Jump to content

MP/säk -Befälsbrist?


Recommended Posts

Fick höra av en som gjort lumpen på Livgardet /Kungsängen (kommer inte ihåg) att det var en jäkla befälsbrist på MP/säk-utbildningen. Han sa att dem hade fåt mucka tidigare pga det. Han tyckte tom. att jag borde försöka få min befattning bytt till någe annat "om jag vile känna att jag gjort lumpen på riktigt."

 

Stämmer det här? Hur mycket kan det påverka utbildningen. Någon som ligger inne nu? eller just muckat som kan berätta hur det ligger till? Hur kan det ha ändrats till aug 05 då jag ska rycka in?

Jag som trodde att jag hade hittat en så bra befattning... :)

Link to comment
Share on other sites

Mja när jag låg inne så fanns tex inte 2.skvadron (MPJ), just pga befälsbrist.. så 2.skv låg i malpåse i ett år.

 

Annars brukar det vara så att befälen skiftar mellan 4.skvadron och Livskv.

Befäl som ligger på 4:e nu tex kan mycket väl vara på Livskv nästa år.

 

Men vad jag vet så ska det inte vara någon brist just nu i år, men det är ju klart, jag kan ju ha fel :)

Link to comment
Share on other sites

Bristen beror främst på MP-int som tagit stora resurser från Dragon-Bat.

Den tidiglagda mucken beror väl på att MP02 sätts in i Afghanistan och man behöver Instr. till missions utb. Läget kommer att bli bättre när befäl som kommit tillbaks från mission roterar in i Gu-bat igen.

Link to comment
Share on other sites

Precis som tidigare redan nämt så är det Int-MP komp som drar en massa befäl, året efter jag låg inne låg som sagt 2.skv nere för att det inte fanns tillräckligt med befäl och nu förra året var det nått anställningsstopp sökte nämligen BFA men det blev tyvärr inget av de då de inte fick anställa, jäkla synd faktiskt.

 

Men efter att MP-int åkt iväg blir ju flera befäl tillgängliga så då borde det inte vara nått problem.

hmmm man skulle kanske försöka sig på att få en BFA anställning :rocketl:

Link to comment
Share on other sites

shit fett risigt att bli tvugen att avbryta pga befälsbrist

 

kan nån dra några historier om mp- säk utbildningen jag har letat runt hela nätet och inte hittat nån bättre info än att man ska jaga fiendens elitförband

 

ps. jag ska också in 2005

Link to comment
Share on other sites

Kan lugna grabbarna med att säga att verksamheten inte kommer påverkas för inryckande GB soldater, som Hotel Alpha och 1MPJ säger så är det bara under en kortare tid (1-2 månader) som befälen kommer tas i anspråk.

2:a skv muckar nu den här veckan för att frigöra befäl och inneliggande KBS har fått lagt om lite i sin utbildning men inget dramatiskt.

 

//toMPa :)

Link to comment
Share on other sites

shit fett risigt att bli tvugen att avbryta pga befälsbrist

 

kan nån dra några historier om mp- säk utbildningen jag har letat runt hela nätet och inte hittat nån bättre info än att man ska jaga fiendens elitförband

 

ps. jag ska också in 2005

Har du fått besked om att du fått den tjänsten eller är det bara preliminärt? Själv väntar jag på beskedet på om jag fått tjänsten eller ej.

 

 

Kan lugna grabbarna med att säga att verksamheten inte kommer påverkas för inryckande GB soldater, som Hotel Alpha och 1MPJ säger så är det bara under en kortare tid (1-2 månader) som befälen kommer tas i anspråk.

2:a skv muckar nu den här veckan för att frigöra befäl och inneliggande KBS har fått lagt om lite i sin utbildning men inget dramatiskt.

 

//toMPa

 

okay vad skönt, hoppas man får tjänsten nu dock :)

Link to comment
Share on other sites

Rogge här är några sidor med mera info:

 

http://w1.313.telia.com/~u31306903/ <> Http://go.to/mpj

http://johan.larsson.net/mp/

http://hem.passagen.se/jacobw/mp/mpartikel.html

 

 

Själv så har jag bara MP/säk som preliminärt en så länge. Får veta v21, det ska bli minst sagt spännande! Hoppas verkligen att jag får befattningen som MP/säk.

 

 

Om någon har någe att tillägga "on topic" så gör gärna det :)

Link to comment
Share on other sites

Är den någon som har några frågor specifikt utöver det som står att läsa så är det bara att slänga iväg ett PM så så ska jag försöka svara på det jag kan och får svara på.

 

//1MPJ

Link to comment
Share on other sites

Har du fått besked om att du fått den tjänsten eller är det bara preliminärt? Själv väntar jag på beskedet på om jag fått tjänsten eller ej.

Jag har redan fått besked om att jag får tjänsten!

 

var ni tvugna att göra jägartestet?? det är massa snack om att vissa gör och vissa inte gör det!

Link to comment
Share on other sites

Jag har redan fått besked om att jag får tjänsten!

 

var ni tvugna att göra jägartestet?? det är massa snack om att vissa gör och vissa inte gör det!

nej jag behövde inte göra något jägartest. Behövde ni?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...