Jump to content

Recommended Posts

• Replies 67
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted
det är 8 man i en skyttegrupp

Även om det kanske bara gäller stadsskytte (diskuteras i flera andra trådar) så står det på länkade sidan att det är nio.

Posted

Hos oss på LG är en stadsskytte grupp organiserad enligt följande:

1st Grp Ch

2st Stf Grp Ch

1st Pbv förare

1st Pbv skytt

1st Grg laddare

1st Grg skytt

2st Ksp skyttar

1st/plut Prsk

1st/plut Pbv Grp Ch

Posted

@ Stefan O

Bra gjort att lägga in en sån länk.

@alla

Blir bekymrad över stridstekniken. Såg animeringen två gånger och upptäckte tre grova fel.

1. Det inbrytande paret rör sig felaktigt. De ska enligt israeler och britter gå runt dörrposten. Placera in en fiende i rum två vid inbrytningen i rum ett, så ser ni.

2. Det understödjande paret rör sig samtidigt som team tre - dvs. de förlorar sin understödsfunktion

3. Vid inbrytningen i rum två ställer sig soldat ett mitt i dörröppningen för att avge eld. Fel.

(4). Israelerna rör sig alltid enligt Daggmasksprincipen dvs. stridsparen tar föregåendes plats. Vid sista inbrytningen skulle alltså team tre gå in i rum ett och team två i rum två. Första stridsparet tar rum tre.

Sedan finns det några smådetaljer, men det har nog med animeringen att göra. Typ när eldgivningen startar eller kommandon vid sista inbrytningen etc.

Posted

kan meddela att tekniken i filmen inte helt överenstämmer med den vi utövar på LG iår, SiB är ju relativt nytt i Sverige(världen med) och vi förbättras naturligtvis för var år som går.

Posted

@ johanp

kan meddela att tekniken i filmen inte helt överenstämmer med den vi utövar på LG iår, SiB är ju relativt nytt i Sverige(världen med) och vi förbättras naturligtvis för var år som går.

Det är bra. Fortsätt så. Diskutera stridsteknik, prova och utveckla. Lycka till!

Förstod du mina kommentarer i förra inlägget?

Posted

när vi låg på slutövning så var vi på K1 övningsfält bla så fick vi en snabbgenomgång av sib o det var jävligt roligt.

men vi var 4 st som fick vissa dom andra på stabskompanierna hur man rensade rum

-jag kastar jag rensar!!!

Posted

Skysst, dock så skiljer den som sagt lite mot vad jag fick lära mej när jag låg inne på LG, men utvecklingen går framåt extremt fort inom SIB, kommer nya lösningar till olika situationer varje år.. :ph34r:

-OT-

retrorod: K1's Övningsfält?!?!.. eeeh? nu hänger jag inte med..

-SLUT OT-

Posted

Haha jo har faktiskt också sett att et kallades k1's?! känns allt lite fel. Var det förra årets slutövning?

Enklaste SiB exemplet 1a:

1an och 2an får order av 3an(GrpCh) -"Ta! Rensa, nästa rum" 2an klappar 1an på axeln för att visa att han är med(blir nästan att han puttar igång rörelsen), båda "flyger" in i rummet, 1an väljer direkt ut farligaste riktning(vid sammanstöt, det hållet såklart annars där det är mest troligt med fi, t.ex. dörrar och gömslen) och tar från kl12 till den sidan medan 2an tar från kl12 till andra sidan.

Det fanns ingen fi där och man anmäler -"Rum klart!" Alternativt får sammanstöt och skriker ut -"Övergång till Rensning!" så fort man har möjlighet och tar därefter alla rum med hand/chock-granater före det att man går in i dem.

Är det(som normalfallet) angränsande rum och många farliga riktningar, så ger man 1an och 2an eldställningar och kallar fram 4an och 5an för att fortsätta genomsökningen. Ofta blir det så att uppåt en halv grupp sitter i eldställningar mot "konstiga" riktningar som inte har hunnit/haft möjlighet att söka igenom.

Sen hur man förflyttar sig mellan olika platser är ju i sig en hel roman.

Men det är säkert liknande förfaranden i övriga FM, t.ex. korridor bakåt mfl. eller att man delar upp skjutriktningar 3D(upp, ner, höger, vänster, fram och bak).

Posted

Så du menar att soldaten tar beslut; Övergår till rensning. Jag skulle då inte vilja att vanliga soldater tar de besluten i skarp situation. Dessutom kan man anmäla 'Rum klart' även om man haft sammanstöt.

Självklart så är en del av övergång till någon form av rensning instinktivt direkt efter sammanstöt men ett beslut att övergå till rensning i en hel byggnad eller liknande tas ju knappast av en soldat.

Posted

håller med johanp, fick lära mej precis som han beskrev..

Vid genomsök blir sammanstöt så blir det automatiskt rensning, då rensar man ut hela kåken, komihåg att i SIB gäller det att man är aggressiv och håller ett högt tempo, allt för att hålla ett hårt tryck på Lede FI.

För när man upptäcker FI vid genomsök, och dom lägger sej inte ner/sträcker vapen på kommando, och skottlossning följer, då kan du fethajja att rensning måste ske, får då vet all FI i kåken att vi är där, o då går det inte att ta rum med tysta genomsök metoden, det är för riskabelt helt enkelt.

Posted

Så du menar på fullt allvar att i en skarp situation, man genomsöker ett icke 100% evakuerat område/byggnad, då ska 'Kalle på kanten'/'Lasse i ledet' ta beslutet att övergå till rensning.

Om detta får man OFTA styrningar från KC-nivå eller högre.

Nu pratar jag alltså om hur det SKA vara, inte om hur det egentligen skulle funka i en skarp situation eftersom säkert väldigt få skulle ha nerverna att fortsätta ett genomsök efter att 1an och 2an fallit till golvet.

Posted
Vid genomsök blir sammanstöt så blir det automatiskt rensning

Självklart går soldaten över till rensning när det blir sammanstöt med fi, han/hon rensar rummet han/hon står i och säkrar det.

Han/hon går inte vidare förren grpch ger order om det!

då rensar man ut hela kåken

Inte en chans! Inser du hur mycket am och granter det går åt för att rensa ett hus?!! För att inte tala om hur mycket folk det går åt?

Och den animerade filmen innehåller betydligt fler fel är rätt...

Stå still när du skjuter

Gå inte framför en annan persons vapen (FARLIG skjutriktning)

räkna 1001-1002-1003-1004 innan du går in i ett rum efter att ha kastat en granat, de räknade bara till 1003

Gruppchefen kan beodrar rensning i ett par rum sen är hans grupp slut eftersom han måste upprätthålla en livlina tillbaks till resten av plutonen, varje del i livlinan ska ha ögonsamband med personen framför och bakom sig.

Rensning av större yta än så måste beodras av lägst plutonchef bla eftersom kulor har en otrevlig vana att gå igenom väggar och det är lätt att beskjuta egen trupp på andra sidan kåken (lätt att tappa orienteringen i en massa okända korridorer med dörrar och alla möjliga och omöjliga håll).

Grundreglen som gäller i sib är KISS (Keep It Simple Stupid) och att bara röra sig med en del i taget (plutch använder en grupp, gruppch använder ett stridspar)

Du rör ALDRIG på två grupper samtidigt!

(Livlinan används bla till att föra fram mer am och föra tillbaks sårade och fångar samt för att ha en säker väg tillbaks om vi måste rycka tillbaks)

Posted
Grundreglen som gäller i sib är KISS (Keep It Simple Stupid) och att bara röra sig med en del i taget (plutch använder en grupp, gruppch använder ett stridspar)

Du rör ALDRIG på två grupper samtidigt!

Läste lite fel först, trodde du menade stridspar istf grupper i den sista meningen... Men hur som helst: vid korridorsförfarande, då man har en korridor inne i tex en kontorsbyggnad med rum på bägge sidor och med dörrar ut mot korridoren kör vi med två stridspar paralellt som genomsöker/rensar varsin sida av korridoren.

Vid stora rum (Stålfabriken i Fagersta någon?) så används givetvis flera grupper, om inte hela plutonen, för att ta och säkra det.

Posted

Delar dina uppfattningar, Jed. Se även ett quote från mig tidigare om andra fel.

Amkonsumtionen är otrolig vid den här typen av strid och metodisk, långsam rörelse är A och O. Läs exempelvis den amerikanske överstens David Hackworths viktigaste soldattips: "NEVER, NEVER be in a hurry"

Sedan finns det en annan teknik som SAS och alla andra fritagningsstyrkor använder, där man maxar behärskad yta per tidsenhet. Där är dock kontexten en helt annan (närmast fred) och uppgiften extremt smal (frita gisslan). Det är viktigt att hålla isär dessa två tekniker.

Fotnot: Överste Hackworth var(är?) USA mest dekorerade officer sedan WW II och hoppade av Vietnamkriget, där han tjänstgjorde -66 och -69. Hans bok About Face är den mest uppriktiga bok jag läst (hjältemod, skrämmande inkompetens liksom egna misstag av honom som kostade livet på soldater). Hans föredrag på Krigskolan, Karlberg 1996 var otroligt. Har egen hemsida: www.hackworth.com

jed Posted den Feb 21 2004, 10:44

Stå still när du skjuter

Gå inte framför en annan persons vapen (FARLIG skjutriktning)

räkna 1001-1002-1003-1004 innan du går in i ett rum efter att ha kastat en granat, de räknade bara till 1003

Rutger Feb 15 2004, 19:41

Blir bekymrad över stridstekniken. Såg animeringen två gånger och upptäckte tre grova fel.

1. Det inbrytande paret rör sig felaktigt. De ska enligt israeler och britter gå runt dörrposten. Placera in en fiende i rum två vid inbrytningen i rum ett, så ser ni.

2. Det understödjande paret rör sig samtidigt som team tre - dvs. de förlorar sin understödsfunktion

3. Vid inbrytningen i rum två ställer sig soldat ett mitt i dörröppningen för att avge eld. Fel.

(4). Israelerna rör sig alltid enligt Daggmasksprincipen dvs. stridsparen tar föregåendes plats. Vid sista inbrytningen skulle alltså team tre gå in i rum ett och team två i rum två. Första stridsparet tar rum tre.

Posted (edited)

King_Kill: Jag skulle vilja se den som rensar Stålverk I med ett stridspar i taget :)

edit: Vi räknar då iaf 1000, 2000, 3000, 4000

Edited by Bie
Posted (edited)

Jag har en lite avvikande uppfattning.

Att man BARA rör en grupp samtidigt och aldrig två, är en grov förenkling och fel.

Det handlar om utbildningsståndpunkt och erfarenhet samt att alla vet vad de andra gör och hur de tänker (något som inte går att uppnå i tex ett HV förband med olika utbildningsbakgrund och ryggmärgsbeteende eller med de små utbildningskullar som finns på LG numera)

På IB 15 utfördes kompanis strid löst i bebyggelse med flera rörliga enheter(skytteplutoner) och på IB16 genomfördes vid flera tillfällen mot slutet av utbildningsåret tre plutoners anfall (skarpt) i Striby (som då var lite större än nu) där minst 4-6 grupper rörde sig samtidigt.

Något som också verkar ha fallit bort på vägen är att grp ch har en mycket större roll i SIB än i övriga förband. PlutCh ger målstyrning men grp ch löser uppgiften. (Något som vi på vårt kompani inte fattat och därför våra plutch springer som yra höns och försöker hålla stenkoll på läget och styra varje steg grupperna tar vilket gör att allt tar vansinnigt lång tid).

Slutligen livlinan som numera har höjts till oanade höjder och vars upprätthållande blivit viktigare än uppgiften i sig.

Ögonkontakt är bra att ha men inte realistisk. I stridsdammet och röken så handlar livlinan om att antingen hålla i en lina eller hålla varandra i handen.

Skulle fienden komma i röven får enheten se till att nedkämpa fi och om fienden är övermäktig får enheten se till att dra sig ur i annan riktning än dem kom från (ofta går det i verklighetens hus, sällan i livlina tänkandets bergrumsmodell där det bara finns en utgång).

Livlinan är en resurstjuv som inte håller vad den lovar i verkligheten och skall nyttjas med måtta och förnuft. Inte som görs nu då den används så fort möjlighet ges.

Ps Stridsparet tar beslut om att rensa ett rum vid stridskontakt (sker automatiskt i självförsvar). Grp Ch kan ta beslut om att övergå till rensning om högre chef gett den befogenheten i sin order eller om det inte finns möjlighet att söka samband med PlutCh. Annars är det PlutCh som beslutar. (Oftast innehåller ordern: Vid Sammanstöt övergång till Rensning)

Edit: Sttaaavfeel

Edited by 111 SSK bat
Posted

Ju mer jag läser ".. rör bara en grp i taget .." ju mer fel blir det i mina ögon. Tänk SIB; En sak i taget. Detta innebär dock inte att man inte kan röra flera grper samtidigt inom samma pluton. T.ex. att röra 2 grper samtidigt på 2 plan kan ju bli väldigt vanskligt vid trapphus motsv. (tänk stridszonsäkra) om inte alla ch har riktigt bra koll. För eller senare så brister ju en orientering någonstans och då har man en vådabekämpning och det är ju sådär kul.

Tanken i sig är ju bra teoretiskt men rent praktiskt tar det alldeles för lång tid och är alldeles för riskabelt. Dock så är det som 111 SSK BAT säger; det handlar ju om utb.ståndpunkt. Vanliga förband från Knäckebrödhult motsv. genomför ju komp. anfall i SIB efter 2 veckors utb. Efter samma tid så har stadsskytte kanske kommit upp till grpnivå. Även här skiljer det dock mkt mellan KB och framförallt F. KB är ju (självklart) bättre utbildade från grunden och det är väl tur det:)

Posted (edited)
Amkonsumtionen är otrolig vid den här typen av strid och metodisk, långsam rörelse är A och O. Läs exempelvis den amerikanske överstens David Hackworths viktigaste soldattips: "NEVER, NEVER be in a hurry"

Hmmm,

Bränsle förbrukningen är grymt hög när man kör strv 122 snabbt. Därför är det bäst att vi kör långsamt och metodiskt på linje så vi kommer längre.

Skrattretande.

:huh:

Never, Never be in a hurry.

Släng dig ner långsamt för kulorna och spring inte för fan. Du kan överleva om du gör det.

Kom in i matchen!

Såg att du är officer. FMLog eller? Då är ju inte kända för att skynda. Kanske deras valspråk. (Obs varning lågt sarkastiskt personangrepp)

Edited by 111 SSK bat
Posted (edited)

Det många här och ute på förband tycks missa med SIB, är att alla måste ta initiativ och agera inom ramen för sin uppgift. Detta gäller alla, från plutch till lasse i ledet.

Visst kan gruppch beordra övergång från genomsök till rensning. En bra kompch har gett det i sin order till plutch som fört det vidare till sina gruppch. Sker inte detta så går inte jag(varken som plutch eller gruppch) in i bebyggelse, för då är jag ofrivilligt fastbunden och kan inte agera inom ramen för min uppgift(Strid).

Den mesta av tiden i SIB består av genomsök(minst krävande vad det gäller frbrukning av am, personal osv). När det övergår till rensning så skall det gå fort(tempoväxling) i syfte att överrumpla fi och trycka dessa bakåt. Att agera långsamt(som rutger skriver) finns inte min värld, ej heller varken i min bataljons, 321 och 111 sinnevärld. Är du långsam är du pucktvåa!!!

Visst rör man 2grupper samtidigt, tom 3-4st. Plutonchefen måste ha plåtkoll på sina gruppchefer samt att dessa måste ha plåtkoll på övriga grupper.

Kontentan är att i SIB måste du ta initiativ och agera inom ramen för din uppgift, ha en kontrollerad aggresivitet, kunna tempoväxla samt ha plåtkoll på dina kamrater.

Jag förstår inte varför ni hakar upp er på en så simpel sak som på hur ni räknar inför en detonation av er hgr.

Det som ni missat är syftet med att räkna. Syftet är att ni skall ha plåtkoll på att det är er hgr som smäller och inte någon annans. Sen om ni räknar "1000,2000,3000" eller "blå smurfar är 3 äpplen höga" det är egalt, det som är viktigt är ATT ni räknar.

Det är jättebra att ni övar SIB. Ta till er ett grundkoncept, efter det måste ni öva öva öva öva och åter öva. Allt kastas om omkull direkt ni får en ny medlem.

Sen för att bli bättre måste ni se med kritiska ögon på erat sätt att jobba, i syfte att få fram nya tankesätt och nya bättre rörelser osv. Det finns ingen färdig handbok i detta, därför måste man ta initiativ själv och utveckla sina kunskaper. Tyvärr finns det allt för många idag som gått en veckokurs alt ett par helgövningar och/eller läst nåt reglemente och tror sig ha förstått hela konceptet och är kungar på det samma.

I min värld så är inte KB bäst utbildade. Möjligen på att vara chefer och kan väl egentligen lagom mycket om många saker. medan GB och F kan mycket om färre saker.

--------------------------------------------------------------------------------

111SSK.Bat :huh:

Edited by Nifelhel
Posted
Det handlar om utbildningsståndpunkt och erfarenhet samt att alla vet vad de andra gör och hur de tänker (något som inte går att uppnå i tex ett HV förband med olika utbildningsbakgrund och ryggmärgsbeteende eller med de små utbildningskullar som finns på LG numera)

Borde inte de små utbkullarna på LG innebära bättre gemenskap och därmed ökad förståelse för hur kamraterna tänker och agerar?

Posted (edited)

Jo.

Samtidigt blir det svårare att inse sin roll i det större sammanhanget och får inte heller öva med/mot olika plutoner vilket ger en bättre förståelse.

Förbanden har ju ambitionen att verka i större enheter än grupp/pluton.

Edited by 111 SSK bat
Posted

@JED:

Vet inte hur du har fått din SIB utbildning och hur up-to-date den är, SIB utväcklas varje år och det kommer hela tiden nya lösningar för saker, men jag anser mej ha en relativt uppdaterad utbildning i SIB, samt att jag fått de av dom som är grymast på SIB i Sverige:

När jag låg inne i lumpen (02/03) så hade vi utbildning av en Kapten från 6.komp på LG, och tro mej, den mannen kan sina grejer.

Inte en chans! Inser du hur mycket am och granter det går åt för att rensa ett hus?!! För att inte tala om hur mycket folk det går åt?

Klart som F*N att det går åt bulor och granater när du rensar ut ett hus, och det är klart det går åt folk, det är krig, då blir man av med folk, men ju mer drillad gruppen är i SIB, ju mindre förluster blir det! Men vad du förespråkar så menar du alltså om det blir sammanstöt i ett hus så ska det evacueras? för du inte vill slösa bulor? vill att du utväcklar ditt argument lite bättre

Stå still när du skjuter

Det gör du INTE i rensning av rum, när du går in och rensar ett rum med automateld (efter granaten har briserat), så rör du dej snabbt in i rummet och sprejar samtidigt mot misstänkta punkter (eller kör dubbelskott, smaksak) Har du inte haft utbildning i att träffa mål under rörelse?

Man räknar till fyra, etttusen,tvåtusen,tretusen,fyratusen *boom*

Jag anser men inte vara expert i SIB, långt ifrån, jag har sätt att det finns ett par grabbar här från 6.komp på den här tråden, dom får jätte gärna rätta mej om dom anser mej ha fel i nån punkt, för dom är gudar på SIB och kan sina saker, helt klart.

Posted

Trevligt, då blev man just utnämnd till GUD:)

Jag förstår inte riktigt vad ni tjafsar om ang. am, folk, hur mkt som går åt etc.

Automateld=NO

Dubbelskott=YES

Breach: Vilken kn var det ni hade?

Ang. utbildning på KB kontra F/GB så skulle jag om jag fritt fick välja från kompaniet förmodligen fylla min grupp med endast KB. Kanske ngt undantag. Det största problemet där är att alla vill vara c.

Posted
Vet inte hur du har fått din SIB utbildning och hur up-to-date den är, SIB utväcklas varje år och det kommer hela tiden nya lösningar för saker, men jag anser mej ha en relativt uppdaterad utbildning i SIB, samt att jag fått de av dom som är grymast på SIB i Sverige:

Grundläggande SIB utbildning fick jag på KB skolan 1997, därefter fbu kurs 2001 (av Mj H som har skrivit reglementet för SIB och som jag anser är grym på det) och fortlöpande utbildning i HV sedan dess.

Mina argument gäller för HV och andra komp som inte har SIB som huvud uppgift, självklart kommer stadsskytte att bli bättre på det och kan kanske röra sig med fler enheter samtidigt (men jag tror att det tar ett tag innan de gör det). Jag är dock lärd att bara röra en del i taget för att minimera risken för sammanstöt mellan egna grupper.

Det går självklar att röra sig med flera enhter i olika byggnader etc, jag menar inom en byggnad.

Klart som F*N att det går åt bulor och granater när du rensar ut ett hus, och det är klart det går åt folk, det är krig, då blir man av med folk, men ju mer drillad gruppen är i SIB, ju mindre förluster blir det! Men vad du förespråkar så menar du alltså om det blir sammanstöt i ett hus så ska det evacueras? för du inte vill slösa bulor? vill att du utväcklar ditt argument lite bättre

Med att det går åt folk menar jag att varje rum bakom tätgruppen ska säkras = en man/ett stridspar (beroende på omständigheterna) ska lämnas kvar (om det inte är ett rum där det uppenbarligen inte behövs).

Detta kan lösas på två sätt:

1. en man/ett stridspar lämnas i varje rum

2. efterföljande grupp sköter detta.

Vilket som är bäst beror på situationen.

Jag menar inte att ett hus ska evakueras om det blir sammanstöt, men jag menar inte heller att "Lasse i ledet" ska ta beslut att rensa en hel våning och/eller förfölja och försöka bekämpa fienden.

"Lasse i ledet" genomsöker ett rum, ser en fi och övergår blixtsnabbt (och automatiskt) till rensning och bekämpar fi och de fi han kan se i anslutande rum.

Vid det laget ska grpch vara i rummet och ta beslut om han ska fortsätta att rensa längre (jag håller helt och fullt med om att i SIB så är det tempo och aggresivitet som gäller. I typfallet hade jag rensat ytterligare ett par rum och sen övergått till genomsök igen om det inte hade varit ytterligare kontakt med fi).

Detta för att spara am/granater och för att det går fortare (slipper vänta de sekunder det tar att slänga in granater) och tystare.

Självklart vet fi nu att du är inne i huset, men inte exakt vart...

Stå still när du skjuter

Det gör du INTE i rensning av rum, när du går in och rensar ett rum med automateld (efter granaten har briserat), så rör du dej snabbt in i rummet och sprejar samtidigt mot misstänkta punkter (eller kör dubbelskott, smaksak) Har du inte haft utbildning i att träffa mål under rörelse?

Har du inte haft utbildning i SäkI?

I fredstid står du still och skjuter, har dina befäl lärt dig att röra dig och skjuta så har de brutit mot SäkI.

I krigstid så kommer jag att röra mig när jag skjuter, men inte i fredstid. I krig kommer min säkring aldrig att röra sig från P, säkringen består i att jag har fingret utanför varbygeln.

I fredstid säkrar jag under förflyttning.

Mj H sa även att automateld var fullständigt onödigt, ett par snabba jaktskott har samma verkan, men med högre träffsannolikhet och sparar am.

Att röra sig snabbt behöver inte betyda att du springer, det betyder (enligt mig) att du rör dig i en jämn rask takt och inte stannar jämnt och ständigt.

Springer du så är trött när du möter fi, är du trött ökar risken för att du blir tvåa...

När du möter fi så är det dock tempoväxling som gäller, då ska det gå snabbt som f*n!

Grpch är ju inne i rummet nån sekund efter första stridsparet och kan beodra de att fortsätta i princip omedelbart.

Man räknar till fyra, etttusen,tvåtusen,tretusen,fyratusen *boom*

Min poäng var att de räknade till 3 inte till 4, hur du räknar till 4 är fullständingt ovidkommande (1001-1004, 1000-4000, 1 äpple-4 äpplen etc) bara det tar 4 sekunder...

Att bara räkna till 3 kan göra j**t ont om du går in i rummet precis när granten briserar...

Att räkna till 7 för att vara på den säkra sidan och sen gå in 1 sekund efter fi kommer in från andra sidan gör också ont...

Bie: att KB per definition är bättre än GB/F soldater håller jag inte riktigt med om...

KB är bättre på ledarskap (teoretiskt iaf) och har en bättre överblick (grundläggande utbildning på många olika saker)

GB/F har bättre koll på sin del.

Mina rek GB var tex otroligt mycket bättre än mig på att upprätta ett protokoll på lämpliga platser för att bygga broar etc.

Jag hade bättre koll än dem på att leda indirekt eld.

Posted

antar att kaptenen ifråga var skåning och rätt stor. tänk logiskt, skulle Du gå in ett rum och nån skjuter på dig tömmer du allt du har eller mesar iväg nått enstaka skott? och då du nu vet att det finns fi, eventuellt redan i nästa rum, vill du då kasta en granat och därefter skjuta finkalibrigt, eller bara knalla rakt in och anta att du kommer vinna duellen trots att fi har klar fördel av att veta var du kommer och finns. Sngående livslinan? skämtar du eller? ett MÅSTE, hur ska kompch, plutch mfl som vill leda sina olika styrkor avsuttet kunna förflytta sig utan den? skadade? am påfyllning? extra styrkor komma in och fylla på? Eller fi kanske kommer in med en pbv motsvarande i ryggen och skjuter 500spränggranater i arslet på din pluton, då ångrar man att man inte hade en säkrad livlina.. Det går åt jävlar massa ammo och minst lika mycket folk för att ta ett liten pluttigt hus, tänk er då stålverk eller liknande, där smackar man in hela kompanier med vagnar och allt, ändå räknar man fiende läget som svagt, upp till kanske en halv plutons storlek.