 km/h (beror lite på konfiguration) vilket är snabbt för an helikopter. Vanliga hastigheter är mellan 230-270 km/h.

 

Mer info finns på http://www.eurocopter.com

Jo, visst. Det tänkte jag mig också att det kunde varit, men grejen var ju att den, enligt kompisen, gick i närmare 800 km/h och att den, åter igen enligt honom, hade ett jet-utblås ibak. Altså inget "avgas system"...

 

Jag kan inte förstå vad den kan ha varit för nå´t, eller så har han blandat ihop det hela...

 

//Yman, med panna i djupa veck :(

Link to comment
Share on other sites

Gissar att han blandat ihop något, jag har för mig rekordet för helikopeter ligger på 400 km/h. Även om det stigit sen sist jag kollade är jag tveksam till om de lyckats dubblera hastigheten.

Link to comment
Share on other sites

Gissar att han blandat ihop något, jag har för mig rekordet för helikopeter ligger på 400 km/h. Även om det stigit sen sist jag kollade är jag tveksam till om de lyckats dubblera hastigheten.

mmm, hastighets rekordet ligger på 400,87 km/h och innehas av Westland Lynx.

Att dubbla den hastigheten med en ordinär helikopter är troligtvis omöjligt...

 

Men tanken jag hade var att det kanske var någon form av hybrid ???

 

Men jag har alltså aldrig sett maskinen och inte heller hört talas om den förrens idag.

 

Nåja, jag får väl ta ett snack med polaren och förklara att han troligtvis är påväg att bli senil ;)

Link to comment
Share on other sites

Hmmm låter nästan som en AS 365 N2 Dauphin den är en snabb rackare som ofta används som räddningshelikopter. Max hastighet 306 km/h (beror lite på konfiguration) vilket är snabbt för an helikopter. Vanliga hastigheter är mellan 230-270 km/h.

 

Mer info finns på http://www.eurocopter.com

Nu är inte helikoptrar min starkaste sida, men AS 365 N2 Dauphin är väldigt lik den som flyger runt här. Ska slänga ett extra öga på den nästa gång jag ser den. Jag hör av mig.

 

/Aron

Link to comment
Share on other sites

Har för mig att de så kallade hybriderna kan komma upp i de hastigheter du nämnde.

 

Jänkarna ska väl ha några sådana eller e jag helt ute och cyklar?

 

Principen är att Rotorbladet bara håller den uppe i luften emedan jetdriften propulserar farkosten framåt.

 

Vad gör en Apache för hastighet?

Link to comment
Share on other sites

Man bor ju vid Storsjöns strand (nja, på en höjd någon km från den :angry:) så den ser man jämt. hkp_hangar.jpg

Flyger åt alla håll och på de flesta larm, då avstånden är stora, och det går lite fortare att flyga än att göra runt på skogsvägar uti H-E för att hämta e jägare ute på nåt jävla hygge.

  Sedan kostar det ändå så jävla mycket att ha den, så även om det inte skulle behövas så skickar de även med den, ifall det måste gå fort, när man ändå har den. Den är nog ute och flyger varje dag. Den flyger väldigt ofta några hundra meter öster om vårt hus, så det är väl nån viktig ort (fjäll) som ligger åt det hållet.

  Den låter inte som en vanlig helikopter, oftast inget "flapp, flapp, flapp" och ett dovt motorljud, utan bara ett skarpt vinande (det beror säkert på utblåsen och det faktum att den har akterfläkt och inte akterrotor). Huvudrotorn har ju fyra blad, och slimad konstruktion,vilket säker hjälper till. Ibland hör man dock det charmiga ljudet, som oftast avlöses av vinandet då den kommer närmre.

 

Det ÄR en tvåmotorig SA 365 Dauphin som sköts av Heliflyg (som ni ser).

hkp_sida.JPG

 

En länk http://195.22.71.164/helikopter/Helikopter_2.htmlhttp://www.heliflyg.se verkar ha gått ner.

 

  Den ser väldigt liten ut, men är faktiskt stor. uas.jpg De två vingarna på stjärten har en rejäl vinbredd, vilket inte syns. MYCKET bredare än vad man tror. Syns tydligt fram/bakifrån. snorok.jpg

 

Den är rätt rymlig utrustn2full.JPG

grejor_big.jpg

 

Kul att göra lite nytta. ;)

Link to comment
Share on other sites

Den är fin, men... såvidare stor kan jag inte påstå att den är.

 

Efter 9,5 månader i, på och kring HKP 10 så tyckte jag att det var lite väl dåligt med plats i den. Och Dauphin är ju ganska mycket mindre ???

 

Jag ska visa bilderna för kompisen och försöka övertala honom om att han troligen är påväg att bli dement :)

 

 

Snygga bilder förövrigt :D

Link to comment
Share on other sites

Den är fin, men... såvidare stor kan jag inte påstå att den är.

 

Efter 9,5 månader i, på och kring HKP 10 så tyckte jag att det var lite väl dåligt med plats i den. Och Dauphin är ju ganska mycket mindre ???

Jag påpekade att den var stor eftersom man lätt tror att den ät i samma klass som en Jet Ranger, vilket inte stämmer. Det är en stor helikopter, men ingen bjässe som Puman. Första gången jag såg den på marken och såg piloterna kliva i blev jag överaskat över hur stor den faktiskt var.

  Deras utseenden luras också så att tror att Puman är mycket större. utseenden och mått. Puman har små detaljer och fönster samt en klumpig form. Det är precis samma saker som gör att man tror att Herkan är större än vad den är (måste säga att jag blev besviken när jag såg den). Dauphen har motsatta saker: stora glasytor samt en smäcker form, och ser därför liten ut.

 

Kabinhöjden är nästan samma, 1.4 i Dauphen och 1,55 meter i Puman (kan det vara den låga höjden som gjorde att du tyckte det var trångt?

 

Måtten för Dauphen är 11,6 x 1,9 x 3,5 meter, och för Puman är de 16,3 x 2,0 x 4,6 meter. Nu luras de igen genom att Puman har längre landningsställ, rotor (höjdmässigt) och stjärt, mendan Dauphen igen är mer slimmad (rotorn sticker knappt ut). Puman är ingen jätte, bara stor.

  Räknar man bort ställen, rotorn och stjärten blir Dauphen 3 meter hög och 7 meter lång, medan Puman bara blir 2,8 metet hög och 7,8 meter lång!!! Kabinen är dock mycet större i Puman. Den är (bakom piloterna) 6,6 meter i Puman och 2,2 meter (!) i Dauphen. Dock så är Dauphen uppdelar i två utrymmen, själva kabinen 2,2 och det sepparata lastutrymmet 2 meter (vet inte om det är ihopbyggt eller inte i ambulanshelikoptern eller inte) och resten av kroppen är inte kabin.

 

Kroppen är även den större på Puman, då den fyller ut måtten mer med sin kantiga form, medan Dauphen är rundare och ger större mått i förhållande till volymen. Men den är stor.

 

Ser man den (Dauphen) på marken ser man hur den är. Kolla om du får titta på den. Samma sak med stridsvagnar ju! :)

 

Enligt Eurocopter ska den toppa 306 km/h med nya motorer på havsnivå, 286 om den bara snabbar sig, och rekomenderat är 261 (lite snabbare än en amulans). Läskigt är att puman ligger på samma hastigheter (på två km/h när)!!! Rekomenderat är tillochmed snabbare Fast den drar även som bäst 210 liter mer än dauphen per timme.

 

Info om Puman: http://www.eurocopter.com/contenu/FICHIERS PDF/TechData_332L1-2001.pdf://http://www.eurocopter.com/contenu/F..._332L1-2001.pdf://http://www.eurocopter.com/contenu/F..._332L1-2001.pdf://http://www.eurocopter.com/contenu/F..._332L1-2001.pdf://http://www.eurocopter.com/contenu/F..._332L1-2001.pdf

 

Dauphen: http://www.eurocopter.com/contenu/FICHIERS PDF/TechData_365N2_2001.pdf://http://www.eurocopter.com/contenu/F..._365N2_2001.pdf://http://www.eurocopter.com/contenu/F..._365N2_2001.pdf://http://www.eurocopter.com/contenu/F..._365N2_2001.pdf://http://www.eurocopter.com/contenu/F..._365N2_2001.pdf

 

Hoppa över all utrustning och gå fram till sida 13/15 för mer intressant info.

Link to comment
Share on other sites

Är för trött för att komma med ytterligare ett utlägg angående storleken på Dauphin, men jag anser inte att det är en stor helikopter :)

 

Jag kan sträcka mig till att 10:an är stor, men ingen bjässe.

Det är däremot denna nätta snurra :D

 

15.jpg

foto: Rickard Gillberg

Link to comment
Share on other sites

Är för trött för att komma med ytterligare ett utlägg angående storleken på Dauphin, men jag anser inte att det är en stor helikopter :)

Jaha!!! Det är så du menar! :) Nej, jag menade inte att den var stor för att vara helikopter, utan att den var stor i allmänhet, t.ex. i jämförelse med andra fordorn. Större än vad man tror, och ingen liten Jet Ranger, men självklat inte någon ovanligt stor helikopter. :)

 

Nu hoppa jag att vi klarat ut det. :)

 

Räkande fel på måtten (delade talen åt fel håll bara). Den är snäppet mindre än vad som står, alltså även mindre än Puman i höjd. :P

Link to comment
Share on other sites

Räkande fel på måtten (delade talen åt fel håll bara). Den är snäppet mindre än vad som står, alltså även mindre än Puman i höjd. :P

Jag tyckte inte att jag fick ihop det hela... Sedan så är Puman du räknat på (den från Eurocopters info-blad) något mindre än HKP 10.

Puman i papprena är en AS 332 L1 medan HKP 10 är en AS 332 M1, exakt hur stor skillnaden är har jag inte hittat några siffror på än... Men jag tror att M1:an är ett par decimeter längre :0

 

Visst håller jag med dig om att 365:an ser mindre ut på bild än vad den egentligen är :D

Link to comment
Share on other sites

Det är rent fysikaliskt omöjligt för helikoptrar att gå mycket fortare än 400 km/h. Detta pga att man stallar ut det bakåtgående bladet i högre farter.

Det är bara att snurra dem fortare då :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...