Jump to content

Information om den luftburna bataljonen (LBB) sökes?


Recommended Posts

Hej! Blev för en månad sedan intag som luftburen soldat på K3 i Karlsborg och ska i november på "extra mönstring" eller vad det kallas som varar i tre dagar och två nätter där alla intagna ska få prova på hur det är att ligga inne i den luftburna bataljonen och förmodligen sålla bort de som inte anses lämpliga att slutföra utbildningen. Mitt mål innan jag mönstrade var att bli intagen som fallskärmsjägare och i alla fall få göra deras extra mönstring. Jag gjorde bra ifrån mig vid mönstringen men det saknades några poäng från psykologen som av någon anledning inte tyckte jag var särskilt lämpad att göra lumpen. Hur som helst, även om jag var lite besviken att jag inte blev intagen som fallskärmsjägare så var jag ändå ganska nöjd med befattningen luftburen soldat. Min fråga är nu hurdan utbildningen vid LBB är, hur pass hård, vad det är mycket av, hur många LBB som muckar varje år osv. Jag har sökt på Internet men inte lyckats hitta särskilt mycket information.

 

Om jag har förstått det rätt så är det en jägarutbildning trots att det heter luftburen soldat och inte luftburen jägare (var iaf tvungen att göra jägartestet vid mönstringen)? Och hur är det just med den luftburna biten? Jag har hört att på grund av nedskärningar är det inte ens säkert att de vid LBB får sätta foten i en helikopter under hela lumpen. Stämmer detta? Inte för det skulle göra någon större skillnad, men med tanke på vad som står på lumpen.nu vore det lite falsk marknadsföring så att säga...

 

Hur som helst, all information om utbildningen uppskattas. Om det finns nån gammal tråd om samma ämne så länka gärna. Jag försökte använda sök funktionen men fick det inte att fungera. Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...