Jump to content

SSG och deras vapen...

King Kill

Recommended Posts

Posted
Utvärderingen av Kongoinsatsen släpptes i veckan och är öppen information. Den bör i mitt tycke läsas av så många som möjligt som arbetar i Försvaret.

Det gäller att ta chansen att snappa upp ny, skarp och viktig information så fort tillfälle ges;-)

Länk frågas.

Och jag repeterar.

Posted

Det är inte så lätt alltid kan jag säga. Ibland är det lättare här.

Posted

Den där utvärderingen från Kongo släpptes ju för över 1 månad sedan. Har läst den, men har tyvärr ingen länk att ge ut. Stod i mitt tyckte inte så mycket intressant.

Guest Old No.7
Posted

I dagens samhälle är det snuskigt lätt att få reda på saker och ting om personer, från ett foto, ett smeknamn eller vad som helst.

Varför vill man inte visa ansiktet ??

Leker med tanken att jag är SF och har varit på insats, mitt ansikte visas på en bild och jag kopplas till o ha (låt oss säga) sprängt en båt med knark på väg ner floden i colombia (låter ju tufft). Då vill jag naturligtvis inte kopplas till det med dagens lätta metod att få fram info om folk.

Jag vill allla försäkringar jag kan om att mister escobar inte sitter med en 9mm mot tinningen på min flickvän när jag en dag kommer hem från min avancerade scoutverksamhet.

Detta gäller ju allt och all, alla vi som svenska sitter ju i skiten om en annan svensk gör bort sig fatalt utomlands på något sätt, sen om det handkar om fullfjädrade terrorister eller om en kille som flippar bara spelar ju ingen större roll. Men in fallet med SF-folk så är chansen ör hämndactioner fan så mycket större

Sen angående vapen... tror nog personen bakom avtryckarn är fan så mycket mer intressant för den som vill hämnas än landet som från början började skissa på vapnet.

Posted

Precis.. Namn och ansikten är definitivt uppgifter de inte vill ska läcka ut. Många gånger då man stött på hemliga killar har de valt att kalla sig vid ganska vanliga namn. Om personen i fråga skulle heta Styrbjörn Muskelknippe, visst katten skulle det vara enkelt att komma ihåg det namnet. Än lättare att få tag i uppgifter om denne. Säger de däremot att de heter Anders Svensson eller nåt motsvarande så är det ju ett betydligt vanligare namn i vårt avlånga land och därmed inte fullt lika lätt att luska ut något om honom.

Posted

Jag tror att dom har superhemlig lasergevär och plasma bazookas....NOT!

Tror att det verkar rimligt med AK5D, ksp90b, osv...

Mina 50 öre

Posted

Varför denna nyfikenhet?

Varför detta konstanta frågande om varför de är så hemlighetsfulla ect ect?

@Hill

Vill man ha reda på något så tar man reda på det ändå, sedan är det frågan hur lätt folk gör det för dem ;)

Mycket bra inlägg får jag säga, så jag kommer inte att loopa något från det :navy:

/Phaser

Posted

Oj Oj Oj, vänta tills dessa kommer ut i störe omlopp. Då kommer du att få hembesök BunkerBuster. Bästa att låsa dörren och sätta ut försvarsladningarna. :baskerHV:

MVH SWJ.... 0:)

Posted
Lovar att hela SSG sitter här som registrerade medlemmar o garvar ihjäl sig åt er (vår?  ) nyfikenhet...

Tror snarare det är här dom letar tips om vilka vapen som är mest inne, vilka knivar dom skall köpa, vart dom skall åka mm.. :baskerFN:

Posted

Kan ju tom vara så att folket bakom SoldF ÄR SSG

Speciella Soldf Gruppen!

Dom utvalda... Ni har alldrig undrat vad "officerare" står för under vissa avatarer?

Vad som är påängen med det? Gissa...

Posted

@ Panzerfaust

Tror du kommit något på spåren... Föklarar varför dom mörklägger och tystar ner hela tiden.. :ph34r:

Borde starta en omröstning "Tillhör du SSG", ja eller nej. Så kanske vi får det svart på vitt ;)

Posted
Hur kommer det sig att SSG's beväpning (och annan utrustning antar jag) är hemlig? Vad är syftet? Såg en bild idag på (påstådda) medlemar ur SSG och deras vapen (ocensurerad), därav frågan...

För att återgå till frågan.

Om man söker på nätet finner man ju massor av exakt information om utrustning och omaskerade bilder på ex. Navy Seals och Delta. Hur kommer det sig att amerikanarna väljer att vräka ur sig denna information om deras särskilda operatörer? De om någon är ju ganska illa omtyckta av banditer och har ju mer än en gång skakat om i råtthål, till skillnad mot svenskarna som inte har speciellt mycket agg emot sig eller några huvudfiender.

Min polett faller på att det hela är för att göra SSG spännande och mer special-special hyshpysh och inte alls i den omsträckning som folk påstår att skydda identiteten hos medlemmarna.

Eller kan det vara så att det skulle vara lättare att slå ut en viktig del av det svenska försvaret genom att i ett skymmningsläge slå ut de *klämmer till med en siffra* 100(?) SSG-snubbarna, än om man jämför med att slå ut de tusentals SF-snubbarna i USA?

Posted

Ärligt talat, hur mycket val kan det finnas. SIG, mp5, ak5d.. som folk nämnt innan tror jag inteheller på att SSG använder sig av superlasers. Ända funktionen jag kan se är hushhush ninjasupersparkarsparkar

Posted

Det som jag skulle lite bekymrad över är varför SSG väljer andra vapen än de av försvarsmakten utprovade och fastställda !?

Är AK4 så dålig att SSG väljer G36 istället ?! Huga !

Varför får SSG bryta mot Uniforms- och Utrustningsregementet, men inte jag ?

Är det för att de skall bli förväxlade med Hv och avfärdade som MÖP 'ar ?

Är Hemvärnet mer "Kick Ass" än SSG, eftersom vi klarar kriget med Reglementerad och Tilldelad utrustning ?

Posted
Är Hemvärnet mer "Kick Ass" än SSG, eftersom vi klarar kriget med Reglementerad och Tilldelad utrustning ?

Vilket krig syftar du på ? :P

Nä men alvarligt talat, SSG har nog förtjänat sin frihet, de behöver den också för att kunna lösa uppgiften på bästa sätt... "Improvise Adapt and Overcome"

Posted
Maddman Posted den Mar 16 2004, 08:29 

Det som jag skulle lite bekymrad över är varför SSG väljer andra vapen än de av försvarsmakten utprovade och fastställda !?

Är AK4 så dålig att SSG väljer G36 istället ?! Huga !

Varför får SSG bryta mot Uniforms- och Utrustningsregementet, men inte jag ?

Är det för att de skall bli förväxlade med Hv och avfärdade som MÖP 'ar ?

Om jag inte har helt fel så är G36 ganska mkt vidareutv från AG3 (AK4), bl a är det väl numera ett 5,56 mm- vapen. Rätta mig om jag har fel.

Dvs G36 har mer gemensamt med AK5-familjen än AK4. Har dessutom tittat lite på en G36 och fick ett mkt bra intryck av det. Jag skulle hellra ha det vapnet som beväpning, än AK5, AK5B. Vet inte hur mkt de nya AK5 liknar G36, men jag tror de har mkt gemensamt. På de bilder jag sätt av nya AK5:orna verkar det som FM vill få ett vapen liknande G36.

Dessutom vill jag nog påstå att hotbilden mot SSG är högre än den mot Hv, därför är det riktigt att de får bättre utr.

Att SSG skulle ge sig ut på en operation med otestade vapen är nog ganska osannolik, de är nog rejält testade innan de används operativt.

Posted

En snabb lektion i svenska:

Improvise Adapt and Overcome = Improvisera, anpassa och överkomma

Know-how = Kunskap

Stealth = Smyg (smygteknik)

Never mind, är bara lite irriterad efter en dag i min skola där svengelskan är omåttligt populär…

Varför använda engelsk terminologi när det finns adekvata svensk motsvarigheter till orden i fråga?

Edit: Felstavning.

Posted

Blev just bländad av Froddans skinande språkpolis rustning.... B) :P

bestraffar mig med 25 böj-sträck :navy:

Posted
Är Hemvärnet mer "Kick Ass" än SSG[snip]?

Klart vi är!! *Ingen* slår the swedish SAS! (Saturdays And Sundays) :angry:

Ironin sprider sig genom forumet...

Posted
Kan ju tom vara så att folket bakom SoldF ÄR SSG

Speciella Soldf Gruppen!

Dom utvalda... Ni har alldrig undrat vad "officerare" står för under vissa avatarer?

Vad som är påängen med det? Gissa...

,O *HOST*

Posted
Maddman Posted den Mar 16 2004, 15:44 

Hmmm.....

Jag tror inte att min ironi lyste igenom på alla ställen.......

Måste vara tydligare framöver ..... 

Förklarar en del. Det tragiska är ju att det finns folk av den typ på riktigt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...