Jump to content

Juridisk hjälp, ang bråkig FÖL.


beaver_sthlm

Recommended Posts

Vet att det finns många som sitter inne med lite blandad kompetens här inne.

 

Tänkte bara höra, en kvinnlig ordningsvaktskollega får alla sina anmälningar nerlagda. Senast var en person som omhändertogs enl. LOB som i vaktlokalen tafsade henne mellan benen i tumultet som oftast uppstår när man kommer in. Personen polisanmäldes självklart när polis kom till platsen.

 

Polisens förundersökningsledare påstår att när man är omhändertagen enl. LOB inte kan begå uppsåtsbrott eftersom man inte kan ta hand om sig själv. Själv tycker jag att det låter som ren BS, isf skulle man ju aldrig kunna fällas för rattfylla om man är väldigt påverkad eftersom det ses som ett uppsåtsbrott.

Inte första ggn han lägger ner Fu. Alla anmälningar om våld/förgripelse mot tjänsteman läggs ner per automatik verkar det som.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört den tolkningen många gånger. Anledningen till att någon LOB:as är ju att denne inte kan ta vara på sig själv. Då bedöms denne inte heller kunna tänka ut vissa brott uppsåtligen. Men brott kan begås ändå, även om det inte går att fälla med enkelhet.

 

/K

 

Edit: Gängse benämning är FU-ledare

Link to comment
Share on other sites

Går förundersökningsledaren på sinnesutvidgande piller?

 

Brb 1:2 2 st.: "Har gärningen begåtts under självförvållat rus eller var gärningsmannen på annat vis genom eget vållande tillfälligt från sina sinnens bruk, skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott."

 

Solklart!

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Går förundersökningsledaren på sinnesutvidgande piller?

 

Brb 1:2 2 st.: "Har gärningen begåtts under självförvållat rus eller var gärningsmannen på annat vis genom eget vållande tillfälligt från sina sinnens bruk, skall detta inte föranleda att gärningen inte anses som brott."

 

Solklart!

 

/mdn

 

 

Perfekt! Har inte lusläst brottsbalken än, tack!

 

Får hoppas att det inte spelar in att personen är omhändertagen bara, fast det där var ju klockrent så!

 

 

Krook: Förlåt, det där med FÖL var lite oplanerad humor från min sida, vi brukade kalla dom för det iom att vi hade MP-utb. på K1, men givetvis har du rätt!

Link to comment
Share on other sites

Jag har svårt att tycka att han gjort fel i detta ärende, om det är så som du beskriver det. Det finns knappt en mikroskopisk chans att det blir fällande och då väljer han nog att lägga ner undersökningen per omgående för att inte "elda för kråkorna".

 

/K

 

Edit: Rättegångsbalken är din vän Sök "Förundersökning" på sidan.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill passa på att, i alla fall delvis, instämma med Krook här också. Omständigheterna i övrigt kan göra att förundersökningsledaren bedömer att det inte går att få en fällande dom. I det fallet får inte åklagaren väcka åtal. (Det finns åtskilliga fall där folk har dömts annorlunda eller inte alls, just pga. egenförvållad berusning, så inget är så självklart som det kanske verkar när man läser lagtexten.)

 

/mdn

Link to comment
Share on other sites

Krook, mdn: jag förstår självklart varför han lägger ner det. Det som gör att jag reagerar är att han ljuger ihop något istället för att berätta hur det är, att han hittar på egna juridiska tolkningar osv.

 

Det där med vårt förstärkta rättskydd är ju något som enbart existerar i lagboken. Det här stället som jag jobbar på är ett av stockholms sämsta områden så det kommer in ett par anmälningar om året så att säga, allt blir nerlagt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...