Nahkampf Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Sök och jakt är samma sak. Man delas in i Jakt och Span plutoner från början. 1:a och 2:a pluton är Jakt/Sök, 3:e och 4:e är Span. Eftersom vi fick en pluton från flygbasjägarna med officerare är vi lika många i år, vanligtvis är det 2 Jakt och 1 Span pluton på skvadronen. Ni kommer få lite mer info på er infohelg. Där kommer ni även få möjlighet att söka till Jakt respektive Span om ni vill. Man kunde skicka en skriftlig ansökan och posta den. Skillnaden mellan plutonerna är stor och uppgifterna skiljer även de enormt mycket. Jakt plutonerna är lättare och rörligare, rör sig i terrängen i kortare perioder. Ockuperar oftast hus osv för att ha så högt stridsvärde som möjligt. Ganska bekvämt. 95 % opererar vi ute i terrängen. Spanarna köttar på med vansinniga mängder materiell (40 kg+) och är rätt statiska istället, de är även ute längre perioder. Allt från ett par dagar till veckor. Oftast i samma område och plats. De är 50/50 i skogs och urban miljö. Pistolutbildning är planerad. US beslagtar de flesta pistolerna, men pistoler till hela skvadronen är beställda. Frågan är bara när vi får dem. 9 mm finns det ju gott om, i alla fall. Ja, Johansson. Ca 20-25%. Vi var 14 i min grupp från början, nu är vi 8. Varje pluton har väl tappat en 10 pers minst. Slut. Fler frågor? Quote
Back Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 @Nahkampf - Varför så många avhopp? Är man inte beredd inför påfrestningarna? Eller hur jag ska uttrycka det.. Quote
Nahkampf Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Folk kommer oförberedda. De flesta insåg inte vilka krav som ställs på 2:a skvadrons säksoldater. Det var inte de fysiska kraven, utan stressen som de flesta inte kunde hantera. Det är långa dagar, det är konstant tidspress osv osv. 5 minuter att göra detta, 15 minuter att äta etc etc. För att inte nämna att det är skittråkigt 95 % av tiden. De flesta som har hoppat av tycker också att det är bortkastad tid. De har helt enkelt inte lyckats greppa syftet. Ta t.ex. en sådan sak som att vi fick käka utanför kasern istället för i matsalen, oavsett väder. När vi sen var i fält förstod man varför de gjorde så, men just där och då kändes det bara som om de jävlades med en. Om du frågar mig ligger problemet i att Pliktverket slagit ihop MP och MP-säk och de som söker inte vet vad det innebär att tjänstgöra på 2:a skv. Sen skiljer sig befälen och atmosfären på 2:a skv radikalt från de andra skvadronerna och kompanierna på LG, och det bidrar säkert. Ett tips är att komma väl förberedd fysiskt, och att inte ha några höga förväntningar. Läs även på om tjänsten innan. Med lite disciplin och vinnarskalle klarar man det, utan problem. Befälen är egentligen suveräna, det tar bara tid att inse detta. Det handlar om att ta sig igenom den första tiden, sen rullar det bara på. Jag hade gör svårt att anpassa mig till en början, men sen så lossnade det. Quote
Back Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Folk kommer oförberedda. De flesta insåg inte vilka krav som ställs på 2:a skvadrons säksoldater. Det var inte de fysiska kraven, utan stressen som de flesta inte kunde hantera. Det är långa dagar, det är konstant tidspress osv osv. 5 minuter att göra detta, 15 minuter att äta etc etc. För att inte nämna att det är skittråkigt 95 % av tiden. De flesta som har hoppat av tycker också att det är bortkastad tid. De har helt enkelt inte lyckats greppa syftet. Ta t.ex. en sådan sak som att vi fick käka utanför kasern istället för i matsalen, oavsett väder. När vi sen var i fält förstod man varför de gjorde så, men just där och då kändes det bara som om de jävlades med en. Om du frågar mig ligger problemet i att Pliktverket slagit ihop MP och MP-säk och de som söker inte vet vad det innebär att tjänstgöra på 2:a skv. Sen skiljer sig befälen och atmosfären på 2:a skv radikalt från de andra skvadronerna och kompanierna på LG, och det bidrar säkert. Ett tips är att komma väl förberedd fysiskt, och att inte ha några höga förväntningar. Läs även på om tjänsten innan. Med lite disciplin och vinnarskalle klarar man det, utan problem. Befälen är egentligen suveräna, det tar bara tid att inse detta. Det handlar om att ta sig igenom den första tiden, sen rullar det bara på. Jag hade gör svårt att anpassa mig till en början, men sen så lossnade det. Okej, är placerad på MP 5:e skvadron (Vakt/Eskort/insats) inryck 08, har velat byta till 2:a skvadron tidigare, men detta var och är överfullt nu. Vad tror du om att försöka byta alldeles efter inryck eller liknande? Tänkte då på alla som hoppar av till en början. (Om man nu inte skulle trivas på Vakt/Eskort biten det vill säga). Quote
Nahkampf Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Nej, jag tror inte det är möjligt faktiskt. Det finns ett syfte bakom utsållningen. Just nu är vi exakt så många som det krävs för att fylla grupperna. Men du kan alltid prova. Quote
Sundance kid Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Nahkampf Jag skall in i sep 07. Vad får de göra liksom, vad är skillnaden är det bara att de är GB eller är det nått mer? Vilken inställning och hur skall man förbereda sig innan in rycker du? Har du nått tips? Hur lång tid innan är info helgen? Vad gör ni hela dagarna den första tiden? tacksam för svar Quote
Jonas88 Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Man tackar för alla informativa svar Nahkampf. Äntligen har någon tid att svara på alla våra frågor! Självklart var det jakt och span som jag menade men det redde du ju ut fint ändå! :p Hur är det för eran årskull, har nämligen hört att 88:orna möjligtvis kommer att få taffsa på lite nytt material? Inte för att dra igång någon diskussion nu men vad är det som gör att 2:a skvadronen skiljer sig så radikalt från övriga LG? /Jonas Quote
Nahkampf Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 @Sundance kid Svara först på om du skall rycka in som KB elev. I så fall så är svaret ja, du kommer att bli GB (Om du sköter dig) på en SäkJakt eller Spangrupp på 2:a skv. Alternativt KB på 5:e skvadron (Stab/Tross, Vakt/Insats osv). @Jonas Jag kan tyvärr inte svara på vilken materiell vi eller ni kommer att använda. Välkommen till Säkbat. 2:a skv är inriktad mot spaning och jakt inom ramen för Säkbat, och på LG är det endast 2:a skv som sysslar med detta. De andra skvadronerna och kompanierna är självklart inte sämre, de har bara helt andra uppgifter. Quote
Nahkampf Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 @Sundance kid Glömde att svara på dina andra frågor. Vad vi gör på dagarna den första tiden... Vi lär oss att gå, stå och uppföra oss, kort sagt. Allt som är tråkigt men nödvändigt för fortsatt utbildning. Resten får du upptäcka själv. Infohelgen kommer du få brev om en månad i förväg. Där kommer ni få genomföra något fysiskt test samt lyssna på föreläsningar om Säkbat och vad det innebär för er som vpl på 2:a skvadron. Du borde förbereda dig genom marsch, löpning och styrketräning. Sikta på att uppfylla dessa krav: Minimikrav på fysisk prestationsförmåga för krigsplacering i Säkerhetsbataljon: Fälttest (2000m löpning med stridsutrustning) högst 10'15" ¤Armhävningar: 35st (15-35) ¤Sit-ups: 55st (35-55) ¤Vertikalt upphopp: 60cm (40-60) ¤Back-ups: 60st (40-60) ¤Räckhäng: 60" (20-60) (Löpning 10000m: högst 48') (Bänkpress: Egen kroppsvikt +10%) (Räckhäv: minst 10st) (Snabbmarsch och lång marsch med packning (40kg+)) Uthållighet och dynamisk styrka är viktigast. Quote
Back Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 @ Nahkampf Antar då att kraven inte är lika höga hos de andra MP utbildningarna? Eller? Quote
Sundance kid Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 @ Nahkampf Jag skall in på PA705 - MP/Säk-plutonbefäl inryck September 2007. Jag mönstrade för mer än ett år sedan. Jag sa att jag vill till 2.skv. Angående ”KB” så har jag för mig att det skall inte ha något mer KBS men i stora drag är det samma utbildning. Vill inte säga för mycket nu för jag har inte sååå stor koll. Mitt mål är ju då att bli GB i 1:a eller 2:a pluton. Är det svårt att bli de? Vad för krav ställer man? Kan du berätta lite om de? Jag skulle få panik om jag kommer till 5 skv :-S Jo, det är så att jag är typ träningsnarkoman. Så jag undrar har du gått upp i vikt? Eller går man ner i vikt? Mvh Sundance Kid Quote
Jonas88 Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 Jag passar på o slänga in en till @ Nahkampf! Läste någonstans att man skulle uppfylla dessa krav i slutet av utbildningen, men jag antar och jag kommer att sattsa på att göra det innan, men om man inte tex. skulle klara milen under 48, är det katastrof? Inte för att det lär bli något problem, men kan ju bra att veta. När var er infohelg? Tycker du att utbildningen har varit givande så här långt? Quote
Nahkampf Posted March 15, 2007 Report Posted March 15, 2007 @Back: Nej, 2:a skv krav är högre än de andra MP utbildningarna. @Sundance kid: Du får ta och lugna dig ett par kilo. Om du vill bli GB måste du kunna hantera stress bättre än de flesta. Du får anmäla ditt intresse för GB vid slutet av GSU:n så kommer dina kamrater och befäl bestämma huruvida du blir det eller inte. Vad du borde tänka på är att vara i god form vid inryck och visa framfötterna redan från början. Det blir väldigt fort tydligt vilka som är lämpade. @Jonas: Nej, det vore inte katastrof. Du kommer få gott om tillfällen att träna din kondition under utbildningens lopp. Samtliga i plutonen springer en mil utan några som helst problem nu. Men det hjälper enormt mycket mentalt att inte behöva oroa sig för den fysiska biten. Ju bättre tränad du är desto lättare blir det för dig. Ja, utbildningen har varit enormt givande. Man utvecklas hela tiden. Din självsäkerhet, uthållighet och stresstålighet blir enormt mycket bättre. Infohelgen var i höstas någon gång. Ni kommer få brev innan. Du kan alltid maila och fråga någon gång i sommar. Quote
Jonas88 Posted March 19, 2007 Report Posted March 19, 2007 När och hur går det till vid uttagningarna till de olika befattningarna? Finns det några tjejer på 2:a skvadronen? Har ni fått någon information angående utlandstjänst? Tacksam för svar /Jonas Quote
RiddareRalf Posted March 19, 2007 Report Posted March 19, 2007 När och hur går det till vid uttagningarna till de olika befattningarna? Finns det några tjejer på 2:a skvadronen? Har ni fått någon information angående utlandstjänst? Tacksam för svar /Jonas Har hört från en kanske inte så säker källa men iallafall att det var 5 av 140 tjejer (troligen Juli 2007). Kan stämma, kan kanske inte stämma... Quote
Nahkampf Posted March 20, 2007 Report Posted March 20, 2007 (edited) Dum fråga, Jonas. Vad spelar det för roll? Men jag kommer ändå att svara. Det finns två tjejer på 2:a skv, och de är precis lika bra som killarna. De bär LK100 (40kg+) och gör allting som vi gör, och det går galant. Sen att de är välbyggda det råder det ingen tvekan om. Befattningsuttagningarna görs vid slutet av GSU:n. Du söker, din GB rekommenderar dig till vad han tror du passar som och befälen fattar det slutgiltiga beslutet. Pricksskytt, hundförare och sjukvårdare kräver extra uttagningar och du special ansöker till dem. Dessa uttagningar kommer ske nästa vecka, vad jag vet. Ja, vi har fått lite information. De vill att samtliga skall söka, och jag tror att det är rätt många som kommer att söka på sina preliminära betyg till sommaren. Då kan vi söka att göra utlandstjänst som MP, eller någon av de andra tjänsterna. Det är Kosovo samt Afghanistan som är aktuellt just nu, vad jag vet. Edited March 20, 2007 by Nahkampf Quote
Jonas88 Posted March 20, 2007 Report Posted March 20, 2007 Dum fråga, Jonas. Vad spelar det för roll? Det finns två tjejer på 2:a skv, och de är precis lika bra som killarna. De bär LK100 (40kg+) och gör allting som vi gör, och det går galant. Sen att de är välbyggda det råder det ingen tvekan om. Dum och dum, det beror ju helt på hur man tolkar den! Det var inte alls menat att tjejer på något sätt skulle vara sämre än killar etc.etc. Finns redan trådar där det finns personer som inte anser att tjejer passar in i FM (notera jag är inte en av de). Ville inte starta någon diskussion alls. Varför frågade jag då denna urbota dumma fråga, jo det vore helt enkelt roligt om det fanns några tjejer på 2:a skvadronen. Tack för svaren Quote
ML88 Posted March 21, 2007 Report Posted March 21, 2007 Hallå! Är det någon som har hört något om de eventuella nedskärningarna av värnpliktiga på 2.skv? Eller var det bara ett väldigt tråkigt rykte? Man får väl hoppas att så var fallet i alla fall. Quote
Kiowa Posted March 21, 2007 Report Posted March 21, 2007 En liten artikel och bilder från UNT om avslutningen på inneliggande årskulls baskerprov. Quote
Stertman Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 (edited) http://img401.imageshack.us/img401/9826/baskeruq7.jpg trötta men nöjda // INGA BILDER ÖVER 750px eller 150kb !! // Kimster Edited March 22, 2007 by Kimster Quote
Skalman Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Ja, jisses, som vi ser ut! Själv är jag fortfarande stel som en pinne, även om fötterna börjar kännas användbara igen. Visst, baskerprovet var jobbigt, men efteråt, när befälen var glada och stolta och man insåg att man hade klarat det, då var det definitivt värt det! /2348 Wallströmer (längst till vänster på bilden). Quote
Nahkampf Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 Bra jobbat, gubbar! Jag är grymt stolt över min grupp som klarade det, trots sina skador. Jag och de andra handikappade kommer får göra det vid ett senare tillfälle. Lite segt men, men... Bra jobbat! Quote
Jonas88 Posted March 22, 2007 Report Posted March 22, 2007 En liten artikel och bilder från UNT om avslutningen på inneliggande årskulls baskerprov. Grattis till er alla som klarade det! Ni såg ju inte lite trötta ut... Snygga ni blev med baskrarna hehe.. Förhoppningsvis får man själv erövra den om ett år. Quote
Jonas88 Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Vad fick ni göra på eran marsch? Hur långt gick ni? mm. vore kul att höra! Quote
Victor Posted March 23, 2007 Report Posted March 23, 2007 Sen skiljer sig befälen och atmosfären på 2:a skv radikalt från de andra skvadronerna och kompanierna på LG, och det bidrar säkert. Av rent intresse, vad baserar du det på? Quote
MatsLennarth Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 Har ni samma krav på snabbmarsch som jägarförbanden, dvs 20 km och 2.20 h? Quote
Skalman Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 Vad fick ni göra på eran marsch? Hur långt gick ni? mm. vore kul att höra! Den som lever får se... och ni lär ändå inte få göra samma saker. Sen skiljer sig befälen och atmosfären på 2:a skv radikalt från de andra skvadronerna och kompanierna på LG, och det bidrar säkert. Av rent intresse, vad baserar du det på? Själv har jag ingen aning. Det jag har hört från de på andra kompanier och skvadroner så är de flesta väldigt nöjda med sina befäl där också, och jag vet att Livskvadron har haft i alla fall en del av våra befäl (Kapten F och Löjtnant Hj, till exempel), så jag tror inte att skillnaderna är så jättestora, annat i vissa rutiner och sådant, kanske. Har ni samma krav på snabbmarsch som jägarförbanden, dvs 20 km och 2.20 h? Ja, men det är inte ett direkt krav utan en målsättning som vi ska klara innan muck. Quote
MatsLennarth Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 Har ni samma krav på snabbmarsch som jägarförbanden, dvs 20 km och 2.20 h? Ja, men det är inte ett direkt krav utan en målsättning som vi ska klara innan muck. Okej, tränar ni ofta snabbmarsch längre sträckor? Är det många som inte klarar det, och hur hanteras det av befälen, kör de på tills alla klarar det? Quote
Nahkampf Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 Jag baserar det på samtal jag haft med vpl från andra skvadroner och kompanier. Det är inget skitsnack att det går mycket striktare till på 2:a skv. Quote
Skalman Posted March 24, 2007 Report Posted March 24, 2007 Okej, tränar ni ofta snabbmarsch längre sträckor? Är det många som inte klarar det, och hur hanteras det av befälen, kör de på tills alla klarar det? Nej, hittills tror jag inte någon av plutonerna har tränat så speciellt mycket snabbmarsch. I vår pluton har vi varit ute två gånger hittills, och som sagt var, det är en målsättning, så befälen gör ju sitt bästa för att alla ska nå upp till målen, och det gör man inte genom att tvinga folk med taskiga knän eller otillräcklig kondition att springa två mil snabbmarsch i veckan, då det skulle gå ut drastiskt över annan, något mer prioriterad utbildning. Quote
Recommended Posts