Jump to content

Recommended Posts

Posted
Om ni nu är så oroliga för att hamna i PBV så tror jag inte att man behöver oroa sig om man har bra fysik, om man springer milen under 40min och kan göra minst 15 chins så tror jag att man har en rätt så stor chans att få en "stridande" befattnig. På infodagen så pratade jag med endel och dom skulle tycka att det var roligare att bli pansarbesättnig än stridande befattning. Så folket finns.

Så ni ska nog inte oroa er grabbar :D

Vagnsbestättning är väl i högsta grad e nstridande befattning. Sen tror inte jag dom kommer säga att om ni gör si o så många chins och springer si och så fort så blir ni Skytte GB utan dom kommer nog kolla på saker som körkort, lämplighet i befattning osv.

• Replies 570
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Om ni nu är så oroliga för att hamna i PBV så tror jag inte att man behöver oroa sig om man har bra fysik, om man springer milen under 40min och kan göra minst 15 chins så tror jag att man har en rätt så stor chans att få en "stridande" befattnig. På infodagen så pratade jag med endel och dom skulle tycka att det var roligare att bli pansarbesättnig än stridande befattning. Så folket finns.

Så ni ska nog inte oroa er grabbar 8-/

Vagnsbestättning är väl i högsta grad e nstridande befattning. Sen tror inte jag dom kommer säga att om ni gör si o så många chins och springer si och så fort så blir ni Skytte GB utan dom kommer nog kolla på saker som körkort, lämplighet i befattning osv.

Alltså är det bara jag som har fått för mig nått dumt men har inte de flesta 19-20 åriga killar körkort? :D

Posted
Alltså är det bara jag som har fått för mig nått dumt men har inte de flesta 19-20 åriga killar körkort? :clap:

Jo jag tycker nog det med. Jag har i alla fall haft det i ca 2 år när vi rycker in. Alla av mina kompisar har det med. Men sen kanske det är skillnad mellan städer. I Stockholm har man kanske inte lika stor press att skaffa körkort med tanke på att man kan ta sig fram bra i alla fall. Värre i kristinehamn där vi bara har bussar, som inte täcker ett så stort område, och slutar gå kl 18:30 på vardagar och kl 15:00 på helger. :blink:

Posted
Alltså är det bara jag som har fått för mig nått dumt men har inte de flesta 19-20 åriga killar körkort? :blink:

De flesta på Livgardet kommer från Stockholm, i Stockholm finns tunnelbana... Nej de flesta här har absolut inte körkort. :clap:

Posted

Alltså är det bara jag som har fått för mig nått dumt men har inte de flesta 19-20 åriga killar körkort? :blink:

De flesta på Livgardet kommer från Stockholm, i Stockholm finns tunnelbana... Nej de flesta här har absolut inte körkort. :clap:

För att inte glömma rulltrappor.

Posted (edited)

Sen tror jag att det blir för dyrt för mångai Stockholm att ta körkort. Jag betalade ca 4 000 för mitt körkort, totalt...

Men sen vet jag en del som tog typ 20 lektioner och slutade med att få betala runt 16 000... :blink:

Jag tog 1 körlektion aldeles innan jag körde upp bara för att se hur bilen betedde sig, typ dragläge etc. Gick skitbra! :clap:

Edit: Stavfel

Edited by |MP-SÄK-gb|Nicklasson
Posted
Alltså är det bara jag som har fått för mig nått dumt men har inte de flesta 19-20 åriga killar körkort? :wacko:

Enligt SCB (2005 år siffror):

Bilägare, körkortsinnehavare och invånare fördelat på ägarkategori och åldersklass

Länk

...............Kvinnor.................................................Män

...............invånare.....bilägare.....körkort.............invånare.....biläga

e.....körkort

(19-25)...365 868.....28 423.......216 925...........382 652......58 028.......258 807

Posted (edited)
Har en förfrågan. Vilken befattning rycker ni in som i januari?

Själv rycker jag in som GB.

edit:

Sorry, läste inte frågan ordentligt innan jag svarade.

Edited by johanp
Posted
Har en förfrågan. Vilken befattning rycker ni in som i januari?

Själv rycker jag in som GB.

Alla rycker in som "blanka" du kan komma på staben och servera kaffe lika mycket som du kan bossa över ett gäng stridspittar, så alla e vi värda lika mycket i denna lilla värld ;)

Posted (edited)

Ok, nej anledningen till att jag frågade var att så fort man har pratat med någon på internet har de ryckt in som gb. Sen om de ljuger bakdelen av sig är en annan 5:a.

Men så kom infodagen, och hör och häpna. Det fanns folk som verkligen inte var gb-uttagna! :D Visste inte om de var ett utdöende släkte.

Jag hade fått för mig, och har fortfarande för mig att de kallar in fler än nödvändigt som gb, för att sedan kunna placera dem på olika tjänster samt, som det var förut, ge dem en längre tjänstgöringsperiod så att de lättare skulle kunna söka u-tjänst om de fick för sig det.

Edit: Fast visst är det gått med kaffe... :happy:

Edited by |MP-SÄK-gb|Nicklasson
Posted
Och med tanke på att alla rycker in som blanka, så behöver inte Gb uttagna vara rädda för att just dom hammnar på PBV bara för att de är GB... :D

Den e viktig va :P

Posted

Och med tanke på att alla rycker in som blanka, så behöver inte Gb uttagna vara rädda för att just dom hammnar på PBV bara för att de är GB... :D

Ack så viktig kamrat! :happy:

Posted

Ack så viktig kamrat! :happy:

Synnerligen viktig... :P

Men det skulle vara kul om man kunde blanda liiiite... 20mm akan, mumsigt fillibubblan ;)

Posted

Hejsan alla glada! :worthy:

Har trixxat lite med det här i photoshop nu under kvällen (läs natten) och jag undrar vad nu tycker. Börjar känna mig klar med den. Men där det vita är vet jag inte vad jag ska sätta dit.

Sedan om det finns någon som vet hur man får till ett mellanting av dessa storlekar. Tänkte att de som skulle rycka in på 6:e använder den. :D Men då får den inte bli för stor eller för liten. På min skärm kan jag inte läsa vad det står på den lilla bilden.

sskbannerkopiaps7.jpg

sskbannerkopiaps7.th.jpg

Posted

E på jobbet nu, men när jag kommer hem så kan jag trixa lite. Bra att du e intreserad av bildbehandling, håller på att lära mej förfullt att redigera film nu så vi kan göra coola filmer sen :uuh:

Posted
E på jobbet nu, men när jag kommer hem så kan jag trixa lite. Bra att du e intreserad av bildbehandling, håller på att lära mej förfullt att redigera film nu så vi kan göra coola filmer sen :)

Bildbehandling kan jag. Brukar sno svärfars mörker rum och mörk-mörker rum... :lala:

Digitalt är också roligt. :D

Köpte en ordentlig kamera för ett tag sedan så att man kan ta en massa trevliga kort och filma sedan när man ligger inne.

Kamera: Pentax :wub: optio m10.

Ska hamstra lite extra stora minneskort. Har bara ett (512mb). Ska man filma blir det ju inte så mycket inspelat. Sen kan jag ta med mig laptop och föra över på luckan. Då kan man verkligen "filmaloss" :uuh:8-/

Posted
Finns det andra ideér om vad jag kan göra? Har slut på tidsfördriv för tillfället... :P

Logos eller liknande? Thorslund, ska jag testa göra ett omslag för en eventuell framtida "6.e kompaniet" DVD? :rolleyes:

Ja, det skulle vara en rolig idé, finns ju massor att göra egentligen, bara man kommer på nått ;) och om du har mycket dötid så kan man ju alltid ut och jogga :P

Posted
Undra om vi har sånna folk som kan göra sånna på liv.

Ja. Finns garanterat nån kille eller tjej på varenda kompani eller kanske t.o.m. pluton i hela FM som pysslar med bild, film och webbdesign.

Posted

Ja. Finns garanterat nån kille eller tjej på varenda kompani eller kanske t.o.m. pluton i hela FM som pysslar med bild, film och webbdesign.

Hehe jag gick media design, så jag har mina photoshop och indesign skills =P, kan säkert klistra ihop nåt nån gång i framtiden =P.. Kanske en Livkompaniet sida =P

Posted

Hehe jag gick media design, så jag har mina photoshop och indesign skills =P, kan säkert klistra ihop nåt nån gång i framtiden =P.. Kanske en Livkompaniet sida =P

:clap::clap: Låter jätte bra!, kan du inte göra nånna sånna fina bilder fast med liv då?

Posted

Fick mina papper idag! 6:e komp stadsskytte ;)

Fick du inte de föräns idag? Jag har haft mina jättelänge nu känns det som... 0:)

Vet vet.. men ÖB hade så svårt att avgöra om jag skulle hamna på stadsskytte eller om jag skulle få hoppa till SSG direkt 0:)