Jump to content
20% RABATT PÅ ALLT - SHOP.SOLDF.COM

Recommended Posts

Guest Sprängaren85
Posted

Jag rycker in som fältarbetsGB på Ingbat uppe i boden 14/6 -04 och frågar de som vet hur länge och när man har ledigt under sommaren.

Frågan gäller bara fältarb i boden.

thnx

Posted (edited)
Jag rycker in som fältarbetsGB på Ingbat uppe i boden 14/6 -04 och frågar de som vet hur länge och när man har ledigt under sommaren.

Frågan gäller bara fältarb i boden.

thnx

Jag tar mig friheten att svara. Även fast jag inte låg i boden.

Jag har mycket svårt att tro att du är ledig mer än några få helger. Du rycker in i Juni, eller? Då har du GSU in på augusti. Vilket innebär mycket kvällstjänst och en del helger också osv. Jag har då alldrig någonsin hört att man får ledigt mer än några få helger när man har GSU. Du kommer med stor sannolikhet få samma svar även av boden folk. Dock kan det vara så om man har evetuellt baskerprov eller soldatprov som avsluting på GSUn att man är ledig upp till en vecka när man är klar med GSUn. Så hadde vi iaf.

Är det något speciellt du tänkte på i sommar så kan du ju söka permissionm i annat fall.

//J

Förövrigt så kan ingen svara exakt hur du blir ledig, det varierar. Vi fick ledigt efter GSU medan kullen innan inte fick det. Skälen va att utb förändrades och vart mer krävande med lite cykling och paddling som avslutning på GSUn.

Edited by Panzerfaust
Posted (edited)

Vet bara vad min inskrivningsförättare berättade när han ville få in mig som amröj soldat i boden:

-Du kommer att rycka in i början på juni och vara där i ungeför två veckor. Sedan så får du ledigt i två veckor i anslutning till midsommar.

Låter lite konstigt att ha två veckors ledighet mitt i GSU men pliktverket kan ju inte ha fel! .../íroni

Edited by Tjalle
Posted (edited)
Vet bara vad min inskrivningsförättare berättade när han ville få in mig som amröj soldat i boden:

-Du kommer att rycka in i början på juni och vara där i ungeför två veckor. Sedan så får du lov i två veckor i anslutning till midsommar.

Låter lite konstigt att ha två veckors lov mitt i GSU men pliktverket kan ju inte ha fel! .../íroni

Ja, låter jäkligt konstigt... Vi ryckte in 6 juni och inte hadde vi någon ledighet. Dock hadde KB skolan ledigt för dom hadde ryckt in i Januari, Men GB och annat folk som ryckte in i Juni va inte lediga.

Våra befäl va noga med att man skulle få bra samanhållning, därför inget ledigt under dom 2,5 första veckorna. Inte ens kvälls permis. Dock så tror jag att om pliktverket säger så, då är det så. Dock tycker jag att det är idioti med tanke på att man ändå har så korta utb... ok med enhalv-en vecka. Men två??? Men det hör inte hit igenligen.

-slut-

Edited by Panzerfaust
Posted

Detta gäller inte Boden, men ändå:

När jag ryckte in i juni hade vi GSU till början av augusti, varefter följde en veckas ledighet innan befattningsutbildningen började. Min bild är att andra har haft något liknande.

Bara mina 50 öre.

Posted

Man kan av alla ovanstående svar lista ut att det är olika mellan förband och från år till år. Mitt tips är att du helt enkelt ringer till Boden och frågar någon väl vald person där. Din blivande kompani- eller plutonchef borde ha koll på vad som gäller. Ring växeln och fråga dig fram.

/Hmmm

Posted

I Boden har alla förband två veckor ledigt på sommaren. Det är lite olika veckor för de olika förbanden men ledigheten är framförallt i anslutning till industrisemestern. Typvärde vecka 28 till 31 nånting...

Källa: Egen erfarenhet från åren 1997, 1998, 2000, 2002, 2003 och 2004.

Posted

Kan svara för 2001, då hade vi sommarlov i 2veckor, dock låg man ju självklart i beredskap under den ena veckan...

Posted
Kan svara för 2001, då hade vi sommarlov i 2veckor, dock låg man ju självklart i beredskap under den ena veckan...

Hade ni beredskap under GSU?

För tråden gällde väl ledighet under GSU :)

Posted
Källa: Egen erfarenhet från åren 1997, 1998, 2000, 2002, 2003 och 2004.

Vad pysslade du med 1999 då? SSG? ;)

Sommaren direkt efter muck var jag inte så sugen på det militära så jag jobbade på bondgård som dräng. Traktor och kossor hela dagarna. :)

För tråden gällde väl ledighet under GSU  :)

I hans profil står det att han var KB, så han ryckte in i januari och hade således avslutat GSUn långt tidigare.

Posted

För tråden gällde väl ledighet under GSU :lol:

Svaret var delvis kompletterande till Danno´s svar. så att man såg att i19 även var lediga 2001 ;)

annars var detta inte på GSU´n dock vill jag minnas att ALLA var borta dessa veckor då det inte var spec. mycket liv på regementet överhuvudtaget

Posted
Även KompaniBefäl kan ju rycka in framåt sen vår/tidig sommar.

Jo, men inte i Boden (förutom på helikopter då kanske som alltid har gjort lite som dom vill). Men det är ju sant att inte alla vet vilka inryckningstider som gäller i Boden. Så därför folkupplyser jag!

KB - januari (i år den 19:e, på min tid den 7:e men dom muckar senare också)

PB - mars/april (tror inte det finns några alls längre, nån som kan bekräfta?)

GB/E - juni

F/G - augusti

Bevakningssoldaterna (insats) rycker in lite hipp som happ, men de har ju inte heller några KB så för diskussionens skull är det inte så viktigt.