Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag undrar kort och gott om Försvarets autoinjektor kan återanvändas. T ex om man testar den med koksaltlösning, kan detta utföras flera gånger med samma injektor?

Finns det någonstans en bra beskrivning på hur autoinjektorn fungerar samt hur man handskas med den?

/Johan ES

Posted

tidigare så fick man ut skarpa med Atropin när man åkte ut i US

En Mj som vi inte ska nämna vid namn skulle förevisa användandet på logementet för ett par personer som inte tidigare haft med en autoinjektor att göra.

Han lyckades med konsten att gå ett steg för lång och satte den ganska respektabla nålen i sig själv och hur han sedan mådde efter en hästdos atropin vete gudarna :baskerPa:

Posted

är det inte dödligt att ta antropin om man inte utsatts för nervgift?

jag är dåligt insatt på det här men jag trodde att det funkade så att när man fick nått skumt i sig så krampade hjärtat ihopp (och alla andra muskler också9 då tar man antropin för att få musklerna att slappna av.. det borde innebära att om man tar det utan att "behöva" så orkar hjärtat inte slå..

eller är jag helt fel ute (som vanligt ;) )

Posted (edited)

visst är det väl så att atropin använd för preoperativ medicinering, torde ju inte döda någon då och atropin ges även vid svåra smärttillstånd med eller utan samtidig förekomst av spasm i glatt muskulatur dock finns det viss risk för andningsdepression.

tänk vad man kan lära sig av internet :baskerPa:

Edited by Blackadder
Posted

Atropin ges i pre o per operativt syfte under operationer mer förr än nu....

Har en positivt inverkan på hjärt frekvensen dvs genom att öka antal slag

Påverkar också så att saliv utsöndringen minskar för att minska slem i luftvägar

Ges i doser om 0.25-05 mg iv till vuxen

Hur mycket är det i Autoinjektorn ????

Posted
Ges i doser om 0.25-05 mg iv till vuxen

Hur mycket är det i Autoinjektorn ????

I SoldF på sid. 125 kan man på en bild se att det är 2 mg Atropin i ampullen som passar till autoinjektorn. Dessutom innehåller den även 500 mg Hl-6 (vad det nu är?).

/Johan ES

Posted

Enligt SoldR Mtrl P 1992 så innehåller autoinjektorn Atropin och Toxogonin (HI-6)

EDIT:

Det gör den ju inte alls.

Autoinjektor 1 innehåller Atropin och Toxogonin.

Autoinjektor 2 innehåller Atropin och HI-6.

Tänk vad bra det vore om man lärde sig läsa istället för att bara titta på bilder.

The Swede-> :camo: <-The Swede

Posted (edited)
Enligt SoldR Mtrl P 1992 så innehåller autoinjektorn Atropin och Toxogonin (HI-6)

EDIT:

Tänk vad bra det vore om man lärde sig läsa istället för att bara titta på bilder.

The Swede-> :camo: <-The Swede

När använder man autoinjektor 1 resp. 2?

Innehåller autoinjektor 1 HL-6 eller HI-6? På bilden i SoldF ser det ut som bokstaven lilla "L".

/Johan ES

Edited by Johan ES
Posted

Jag har en bok har. Den heter "Wylie And Churchill-Davidson: A Practice Of Anaesthesia, 6th Edition". (Fraga inte varfor, jag bara samlar pa mig sana dar bocker, lite hobby...) Om jag kollar pa "Atropine" i indexet hittar jag en massa skojiga alternativ med lustiga namn som "values of pKa and percentage unionized at pH 7.44" och "clonidine attenuates effects". Kollar pa "Cardiac effects":

Cholinergic antagonists

Atropine

Atropine is effective in preventing or abolishing the bradycardia associated with vagal discharge, irrespective of its cause. It is also effective in preventing the bradycardia associated with the administration of anticholinesterases to reverse neuromuscular blockade, and in preventing or abolishing the bradycardia associated with direct carotid sinus stimulation.

Klart som korvspad, eller hur? :baskerPa:

Toxogonin och HI-6 kunde jag inte hitta... kanske de heter nagot annat pa engelska.

Posted

EDIT:

The Swede-> :baskerPa: <-The Swede

När använder man autoinjektor 1 resp. 2?

Innehåller autoinjektor 1 HL-6 eller HI-6? På bilden i SoldF ser det ut som bokstaven lilla "L".

/Johan ES

Autoinjektor 1 är den gamla modellen.

Den utgick i början/mitten av 90-talet och ersattes av Autoinjektor 2

Det kan vara så att det står Hl-6 och inte HI-6.

I vilket fall som helst har jag ingen aning om vad det är. :D

The Swede

Posted

Från fass, överdos avsnittet.

Toxicitet: Letala atropinförgiftningar sällsynta. Letal dos för barn anges ligga vid 10-20 mg. Letal dos för vuxna anges ligga över 200 mg och i ett fall gav 1 g enbart måttlig till allvarlig intoxikation. Småbarn är speciellt känsliga. Ca 6 mg till 3-åringar gav måttlig intoxikation.
Posted
Från fass, överdos avsnittet.
Ca 6 mg till 3-åringar gav måttlig intoxikation.

Innebär detta att dom skjutit i småungar atropin bara för att testa?

Låter nästan så på formuleringen.

"Nja, 3 mg gav ingen effekt, vi testar med 6 mg och ser vad som händer"

The Swede :baskerPa:

Posted

Toxogonin är en typ av motgift (antidot) tillverkat av Merck. FASS säger "Motgift vid förgiftning med fosfororganiska bekämpningsmedel mot t ex skadeinsekter". De flesta nervgifter är fosfororganiska föreningar. Måste tydligen ges med atropin för att verka...

En sökning på HI-6 fastslår att det verkar vara ett ämne som är släkt med den aktiva substansen i Toxogonin (obidoxim) fast verkar mycket bättre...

// WM

Posted
tidigare så fick man ut skarpa med Atropin när man åkte ut i US

En Mj som vi inte ska nämna vid namn skulle förevisa användandet på logementet för ett par personer som inte tidigare haft med en autoinjektor att göra.

Han lyckades med konsten att gå ett steg för lång och satte den ganska respektabla nålen i sig själv och hur han sedan mådde efter en hästdos atropin vete gudarna  :baskerPa:

Urk... bara tanken på att använda en autoinjektor gör mig svimfärdig - även om jag gjort mig kvitt min nålfobi. Tänker bara på hur svårt det var för skolsyster att ge mig stelkrampssprutan...

Är det någon som har använt en autoinjektor i övningssyfte?

// WM

Posted

// WM

Inte skarpt men övnings med koksalt om jag inte minns fel.

Jag har även utbildning på morfinampin och det fick vi sätta på varann. (Med koksalt)

Som tur var för mig så satte polaren på mig först och jag på honom sen.

Jag lyckades nämligen inte dra nålen rakt ut efteråt utan drog lite snett, han tyckte INTE att det var skönt. :D

Posted (edited)
Måste tydligen ges med atropin för att verka...

nja inte för att verka, men man lär hinna dö av hjärt/andningsstilleståndet innan toxogoninet hinner verka.

TOXOGONIN är en kausal antidot, då den motverkar orsakerna till de genom organofosfater framkallade förgiftningssymtomen (acetylkolinesterashämning och efterföljande acetylkolinanhopning).

Toxogoninet löser inte kramperna utan motverkar deras uppkomst, detta tar betydligt längre tid än det tar för atropinet att verka.

The Swede

kan du inte ta det i en annan tråd :P

Edited by fu. vikström
Posted

Satte på MIG, inte satte PÅ mig.

Skulle kanske skrivit satte ampin på mig istället för att undvika missförstånd.

Tänkte inte på vika sjuka hjärnor som florerar här. :P

Posted

// WM

Inte skarpt men övnings med koksalt om jag inte minns fel.

Jag har även utbildning på morfinampin och det fick vi sätta på varann. (Med koksalt)

Jag lyckades nämligen inte dra nålen rakt ut efteråt utan drog lite snett, han tyckte INTE att det var skönt. :D

The Swede :camo:

Ajajajajajaj.... :)

Vore det inte battre att inte ova med nalar? Da vet man inte vad man har att se fram emot, sa kanske man ar mindre motvillig att anvanda den i ett skarpt lage?

Sjalv avskyr jag sprutor och sant; varenda gang jag ska fa en spruta eller blodprov sa pratar jag snabbare an Hyland bara for att ha nagot annat att tanka pa, sen blir jag alltid lika forvanad nar jag upptacker att det faktiskt inte gjorde sa ont...

Posted

Är lite besviken på att jag aldrig har fått se autoinjektorn (med nål, avsedd för övning). Till och med mina plutonskamrater som bara körde lastbil och byggde bro fick se den :huh:

I skolan har vi fått sticka varandra (med nålar av olika slag) och till och med oss själva. Det är en ganska konstig känsla att sitta med en sylvass nål i näven och planera att sticka in den 2-3 centimeter i magen :lol:

Jag är dock inte stickrädd, men det kanske beror på att jag inte sett hästnålen i autoinjektorn ;)

Posted
I skolan har vi fått sticka varandra (med nålar av olika slag) och till och med oss själva. Det är en ganska konstig känsla att sitta med en sylvass nål i näven och planera att sticka in den 2-3 centimeter i magen  :lol:

Skojar du?! :huh:

Får man alltså använda autoinjektor under GU? Är inte nålarna ganska grova?

Posted
I skolan har vi fått sticka varandra (med nålar av olika slag) och till och med oss själva. Det är en ganska konstig känsla att sitta med en sylvass nål i näven och planera att sticka in den 2-3 centimeter i magen  :lol:

Skojar du?! :huh:

Får man alltså använda autoinjektor under GU? Är inte nålarna ganska grova?

Nej, jag skojar inte. Vi fick själva öva på intracutan (precis innanför yttersta hudlagret) och subcutan (2-3 cm ner i huden(fettet)) injektioner. Intramuskulära injektioner (i lårmuskeln) övade vi på varandra.

Under vpl som sjukvårdare praktiserades också injektioner. Det bästa var när en ganska tunn kille fick den intramuskulära nålen lite för nära benet, med smärta som följd.

De, mina plutonskamrater, hade någon förevisning av autoinjektorn. Har inte snorkoll på i vilket sammanhang. Dock får väl ingen ut en autoinjektor (skarp som lös) att fästa i hållaren innanför vänster(?) bröstficka.

Jag hade en övningsautoinjektor i min sjukvårdsväska, men konstigt nog så fick vi aldrig någon utbildning på autoinjektorn. Bara när vi skulle använda den.

Posted
Hmm. Ingen av de där grunkorna liknar den jag bar med mig i sjukvårdsväskan. Konstigt. Undrar vad det var jag bar omkring på  :D

Inte så konstigt då dem på bilden är skarpa. Har svårt att se framför mig att vpl springer runt i skogen med skarpa autoinjektorer...

Posted
Hmm. Ingen av de där grunkorna liknar den jag bar med mig i sjukvårdsväskan. Konstigt. Undrar vad det var jag bar omkring på  :)

Inte så konstigt då dem på bilden är skarpa. Har svårt att se framför mig att vpl springer runt i skogen med skarpa autoinjektorer...

Förvisso men FORMEN är likadan på den blinda/övnings, det är bara färgen som skiljer.

The Swede :D

Posted (edited)

@The Swede

Du menar en sådan här? ;)

Denna är utan nål, bara för att öva handhavande.

vnautoinjek2.jpg

Edited by Nifelhel
Posted

haha, en sån där blå övningsgrunka höll på att göra mig blind, någon hade glömt/tappat/riggat en bakom ett skåp med säkring borttagen och när vikström plockade upp den flög "nålen" ut och träffade mitt mellan ögonen. Gjorde ont som fan det var bra fart på den.