Jump to content

Bevakningspatrull

Guest M.L

Recommended Posts

vad gör en bavakningspatrull, hur är den uppbygd, enligt boken Sold F är det väldigt begränsat, då det endast står ett par rader om detta.

är det någon som vet mer omfattande vad en bevakningspatrull har för uppgifter och hur den löser dessa. är det någon som har något tips på hur man kan genomföra en övning som ger något för deltagarna utan vapen och ammunition.

Vore tacksam föe forumets samlade kompetens och alla ideer.

:baskerPa:

är det någon som har något tips på hur man kan genomföra en övning som ger något för deltagarna utan vapen och ammunition.

:)

Hmm, i min mening bör man inte hålla denna utbildningen eftersom man inte har den ringaste aning hur den är eller hur den fungerar. Att söka information och småtips här på soldf för att öka sin ttidigare kunskap är ju ok men att från grunden inte veta ett jota så ser jag det direkt olämpligt att du skall bedriva denna utbildningen för ungdomar. Risken är att dom får en helt fel intryck och felsynsätt vid senare utb. Dessutom utom vapen? Prova nåt väktarforum isåfall.

vad gör en bavakningspatrull, hur är den uppbygd, enligt boken Sold F är det väldigt begränsat, då det endast står ett par rader om detta.

är det någon som vet mer omfattande vad en bevakningspatrull har för uppgifter och hur den löser dessa. är det någon som har något tips på hur man kan genomföra en övning som ger något för deltagarna utan vapen och ammunition.

Nu är jag inte riktigt med, vad skall du ha den infon till och vad har du själv för bakgrund?

är det någon som har något tips på hur man kan genomföra en övning som ger något för deltagarna utan vapen och ammunition.

:bash:

Hmm, i min mening bör man inte hålla denna utbildningen eftersom man inte har den ringaste aning hur den är eller hur den fungerar. Att söka information och småtips här på soldf för att öka sin ttidigare kunskap är ju ok men att från grunden inte veta ett jota så ser jag det direkt olämpligt att du skall bedriva denna utbildningen för ungdomar. Risken är att dom får en helt fel intryck och felsynsätt vid senare utb. Dessutom utom vapen? Prova nåt väktarforum isåfall.

Vilka fördomar man kan ha. Allt handlar väl inte om att panga, jag tycker man kan göra vettiga saker både med och utan vapen för både vuxna och ungdomar, utan att behöva vara väktare. Mycket trångsynt tycker jag.

Jag hade uppfattningen att vi här på forumet försöker hjälpa och stötta varandra med ideer. M.L har ju skrivet att hon är ute efter tips, vilket för mig innebär att hon har en grund och vill bredda sig med enorma kunskapen som finns här på forumet.

Jag ger dig några tips.

- Undvik teori, läg verksamheten i helt i praktisk utformning. Lägg upp en slinga låte krigarna gå denna antingen i stridspar eller i mindre patrull, min uppfattning är att bevaknigs patruller är ett eller två stridspar. Har du möjlighet till hund kan du använda denna eller informera dess betydande nyttighet. Tänk på att patrullslingan ska ligga på ett avstånd som gör att patrullen inte på verkas av det den bevakar och på ett sådant avstånd som göra att patrullen hinner förvarna vid ett eventuellt intrång.

- Uppträdandet är viktigt, använd huvudrubrikerna i SoldF under posttjänsten, använd också minesreglen SOLO - Stanna Observera Lyssna Ofta.

- Är det för ungdomar kan du också lägga in ljud och ljus förevisning för att både visa på deras eget uppträde och saker de ska vara uppmärksama på. uppskattas alltid.

Några små ideer att jobba vidare på.

Det finns säkert fler här som kan ge fler ideer, än negativa inlägg som Smocken, bry dig inte om sådana personer, finns redan tillräckligt mycket negativa vindar som blåser inom vårt försvar. Det gäller att hjälpa och stötta till den verksamhet som finns kvar, för snart finns det kanske inget.

:wub:

Enligt SoldF:

"En bevakningspatrull bevakar under patrullering ett område eller ett objekt."

Läs mer om olika patruller i SoldF... Bevakningspatrullen kan vara organiserad på olika sätt (antal sold, hund etc.) men grundläggande är använda SOLO, rapportera och inte synas. Som 'Militant HV-are' skrev så går det också att använda det som står om posttjänst i SoldF.

Alla (nästan) övningar går att köra utan vapen och ammunition, bara simulera att du håller ett vapen och skrik 'PANG!'.

Sedan undrar även jag vad du ska använda den här kunskapen till och vad ditt mål och syfte är? I din profil står det endast att du gör/gjort lumpen inom Armén, inget årtal/befattning och ej heller något under övrig militär verksamhet vilket ger följande:

- Gör du din värnplikt nu kan du alltid prata med närmaste befäl.

- Tillhör du FBU vänder du dig till din förenings instruktörer eller MD-grp så kan de säkert hjälpa dig.

- Tillhör du HV så pratar du med din plut-/kompch.

I din fråga verkar det som om du själv ska leda en övning och då krävs det (anser jag) att du har någon form av egen erfarenhet/utbildning. Håller med 'Smocken' om att om du själv inte har någon som helst utbildning i ämnet ska du inte heller utbilda andra i det.

Föresten, Välkommen till forumet! :lol:

Mvh,

Foxtrotcharliegrg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...