Jump to content

Lämplig placering?

Recommended Posts

Snart är det dags för mönstring och jag funderar fortfarande vad som skulle passa mig. Är ingen direkt konditionsmässigt stjärna, men jag kan utföra krävande övningar under kort tid, tex lyfta och är väldigt stark i benen. Jag skulle gärna villa göra lumpen, spelar ingen roll om jag rycker in som bevakningssoldat eller liknande, bara det inte är överjobbigt, men det får gärna vara överslappt.

Någon som har en idé vad som skulle passa mig?

Snart är det dags för mönstring och jag funderar fortfarande vad som skulle passa mig.  Är ingen direkt konditionsmässigt stjärna, men jag kan utföra krävande övningar under kort tid, tex lyfta och är väldigt stark i benen. Jag skulle gärna villa göra lumpen, spelar ingen roll om jag rycker in som bevakningssoldat eller liknande, bara det inte är överjobbigt, men det får gärna vara överslappt.

Någon som har en idé vad som skulle passa mig?

Bevakning låter som ett bra alternativ för dig.

Lätt att få extra knäck efter värnplikten som väktare också.

Mycket skjuta, lite marcher. Stridsmässigt är det ju bra, mycket olika moment med skjutningen också. Stor vikt läggs vid att få dig till en bra skytt.

Och du slipper ha en överdrivet tung tjänst. Dock är GSUn jobbig, men det är den jämt.

Edited by Panzerfaust

Låter mycket mycket bra. Jag skjuter även på fritiden (målskytte), och är relativt bra, speciellt på stående.  sen är jag ganska grov också, man kanske ska bli väktare  :D

Ska du bli väktare så är bevakningssoldat eller GB det enda valet, du är rent ut sagt dum om du inte väljer den tjänsten då :D

@Lord

Vad syftar du på för tjänst då? Mig veterligen finns ingen tjänst som heter "malaj".

Du kanske har en speciell super hemlig befattningslista?

Ska du bli väktare så är bevakningssoldat eller GB det enda valet, du är rent ut sagt dum om du inte väljer den tjänsten då :D

Ursäkta?

Det är väl ändå ingenting som säger att man bör göra GU som bevakningssoldat om man vill bli väktare, då vore väl ändå MP lämpligare? Av de väktare jag känner eller har talat med vet jag ingen som varit bevakningssoldat, däremot MP, Nsky/Flygbassäk, jägare mm eller i flera fall ingen GU överhuvudtaget.

Ja, Lord, varför kasta ur sig "malaj" i ett uppenbart nedvärderande sätt?

Känner du inte att det här forumet i allmänhet och den här sektionen i synnerlighet skall vara till för indvider som har frågor och/eller funderingar om försvaret och värnplikten? Eller du kanske anser att det bara ska vara "tuffa, hårda" killar och tjänster som ska dryftas?

Ursäkta mitt OT men att inte ställa upp och hjälpa och vara schysst mot andra forumiter får mig så trött.

Ska du bli väktare så är bevakningssoldat eller GB det enda valet, du är rent ut sagt dum om du inte väljer den tjänsten då :)

Ursäkta?

Det är väl ändå ingenting som säger att man bör göra GU som bevakningssoldat om man vill bli väktare, då vore väl ändå MP lämpligare? Av de väktare jag känner eller har talat med vet jag ingen som varit bevakningssoldat, däremot MP, Nsky/Flygbassäk, jägare mm eller i flera fall ingen GU överhuvudtaget.

Läs tråden en gång till.

Sen kanske du förstår varför jag skrev som jag skrev. Men för att du skall slippa detta så förklarar jag, Snällt va?

Han vill göra Gu, men han vill ha en så litet krävande (fysiskt) tjänst som möjligt, därav går Alla dina uber alternativ bort. Kvar finns depå tjänster, Kock osv. Vad är då lämpligast om man har som mål att bli väktare? Bevakningssoldat/gb kanske?

Förövrigt så får man civil väktar utbildning under sin GU som bevakningssoldat, därav stor chans till jobb efter värnplikten. Sen får du det att låta som att man får enligt mig förtur om man är bevakningssoldat. Så är inte fallet och det har jag alldrig påstått, men är man intresserad av bevaknings tjänst och vill bli väktare så väljer man självklart den typen av tjänst. Om jag vill bli Sjukskjöterksa så söker jag självklart en sån utbilding när jag skall mönstra, så resonerar jag iaf.

Om man är inställd på att ha en lugn men givande tjänst och har ett mål att bli väktare, varför då välja en tjänst som är helt tvärt om lugn och sedan få göra Väktar gu1 vid efterhand. Förövrigt så är det X-antal från min pluton som vart väktare, Bevakningsbolaget satsar pengar på att utbilda folk, Och söker man tjänsten senast 5 år efter GU så hart man färsk utbilding och därav billigare för bevakningsbolaget. Märk också att vissa bevakningsbolag (mindre privata) inte ens anställer folk som inte redan har väktar GU. Hur skall du då bära dig åt om du är ny muckad kustjägare?

Edited by Panzerfaust

@Gugge

Kraven är inte speciellt höga, sen är det ju ofta så (tyvvär) att bevaknings plutonerna är en slakstratt där folk som inte får bli annat hamnar. Inställningen till bevakningssoldater är ju inte speciellt bra. Så några större svårigheter bör det inte vara. Jag fick en uppfattning att synen på "oss" va bättre förr, när jag gjorde GU än vad den är idag.

Gör bara ditt bästa på proven/testerna och sånt. Sen är det bara att hoppas, om det är bevakning du vill hålla på med förståss. Man kan ju ändra sig?

Sen tycker hjag att du skall kolla runt lite på mil.se och olika regemnetn vad dom har att erbjuda bevakningssoldater då utbildningarna och bevakning/insats upplägget kan variera stort mellan olika regementen, vissa har det väldigt bra medan andra har det väldigt sunkit.

Förövrigt så får man civil väktar utbildning under sin GU som bevakningssoldat, därav stor chans till jobb efter värnplikten. Sen får du det att låta som att man får enligt mig förtur om man är bevakningssoldat. Så är inte fallet och det har jag alldrig påstått, men är man intresserad av bevaknings tjänst och vill bli väktare så väljer man självklart den typen av tjänst.

Jag har inte satt mig in i vad bevakningssoldaterna gör på varje förband, men vad jag förstår varierar det från förband till förband vilken utbildning de får.

Ja, jag hängde upp mig på följande mening:

Ska du bli väktare så är bevakningssoldat eller GB det enda valet, du är rent ut sagt dum om du inte väljer den tjänsten då
.

Som jag läste det då fick du det att verka som att den enda möjligheten att bli väktare var om man gjort GU som bevakningssoldat, men jag ser nu att man också kan tolka det som att det är den enda tjänsten där man får väktarutbildning.

Förövrigt så får man civil väktar utbildning under sin GU som bevakningssoldat, därav stor chans till jobb efter värnplikten. Sen får du det att låta som att man får enligt mig förtur om man är bevakningssoldat. Så är inte fallet och det har jag alldrig påstått, men är man intresserad av bevaknings tjänst och vill bli väktare så väljer man självklart den typen av tjänst.

Jag har inte satt mig in i vad bevakningssoldaterna gör på varje förband, men vad jag förstår varierar det från förband till förband vilken utbildning de får.

Ja, jag hängde upp mig på följande mening:

Ska du bli väktare så är bevakningssoldat eller GB det enda valet, du är rent ut sagt dum om du inte väljer den tjänsten då
.

Som jag läste det då fick du det att verka som att den enda möjligheten att bli väktare var om man gjort GU som bevakningssoldat, men jag ser nu att man också kan tolka det som att det är den enda tjänsten där man får väktarutbildning.

Ah, okej. Då uttryckte jag mig luddigt! Det va mer menat lite skämtsamt... Samt att jag syftade till valmöjligheterna han anser sig ha. Menade så ja, att det är den man får väktarutbildning på. Och att den då bör vara det bästa valet för honom. Med hänsyn till hans önskemål.

Edited by Panzerfaust

• 4 weeks later...

En sak du kan kolla up är ju vilka som erbjuder civil väktar utb. Tror inte alla gör det tyvvär. Är dock inte säker, men jag vet att vissa gör det. Tror dom flesta gör det. I vilket fall är det ju en merit att vara bevakningssoldat, men ännu bättre med fler utb i bagaget.